Uj Ember

2001. január 7.
LVII. évf. 1. (2737.)

A magyarországi székesegyházakban január 5-én este zárják be a jubileumiSzentévet

Főoldal
Lelkiség
Népek jönnek világosságodhoz
A Szent Bölcsesség templomot épített
Jegyzetek a liturgiáról - Zsoltárimádság az egyházért
A második születés
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
„Emeljük föl szívünket…”
A babák
Jelenpor
(ezerötszáz gyors) - Határidőnapló
Élő egyház
A harmadik évezred elején
A katolikus egyház jelenléte a világban
Élő egyház
A demokrácia nem mindenható
A lengyel püspökök pásztorlevele társadalmi és politikai kérdésekről
Fórum
Könyvespolc
In memoriam Nagy László Tamás kapucinus tartrományfőnök
Emléksorok Antalóczi Lajos halálára
Búcsú Hegedűs Tibortól
Portré
Minden nemzetiségi hívő közös imádsága
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (2.)
Vallásukat nemzetiségüknél is nehezebben hagyják el
Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye
Hitvallók és templomépítők
Bosák Nándor megyéspüspök címere
Egy sír a Rétközben
Ifjúság
A törvény értelme
„Nincsenek többé Pireneusok!”
Szent Pál és Barnabás nyomában Ciprus szigetén (III. rész)
Rejtvény
Kultúra
Magánfohászok
Az ünnep jelentősége
Egy kis lélektan
Művészi hitvallás
Versek
Pár-beszéd
Érzelmi alapú vitában fogant a hajdani kiközösítés
Interjú Pityirim orosz ortodox metropolitával
Életige 2001. január
„Én vagyok az út, az igazság és az élet”
Az ortodox keresztények életéből
Szappanyos Béla hazament
Az Olvasó írja
Forgatom a helyesírási szabályzatot…
Mozaik

Ezer év képei - Kereszténységük Európában
„És földünk megtermi gyümölcsét...“
A Colosseum az életért világít - Hárommillió aláírás az ENSZ asztalán
Hűségeskü az új ikonosztázion előtt Petneházán
Tiszaföldvár és Martfű ünnepei
Budai görög katolikusok ünnepe

 

Szent Pál és Barnabás nyomában Ciprus szigetén (III. rész)

Az eddigi helyeket két városból - Nicosiából és Larnacából - kerestem fel. A következő központ Limassol volt, ahol szintén a ferences atyák vendégszeretetét élvezhettem, szobát kaptam. Innen sikerült azután keletre is, meg nyugatra is eljutni, ahol történelmi helyek találhatók.

Keletre található az ősi Amathosz, ahol Aphrodité szentélye állt. Később ennek a helyén keresztény bazilika épült. Megálltak-e itt az apostolok, vagy egyszerűen kikerülték a pogány szentélyt, nem tudjuk.

Limassoltól nyugatra 19 km távolságra található Kourion. Ez Szalamisz után a legnagyobb régészeti terület Cipruson. Az ásatások szép helyen, magaslaton vannak. Kourion kőkorszaki múltra tekint vissza. Nagyon szép mozaikok találhatók az Achilles és a Gladiátorok házában. Előkerültek a hatalmas keresztény bazilika maradványai is, valamint a hegyoldalban kialakított 3500 nézőt befogadó görög-római színház. A színház mellett van Eusztoliusz háza ép mozaikokkal. Kourion fontos város volt Cipruson, egészen biztos, hogy Pál nem kerülte el igehirdető útján.

Pál és Barnabás egyre közelebb értek Paphoszhoz. Paphosz előtt 25 km-re található Ciprus egyik turista nevezetessége a Petra tou Romiou - Aphrodité sziklája. A legenda szerint itt született Aphrodité a tenger habjaiból… Innen már egészen közel van az ősi Paphosz - a Palaia Paphosz, ahol az antik világ legjelentősebb Aphrodité szentélye állt, az ókor keresett zarándokhelye. Maga a város akkor már elveszítette jelentőségét, talán Pál is elment mellette. Pál idejében már az ún. Nea Paphosz - Új Paphosz volt a sziget legfontosabb városa. Itt volt Szergiusz Paulusz római helytartó székhelye is és itt találkozott Pál a Barjézus nevű varázslóval. A helytartó hallani akarta Pál tanítását, de a varázsló igyekezett ettől eltéríteni. Pál keményen szólt rá és vaksággal büntette meg. Erre a prokonzul hitt, mivel látta, hogy mi történt, és csodálkozott az Úr tanításán (ApCsel 13,11-12).

Paphoszban a Pál korabeli emlékeket kerestem. Pál apostol utcájának keleti oldalán található a IV. századból származó bazilika romjaira épült Chrysopolitissa templom. Ez volt a sziget legnagyobb korakeresztény bazilikája. A templom mellett áll a megrepedezett Szent Pál oszlop. Erről azt tartja a hagyomány, hogy a varázsló Barjézus izgatására ehhez az oszlophoz kötözték Pált és mértek rá egy híján negyven botütést. A második korintusi levélben az apostol megemlíti sok szenvedését, amelyet Jézusért szenvedett. Itt olvassuk: „A zsidóktól öt ízben kaptam egy híján negyven ütést” (2Kor 11,24). Nagyon is valószínű, hogy egyik alkalommal itt szenvedte el Pál ezt a megalázó büntetést.

A főutcán tovább haladva a Szolomoné katakombához érünk. Ez Pál idejében zsinagóga volt.

A Makkabeus anya és hét gyermeke vértanúságáról nevezték el. Mivel Pál igehirdetését először mindig a zsinagógában kezdte, elképzelhető, hogy Paphoszban itt prédikált először.

Az archeológiai területen megtalálhatók a város falai. A világítótoronyhoz közel van a színház, előtte pedig a piactér. Thészeusz, Dionüszosz és Aion házában nagyon szép mozaikokat láthatunk. Thészeusz háza olyan nagy, hogy valószínűleg ez lehetett a római helytartó háza.

A paphoszi kikötőnél lehet búcsút venni az apostoltól. Innen indult tovább Kis-Ázsiába. A két apostol fáradozása Ciprus szigetén meghozta a maga gyümölcsét. A IV. századtól kezdve épülnek a keresztény templomok és Ciprus teljesen hátat fordít a pogányságnak. A pogány templomok kereszténnyé alakulnak át. A mai napig mintegy száz bazilikát azonosítottak. A legnagyobbak a szalamiszi Campanopetra, Peyiaban az Ayiosz Yeoryiosz, Amathoszban az akropolisz bazilikája, Kourionban a kikötői bazilika.

Pál és Barnabás működése során eresztett gyökeret a kereszténység és játszott szerepet a sziget az evangélium további elterjedésében is.

Gyürki László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu