Uj Ember

2001. január 7.
LVII. évf. 1. (2737.)

A magyarországi székesegyházakban január 5-én este zárják be a jubileumiSzentévet

Főoldal
Lelkiség
Népek jönnek világosságodhoz
A Szent Bölcsesség templomot épített
Jegyzetek a liturgiáról - Zsoltárimádság az egyházért
A második születés
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
„Emeljük föl szívünket…”
A babák
Jelenpor
(ezerötszáz gyors) - Határidőnapló
Élő egyház
A harmadik évezred elején
A katolikus egyház jelenléte a világban
Élő egyház
A demokrácia nem mindenható
A lengyel püspökök pásztorlevele társadalmi és politikai kérdésekről
Fórum
Könyvespolc
In memoriam Nagy László Tamás kapucinus tartrományfőnök
Emléksorok Antalóczi Lajos halálára
Búcsú Hegedűs Tibortól
Portré
Minden nemzetiségi hívő közös imádsága
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (2.)
Vallásukat nemzetiségüknél is nehezebben hagyják el
Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye
Hitvallók és templomépítők
Bosák Nándor megyéspüspök címere
Egy sír a Rétközben
Ifjúság
A törvény értelme
„Nincsenek többé Pireneusok!”
Szent Pál és Barnabás nyomában Ciprus szigetén (III. rész)
Rejtvény
Kultúra
Magánfohászok
Az ünnep jelentősége
Egy kis lélektan
Művészi hitvallás
Versek
Pár-beszéd
Érzelmi alapú vitában fogant a hajdani kiközösítés
Interjú Pityirim orosz ortodox metropolitával
Életige 2001. január
„Én vagyok az út, az igazság és az élet”
Az ortodox keresztények életéből
Szappanyos Béla hazament
Az Olvasó írja
Forgatom a helyesírási szabályzatot…
Mozaik

Ezer év képei - Kereszténységük Európában
„És földünk megtermi gyümölcsét...“
A Colosseum az életért világít - Hárommillió aláírás az ENSZ asztalán
Hűségeskü az új ikonosztázion előtt Petneházán
Tiszaföldvár és Martfű ünnepei
Budai görög katolikusok ünnepe

 

Botos Katalin

"Emeljük föl szívünket..."

Talán az adventi készület, talán ennek éppen a megcsúfolását jelentő fogyasztói reklámok tömkelege, talán a politikai napilapok hangvétele miatt csengenek e szavak folyton a fülemben.

Milyen csodálatosan rímelnek a szentmise liturgiájára: "Emeljük föl szívünket..."

Hát, igen. Ha mi nem emeljük fel szívünket, ne várjuk, hogy azt bárki más képes lesz a magasba emelni. Belenehezülünk a sárba. „Fogadj fiadnak Istenem, hogy ne legyek kegyetlen árva.” Tudom, hogy most is József Attila sorait idézem, szinte akaratlanul. Csodálatos Isten teremtménye a költő. Benne lüktet verseiben a század életérzése, s ráadásul az idő előrehaladtával még igazabbá válik a társas magány ténye. Szomorú igazság ez, a XXI. századra talán még érvényesebb, mint a harmincas évekre. Ami akkor egyéni dráma volt, az most már társadalmi. Széthulló családok, zsákutcás életek, magányos emberek. A szeretet koncentrikus körei, amelyek mind nagyobb egységekbe fogják a társadalmat, mintha vesztenének erejükből. Fogalmak, mint család, barátság, haza, hit alig rendező elv számosak életében. Csak az érdek, mint gazda igazgat - tessék, megint a költő beszél helyettem. Különösen hátrányos helyzetben vannak az olyan eszmék, amelyek korábban óriási mozgatóerővel bírtak, de a globalizált világban mintha antireklámokkal kellene megküzdeniük. Egyetemi statisztika órán gyors felmérést készítettünk a 19-20 éves résztvevőkkel. A fentiekhez hasonló hat fogalmat kellett fontossági sorrendbe szedniük. Család, barátság, szeretet, szerelem, haza, szabadság. A százas mintában csaknem kivétel nélkül az utolsó helyre sorolódott a haza, és utolsó előttire a szabadság. Elsőre sehol. Lehet, hogy a mai generáció úgy érzi, hogy szabad - s ami már megvan, az veszít fontosságából. Amiért küzdeni kell, az előbbre kerül a prioritásokban. 1956-ban a szabadság eszméje hasonló korú fiatalok ezreinek dobogtatta meg a szívét, úgy, hogy halni is kész voltak érte.

A haza - az meg mi. Ország? Nemzet? Szülőföld? Lakóhely? Ubi bene, ibi patria. Ahol jó, ott a haza. Megdöbbent mindig a Mc Donald’s reklámja. Ott jó lenni, ahol jó enni. S mielőtt fölös aszketizmussal vádolnának, megjegyzem, hogy valóban jó - különösen közösen - enni. De fordítva. Ott jó enni, ahol jó lenni. S azért jó, mert a szeretetközösség a zsíros kenyeret is megízesíti, hideg vizet is habzóborrá változtatja. Mellesleg a szabadságérzet érzékcsalódás, tévedés. Gondoljunk csak arra, hogy merjük-e gyermekeinket egyedül engedni az iskolába, vagy szívesen sétálunk-e sötétedés után az utcán. Vagy merünk-e szólni a felénk rohanó dog gazdájának. Vagy figyelmeztetjük-e a villamoson garázdálkodókat, a tiltott helyen cigarettázókat, a csúnya szájú hangoskodókat. Vagy vállaljuk-e mindig politikai szimpátiánkat, bárhol is vagyunk, munkahelyen, társaságban. Látszatszabadságban élünk. Az egzisztenciális kiszolgáltatottság oly mértékű, hogy nem is két, hanem számtalan úr szolgái vagyunk. Leginkább saját - gondosan felkeltett, táplált és ébren tartott - szenvedélyeink rabszolgái. Ilyen a vásárlási szenvedély is, ami a bírvágy felkeltésével karácsony előtt dühödt pénzköltésre sarkallt mindenkit. Hiszen nyilván a másik is, akit netán meg akartunk ajándékozni, annak örült, ha bírhat valamit, amit mi meg bírunk venni.

Akik felkeltik és táplálják, a saját érdekeiket követik. Mi bambán követjük a vélt érdekeinket. Csak hisszük, hogy ezt kell tennünk, mert ezt sugallja a környezet, s hogy ez jó nekünk. Nem akarok élő anakronizmus lenni, nem akarom visszasírni a szegény karácsonyokat, a babból főzött gesztenyepürét, a cukorból főzött, kézzel csomagolt szaloncukrot. Az elrághatatlan cukormikulásokat. De az is elgondolkodtató, ahogy még jövő húsvétkor is az ablakban díszeleg sok lakásban a különböző méretű mikulások hada. Szegény gyermekeink, akiket ajándéközönnel akarunk kárpótolni az együtt nem töltött órákért. Élet helyett órák, órák helyett ajándékok.

Elavultak talán az eszmék? Mások jöttek a régiek helyett? Mik? Sajnos, attól tartok, hogy egyszerűen eltűntek az érdekek Bermuda-háromszögében. Vagy lejáratódtak a szavak, amelyekkel megjelöltük. Visszaéltek sokan - különösen a politikusok - velük, s talán ez a magyarázata, hogy nem sikk hazaszeretetről beszélni. No nem is beszélni kell csupán, de az sem igaz, hogy ki se kell ejteni ezt a szót. Édes hazám, fogadj szívedbe, hadd legyek hűséges fiad. Kis mézeskalácsszív haza. Ki gépről néz, annak térkép e táj. Nékem szülőhazám. Ahová föl-földobott kő - újra meg újra hazajön a fiad. S e kívül nincs más belül, nincs más belül.

Igaz, haza csak ott van, hol jog is van, szülőhazám, te szép Magyarország… S tudom, hogy itt élnem-halnom kell. József Attila, Váci Mihály, Radnóti Miklós, Ady Endre, Simonyi Imre, Petőfi Sándor, Arany János, Vörösmarty Mihály, hát mind, mind kiment a divatból?

Szerezzük vissza eszméinket. Adjuk meg gyermekeinknek a legnagyobb ajándékot: hogy van miért élni. Esetleg halni. Méghozzá hierarchikusan. Hogy szerelmemért föláldozom az életet, szabadságért föláldozom szerelmemet. S hogy uramat, Istenemet imádom, és csak neki szolgálok. Másnak soha. S így szabad vagyok. És ez az első parancs.

(A szerző a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu