Uj Ember

2000. szeptember 17.
LVI. évf. 38. (2721.)

 
Nem tudjátok, hogy a pályán küzdők mind futnak ugyan, de a díjat csak egy nyeri el? Úgy fussatok, hogy elnyerjétek!

(1Kor 9,24)

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Nyaralunk, utazunk
Jubileum 2000
A nemzet színháza, vagy csak épület?
„Teljesítmény”
Jegyzetlap
A keresztények megújulása
Hinta
Élő egyház
Ötven éve oszlatták fel a szerzetesrendeket
Nem vagyok benne a névtárban!
Személyi változások
Küzdelmes konok élet
Keglevich István
Élő egyház
A torinói lepel világkongresszusa Orvietóban
Fórum
Fórum
Tudatosítani az értelmiség felelősségét
Egyetemi dolgozók jubileuma Rómában
Kevésbé lesznek kiszolgáltatva
A minisztériumi „szószóló” az egyházi iskolákról
A „minőség forradalmára” koncentrálunk
Évforduló
Az egyháznak „be kell kiabálnia”
Beszélgetés a hetvenéves Gyulay Endre szeged-csanádi püspökkel

Szellem és imádság szabadságában
Köszöntő szavak Pápai Lajos püspöknek
Ifjúság
Mennyei kenyér
„Én vagyok a mennyből alászállott kenyér.” Jn 6,41
Iskolakór I.
„...egész bensőm dicsérje szent nevét!“ (102. zso1tár)
A császár hűséges fiai
Nyugat lettünk? (I.)
Rejtvény
Kultúra
Egy életmű a bibliográfia mérlegén
Száz éve született a kis herceg írója
Életjel
Balássy Lászlóra emlékezünk
Fórum
Szent Ágoston dicsérete
Mozaik

Őszi szántás Máriagyüdön
Bencés tudósok szobra Győrben
A nyergesújfalui ministránsok tábora
Dezső atya utolsó műve
Havas Boldogasszony szobor

Angyalos Boldogasszony Káptalanfüreden
Emlékoszlop Somogyi Károlynak
Rejtvény
.

 

Mennyei kenyér

„Én vagyok a mennyből alászállott kenyér.” Jn 6,41

Az Úr Jézus „Életnek”, „Világosságnak”, „Útnak”, „Igazságnak” is nevezte magát. Mindezekkel nem sokat törődtek az emberek, mert ezek nem problematikus dolgok számukra. Olyan adottságok, melyekért nem kell naponta megküzdeni. A kenyér azonban mindennapi gondja az embernek. A Sátán pedig azt sugalmazza, hogy az egyetlen gondunk legyen, mással ne is törődjünk. Valóban a világ számára a gazdasági kérdés mindent megelőz.

Kétségtelen, hogy testünket - habár a lélek élteti -, de az anyagi világgal való kapcsolat által. Ez a kapcsolat, egészen általános értelemben a „kenyeret” jelenti. A kenyér jelentőségének hangsúlyozását csak megköszönhetjük az éles elméjű Sátánnak, ha azt helyesen értelmezzük és a természetfeletti élet kenyerére alkalmazzuk. Ez az, ami elsősorban szükséges az élet üdvösségéhez.

A krisztusi életet is kenyér által élteti a Lélek, éspedig a Krisztussal való kapcsolat „kenyere” által, mely az Ő Szent Testének és Vérének tápláléka.

Lelkünk édesanyjának mindennapos gondja e táplálék megszerzése a lelkek számára. Vallási életünk középpontjában áll az Eukarisztia. Erőfeszítéseink ennek megszerzésére, biztosítására irányulnak. A mennyei kenyeret is arcunk verítékével keressük.

Az ószövetségi írók ügyeltek arra, hogy Istent semmivel se azonosítsák. Ő a Teremtő, aki gondját viseli teremtményeinek. Mózes korában például a Frigyláda volt az egyedüli konkrét (fizikai) dolog, ami közvetlenül Isten jelenlétére mutatott, de ez nyomtalanul elveszett. Az embernek az a gondolata támad, hogy ez az eltűnés egy jelzés, hogy Isten: lélek. Ennek azonban ellentmondanak az újszövetségi iratok, mert ezek egybehangzóan azt állítják, hogy az idők teljességében isten emberré (hússá) lett. Ez a fordulat alapjaiban forgatja föl az eddigi „rendet”, hiszen a megtestesült Isten (a Fiú) körültekintve a világban elkezdi azonosítani magát a tanítványaival, a gyöngékkel, a semminek látszókkal és végül a kenyérrel és a borral is. Szinte érthetetlen ez a változás, de csak addig, amíg nem vetünk egy pillantást a ”másik” oldalra.

A gonosz az első perctől arra törekszik, hogy minden lelki rezdülésünket megkísértse és a cselekedeteinkben testet öltsön a bűn. Vágyaink, álmaink a bűnben „lélektelenné” lettek és minket a halál fiaivá – földdé és porrá- tettek. Először is a gonosz botot adott a kezünkbe, hogy egymást agyonverjük vele. Majd rávett, hogy pénzzé tegyük egymást és ezzel fölmérhetővé tett minket, a lelkünket is. A módszerek és a részletek koronként változtak, a lényeg azonban érintetlenül maradt: a gonosz a világ fejedelmévé lett. Hatalma a szenvedés, a pusztulás és a halál következtében minden „dologra” kiterjedt.

Ebből a nyomorult helyzetből csak a Megváltó talált kiutat. Egy olyan tettet vitt végbe, amiben a gonosz nem képes részt venni. Ez az engedelmes és önfeláldozó szeretet, amit a szentmiseáldozatban hagyott ránk. Az Oltáriszentség szentírási neve – mennyből alászállott élő kenyér- voltaképpen arra utal, hogy a szemek elől elrejtve a kenyér „mélyén” valóságosan jelen van az a Szeretet, aki nem e világból való. Aki ebből a kenyérből – Isten szeretetéből- él, az a cselekedeteiben arról tanúskodik, hogy nem a világ, hanem az Atya vonzásában él.

fl-gj

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu