|
Hittanárnak lenni — nem csak egy szakma... Huber Buchinger professzor hitről, hivatásról, képzésről Munkája: a pedagógus- és teológus-képzés. Habilitációs dolgozata a bajorországi iskolakutatást tárgyalja. 1968-ban megalakult a passaui egyetem, ahol 1980 óta a tanárképzés irányítója. Huszonhat hallgatóval kezdték a munkát. Az egyetemi hallgatók száma akkor hatszáz volt. Címzetes tanára a Vitéz János Tanítóképzőnek. Hogyan került kapcsolatba az esztergomi Vitéz János Római Katolikus Tanítóképzővel? — 1990-ben Bonnból, a külügyi hivataltól kérdés érkezett hozzám: kapcsolatba lépnénk-e az esztergomi főiskolával? Megkezdődött az ismerkedés, 1994-ben kilenc hallgató Passauban tanult, tapasztalatokat szerzett, s azóta folyamatos az egyetem és a főiskola együttműködése, a kölcsönös látogatás. A tanárképzés rendkívül fontos, meghatározó: a keresztény szellemű főiskolákon, egyetemeken a kétezer éves örökség integrálása... — Passauban is jelentkezett a gond: hittanári képzésre kevesen jelentkeztek, egyes iskolákba nem jutott minden esetben hitoktató, mivel a keresztény nevelés kezdetben a Biblia ismeretére szorítkozott csupán. Átfogó ismeretekre volt szükség, hogy a leendő tanárok az iskolákban minden területen a keresztény világképet formálják majd. Ez valamennyi tanárra vonatkozik? — Nálunk más a képzési forma, mint Magyarországon. A hallgató négy szakot választ, egy — mi így nevezzük — tanítási tárgyat és négy pedagógiait. Ő maga döntheti el, hogy tanítási tárgyként tanulja a hitismereteket, vagy a többi közé sorolja, azonban a püspöktől minden esetben megkapja a jogosítványt (missio canonica), hogy az iskolában alsó és felső tagozaton hittant tanítson. Milyen az érdeklődés a hitoktatás iránt? Van-e megfelelő hivatástudatuk a jelentkezőknek? — A tanulmányok megkezdése előtt intenzív felvilágosítást, sok ismeretet, tapasztalatot kapnak a hallgatók a szakokról. Amikor valaki a hitoktatást választja, elmondják neki: nem csupán egyfajta szakmáról van szó, hanem elsősorban hivatásról-küldetésről. Létszámuk? — Az egyetemi képzésben egy ideig „egy sínen fut” a hitoktatói szak a teológiaival, a papképzéssel. A hallgatók húsz százaléka választja a hitoktatói szakot. Most a bajor régióban nincs gondunk, valamennyi iskolába küldünk hitoktatót. Másutt hiánnyal küzdenek. Az oka? — A szülők egyféle rangsort állítanak fel gyermekeiknek a tantárgyakból. Választhatják a hittant, néhány év múlva viszont áttérhetnek valamiféle etikára, ami elég sok gondot okoz katolikus és evangélikus környezetben is. A katolikus vallásgyakorlók körében sajnos van visszalépés. Ugyanakkor el kell mondanom, hogy a mennyiségi csökkenést ellensúlyozza a minőségi: aki komolyan kitart a kereszténységben, intenzívebben, vállalkozóbb szellemben tesz tanúságot, a hittan számára élet és erő. Gyakran idézik Max Jacob, a francia író, politikus mondását: „A jövő század vagy vallásos lesz vagy eltűnik.” — A vallásgyakorlók száma bár sajnálatosan fogy, megmarad a kovász, hiszen az ember kereső lény, és a hit sok mindenre választ ad. Fix pont az életben... Keresztény pedagógussal: Pestalozzival foglalkozik, aki 1827-ben halt meg, Svájcban. Egyik magyar „tanítványa” Brunszwik Teréz, akinek emlékét óvodák, s Martonvásár őrzik... — Jelenlegi magyarországi utamon jártam Martonvásáron. Percekig álltam a dokumentumok előtt, amelyek Beethoven és a család barátságára utalnak a kastélyban. Európa műveltségében az egyik központi hely ez. Pestalozzi nagyon közel áll hozzám, kutatásaim a kiváló pedagógus és Magyarország kapcsolatára terjednek, s ha lehetséges, erről fogok jövőre előadást tartani Esztergomban. Tóth Sándor
|
Új
Ember: ujember@drotposta.hu
|