|
Szent István az egyház egységének is jelképe Interjú Angelo Sodano bíborossal, a Szentszék államtitkárával“Ma az evangéliumot olyan világban kell hirdetni, amelyben öt emberből egy kínai, háromból egy éhezik, egy kommunista államban él, és minden második keresztény nem katolikus” – mondta egyszer Yves Congar katolikus teológus. A jezsuita Henri Boulad „próféciája” szerint pedig a katolikus egyház Európában néhány évtized múlva kisebbségbe szorul, s helyét például az új protestáns mozgalmak és a szcientológia veszi át. Az augusztus 20-iki ünnepségekre hazánkba érkező Angelo Sodano bíborostól, vatikáni államtitkártól elsőként azt kérdeztem, hogyan látja ő a Szentszék „tetejéről” az egyház helyzetét.
–A kereszténység kétezer éve szerte a világban, ezer esztendeje pedig Magyarországon számos gyümölcsöt termett: a hit felnőtté tette az emberi személyiséget, értéket adott a családnak, jó érzéket a munkához, nevelte a fiatalokat. Kétségtelen tény, hogy a Föld körülbelül hatmilliárd lakosa közül a katolikusok száma alig haladja meg az egymilliárdot – ez azt jelenti, hogy még sok feladat áll előttünk. Mindazonáltal biztató tény, hogy ha a nem katolikus keresztényeket is figyelembe vesszük, akkor komolyabb számokról beszélhetünk: míg Európában a katolikusok aránya 41 százalék, addig a más keresztény felekezettel együtt csaknem elérjük a 60 százalékot. Bár én is szükségét érzem a kereszténység újraéledésének, nem vagyok annyira pesszimista, mint egyes tudósok – hiszen jó és rossz mindig is létezett a világon. Az egyház tetterősnek, fiatalnak érzi magát, és folytatni kívánja a munkát a világban, különösen az olyan kontinenseken, ahol a kereszténység ma még kisebbséget alkot. – Az egyház a történelemben nem csupán lelki, hanem politikai tényező is volt, s számos eseményre, amelyet ma a hit fényében tekintünk, földi szempontok is hatottak. Szent István döntésében például, mellyel első királyunk Bizánc helyett a nyugati kereszténységet választotta, hatalmi megfontolások is szerepet játszottak. Hogyan lehet teológiát és politikát összeegyeztetni? – A II. vatikáni zsinat Gaudium et Spes kezdetű apostoli konstitúciója világos eligazítást adott hit és erkölcs kérdésében, s ebbe beletartozik a politika, a kormányzás művészete is. Bár a két terület között valóban van kapcsolat, a zsinat azt mondja, hogy a kétezer éves egyház ne kötődjék egyetlen, természete szerint változékony politikai irányzathoz sem. Világszerte különböző társadalmi rendszerek létezhetnek, amelyektől az egyház csupán azt várja el, hogy tartsák tiszteletben a személyiséget, az emberi, a családi jogokat. – Az egyik fontos katolikus alapelv az inkulturáció, mely nagy sikereket ér el Ázsiában és Latin-Amerikában, ahol keresztény megújulásnak lehetünk tanúi. Mit tanulhatunk ezektől a kultúráktól? – Fontos leszögezni, hogy a kereszténység nem minden kultúrát fogad el – a megítélés kritériuma pedig Krisztus evangéliuma. Ha például valamely afrikai kultúra a többnejűséget hirdeti, akkor a kereszténység nem fogadhatja el azt a kultúrát, ehelyett arra törekszik, hogy átalakítsa, megnemesítse azt. Miként Szent Pál azt mondta az első keresztényeknek, hogy ne hasonuljanak ehhez a világhoz, úgy az egyháznak is úgy kell hirdetnie az evangéliumot, hogy az termékenyítse meg az adott kultúrát. A kereszténység Amerikában, Ázsiában – nem kis erőfeszítés árán – alkalmazkodott a különféle kultúrákhoz, ám ezt korántsem kritikátlanul tette. Magyarországon hasonló jelenség volt tapasztalható: a keresztény hit egyrészt beilleszkedett az ősmagyar kultúrába, ugyanakkor meg is nemesítette azt. – Hol helyezi el a magyar egyházat a világegyházban? – A magyar egyháznak és a magyar nemzetnek nagy jövője van Európában. Az ország ma már számos nemzetközi szervezetben jelen van, a magyar egyház pedig emberein keresztül, gazdasági téren és szentjeinek példájával járul hozzá a Szentszék működéséhez. Itt kell megemlítenem a nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező Kada Lajos érseket, Ternyák Csaba érseket, a papi kongregáció titkárát, de a pápai egyetemen is tanítanak magyar professzorok – mindezért a támogatásért rendkívül hálásak vagyunk a magyar nemzetnek és egyháznak. – Mit vár az egyházi vezetők magyarországi találkozójától? Lehet ez az alkalom egy újabb lépés II. János Pál pápa és II. Alekszij moszkvai pátriárka találkozója felé? – Biztos, hogy előbb-utóbb létrejön a találkozás a pápa és a pátriárka között – hiszen „csak a hegyek nem találkoznak” –, ám azt alaposan elő kell készíteni. A mostani, budapesti esemény egyik fontos tapasztalata, hogy Szent István király az egység jelképe, hiszen az egyház az ő idejében még megosztatlan volt. Az egyház tehát ezer évig egységes volt, s a ma is annyira fájó sebeket a második évezredben kaptuk. Nagyon reméljük, hogy a harmadik évezredben megadatik számunkra az az öröm, hogy a kereszténység családját az Úr akarata szerint újra egységben láthatjuk. Miként sok családban előfordul, hogy az egyik testvér elhagyja otthonát, s ilyenkor a többiek hazavárják, úgy egyazon egyház gyermekeiként azt kívánjuk, azért imádkozunk, azért dolgozunk többek között az ilyen találkozókon, hogy az eltávozott testvérek visszatérjenek a katolikusok nagy családjába. Szőnyi Szilárd
|
Új
Ember: ujember@drotposta.hu
|