Uj Ember

2000. október 15.
LVI. évf. 42. (2725.)

 
...nem új jövevények vagyunk a keresztény Európában, sem Rómában, ahol a világegyház szíve dobog...

Főoldal
Lelkiség
Az „átlagember” kiskrónikája
Gazdagság és Jézus követése
Számvetés
Az imádság 11 szabálya
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Hogy és mint szolgál az édes anyanyelvünk?
Fontoskodók és fontosak
Jelenpor
Élő egyház
Börtönlelkészi szolgálat
Munka- vagy megbízási szerződés a lelkészekkel
Diplomaosztó a szerzetesnők teológiai főiskoláján
Millenniumi évnyitó a PPKE Hittudományi Karán
Hová mész?
Missziós napok a budai ferenceseknél
Élő egyház
A pápa a Dominus Jesus dokumentumról
Imádkozni, dolgozni és pihenni
A tájékoztatás védőszentjének ünnepén
A politikusok védőszentje
Európa jövője főleg lelki kérdés
Fórum
A kétszer is megszolgált kitüntetés
Petrányi Ferenc apátplébános (1879-1944)
A vértelen vértanúk egyike
Patakfalvy György
Száz éve született Czupy Bálint
Ha jubileum, akkor zarándoklat
Egri főiskolások a Halotti Lepelnél
Egyházkarnagy halálára
Káplánunkra emlékezünk
Fórum
Egy bátor lépés évfordulója
Ötvenéves a nyíregyházi szeminárium és főiskola
Hittanárnak lenni — nem csak egy szakma...
Huber Buchinger professzor hitről, hivatásról, képzésről
Templom — Délegyházán
Hálaadás
Szilánkok
Ifjúság
Új templom a vízbe dőlt helyett...
Magyar kápolna épül Krakkóban
Isteni Irgalmasság Alapítvány
Bocska új temploma
„Nem, mi nem születtünk reformátoroknak”
Széchenyi Magyarországa és Európa — gondolatok a konferencia kapcsán
Rejtvény
Mozaik
Fatima lelkületével Rómában
Paskai bíboros a zarándoklatról
Közelebb Krisztushoz, közelebb egymáshoz
Ökumenikus zarándoklat a Szentföldön
.
Mozaik
Iskolakór II.
Senki sem szolgálhat két úrnak — Mt 6,24
Humán Genom (V.)
„Nincs szükséged arra, hogy valaki kérdezzen téged...”
Isten és én
(Gyermekkor)
Rejtvény
Mozaik
A karizmatikus költő
Rónay László könyve Sík Sándorról
Erdők meséi
A lírai novellista: Szini Gyula
A csönd
Versek
Mozaik

Önkénteseket várnak - Tanfolyam a Máltai Szeretetszolgálatnál
Főpapok kedvtelése
Mosoni békekirály
Nadap
Déli harangszó
II. Magyarok Nagyasszonya Nemzetközi Egyházzenei Fesztivál - Budapest, október 15-20.
.

 

„Nincs szükséged arra, hogy valaki kérdezzen téged...”

A képlet gyakorta igencsak egyszerűnek, bonyolultabbnak ígérkező összefüggésekre mutatva is túlontúl egyszerűnek tűnik: az ember (a világgal, önnön létével stb. kapcsolatban) kérdez, léthelyzeténél fogva maga is kérdés, míg Isten az, aki válaszol, aki maga a válasz. Mindez pedig méltán keltheti fel gyanúnkat. Ha ugyanis ezt (és csak ezt) állítjuk, az a veszély fenyeget, hogy Isten (és a kinyilatkoztatás) létének lehetőségeit, „mozgásterét” arra a szférára korlátozzuk, amelyet az emberi kérdések kijelölnek. S ez akkor is egyértelmű képtelenséghez vezet, ha figyelembe vesszük, hogy az ember sosem létezik önmagában, mintegy elszigetelve, függetlenül, hanem léte eleve a Szentháromság életébe van helyezve, erre nyitott, s ezért különösképpen is nyitottságot jelentő kérdéseiben valamiképpen már ez tűnik fel.

„Most nyíltan beszélsz, és nem példabeszédet mondasz. Most tudjuk, hogy mindent tudsz, és nincs szükséget arra, hogy valaki kérdezzen téged.” (Jn 16, 29 sk.) Ezekben a búcsúvacsorán a tanítványoktól elhangzott szavakban az a tisztaság, az az egyértelműség fejeződik ki, amely Jézus drámájának kibontakozását kíséri. Amint Jézus életében egyre erőteljesebb vonásokkal jelenik meg a kereszt, minden egyértelműbbé válik. Így az is, hogy ő és mindaz, amit feltár, ami benne és rajta keresztül láthatóvá válik és megtörténik, mérhetetlenül más, mint bármi, amit az ember kigondolni képes, több mindannál, ami csak megjelenhet az emberi kérdések megrajzolta területen belül.

„Nyíltan beszélsz … nincs szükséged arra” — amikor felragyog az önmagát a világban megdicsőítő Isten dicsősége (így az utolsó vacsorán az eukarisztiában és a közvetlen erre következő kereszten és feltámadásban), csak akkor jelenik meg az a „tér”, amelyen belül a voltaképpeni emberi kérdések lehetségessé válnak. Ezek a kérdések nem jelentenek olyan „keretet” (noha mindenképpen eleve mutatnak valamerre a világon túl), amelyen belül nyugalommal várhatjuk Isten megjelenését, nem arról van szó, hogy nagyjából már előttünk áll a kép, csak a részleteknek kell a helyükre kerülniük.

Isten (és a kinyilatkoztatás) ekképpen nem (vagy nemcsak) válasz az ember kérdésére: önmagát feltárva, „állításként” sokkal inkább kérdés az emberre és minden általa kigondolt tartalom érvényességére vonatkozóan. Olyan kérdés, amellyel szemben az embernek meg kell felelnie, és ez azt is jelenti, hogy csak erre tekintve, ezt elfogadva és elismerve lehetnek lényegi kérdései.

Mindez természetesen megint csak nem jelent mindenre nézve eligazítást adó képletet. „Tudjuk, hogy mindent tudsz” — a tanítványok e szavai nem arra utalnak, hogy Jézus (és ezzel Isten) feltárulkozásával, nyíltságával minden tudás birtokába jutottak volna, hanem azt ismerték fel, hogyan közelíthető meg minden tudás, és ezzel minden lét teljessége. Nem a teljesség titkának tartalmáról kaptak részletes tájékoztatást, hanem a teljesség titka nyílt meg előttük a maga titok-mivoltában.

És a titok ragyogása révén mondhatták ki: „Istentől jöttél.”

-mikes-

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu