Uj Ember

2000. szeptember 3.
LVI. évf. 36. (2719.)

 

Kedves Olvasóink!

Mostantól nyomtatott lapunk minden száma színes oldalakkal, bővebb terjedelemben és részletes tévéműsorral jelenik meg – változatlan áron!

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Szabad akarat – gének – nevelés
Mi a „színjáték”?
Alázat és gőg
Egyházi megújulásunk akadályairól
Jézussal az Atyához a Szentlélekben
Élő egyház
Kispap találkozó Kárpátalján
Szent Rókusra emlékeztek Győr-Szigetben
Puszta Sándor emlékszoba Szent István az egyház egységének is jelképe Interjú Angelo Sodano bíborossal, a Szentszék államtitkárával
Ifjúság
„Vezessen Hozzád a szabadság!” Gondolatok Veni Sanctéra
Ne féljetek attól, hogy szentekké váljatok!
Beszámoló a XV. Ifjúsági Világtalálkozóról
Kór-kép (Akinek nem inge...) Rejtvény
Fórum
Szent István ünnepe
J. atya legendáriuma
Érvek, vélemények
Konzervatív, azaz értékmegőrző?
Az ÉS-t tartom a kezemben? A Narancsot? Hozzászólás a Dobszay-vitához
Dogma
Kultúra
Magyar emlékek, szentek nyomában Britanniában
Alapító főszerkesztőnk jubileuma 90 éve született Pénzes Balduin
Tíz mondat a jóságról
Kós Károly: Az országépítő
Pájázat
Ösztöndíj a katolikus fiatalok támogatására Pályázat Szent Imre-ösztöndíj elnyerésére Az 1999/2000 oktatási évre
Mozaik

lléspróféta napján - Új templom a Délvidéken
Az összefogást erősítheti
Mária-virágok
Megszólalt az első magyar katolikus rádió
I. Bartolomaiosz pátriárka és Pityirim metropolita Pannonhalmán
Rejtvény
.

 

Életige - szeptember

„Kívülről semmi sem kerülhet be az emberbe, ami beszenynyezhetné. Hanem ami belőle származik, az teszi az embert tisztátalanná.“ (Mk 7,15)

Jézus ezeket a szavakat az Őt hallgató tömeghez intézi, mely jól ismerte az Ószövetséget és a rabbinikus tanítást. Ezek leírják azokat a feltételeket, melyek teljesítésével közelebb kerülhettek a templom szent területéhez. Rituális mosakodás és a tárgyak megmosásának összetett formáiból állt ez, amit Márk ír le e szavak előtt Evangéliumában. (Vö. Mk 7,3-4 ) De ennek a külső megtisztulásnak nem kellett volna másnak lennie, mint a belső, lelki tisztaság kifejeződésének. Valójában azonban a rituális cselekmények igazi jelentése feledésbe merült, és csak a számtalan sok szabály minden részletre kiterjedő és formális betartására összpontosították figyelmüket.

Még ha ez a kijelentés összhangban is volt a zsidó törvénykezéssel, Jézus állásfoglalása nagyon bátor és merész abban a korban, mert az árral szembe ment. Ő a próféták nagy hagyományaihoz csatlakozik, akik mindig is a vallás hiteles gyakorlására vezették a népet. Vagyis arra hívja őket, hogy lelkük mélyén éljék meg azt, és ne csupán a külsőségek miatt aggódjanak, kerülvén a tisztátalannak nyilvánított tárgyakkal és ételekkel való fizikai kapcsolatot.

Jézus tehát, ahogyan egész beszéde és magatartása mutatja, nem akarja eltörölni a törvényt, hanem teljessé akarja tenni. (Vö. Mt 5,27)

Visszavezetni mély jelentéséhez és céljához, mely abban áll, hogy az ember közelebb kerüljön Istenhez.

„…ami belőle származik, az teszi az embert tisztátalanná“.

Ebben a második részben Jézus a valódi tisztátalanságra utal. Nem az szennyezi be az embert, ami belé kerül, hanem az, ami belőle származik. A bensőjéből, a szívéből fakadnak azok a gondolatok, „rossz szándékok“, melyek gyökerei minden erkölcstelenségnek, lopásnak, gyilkosságnak, házasságtörésnek, kapzsiságnak, rosszindulatnak, csalásnak, kicsapongásnak, irigységnek, káromkodásnak, kevélységnek és léhaságnak. (Mk 7,21-22)

Jézus, bár pozitívan értékeli a teremtést, és bár tudja, hogy az ember Isten képmására teremtetett, mégis ismeri az embert és rosszra való hajlamát. Ezért követeli meg tőlünk a megtérést.

E szavakból, melyeknek próbálunk a mélyére hatolni, egyértelmű és világos Jézus erkölcsi szigorúsága. Ő tiszta és őszinte szívet akar teremteni bennünk, melyből, mint a tiszta forrásból, jó gondolatok és kifogástalan cselekedetek fakadnak.

Hogyan éljük tehát ezt az Igét?

Ha felismerjük, hogy nem a dolgok, a tárgyak, az étel, nem mindaz, ami kívülről származik, távolítanak el Istentől, hanem saját énünk, a szívünk, a döntéseink. Így egyértelmű, hogy Jézus konkrétan azt akarja, hogy vizsgáljuk meg, alapjában véve mi is mozgatja tetteinket és magatartásunkat.

Jézus számára - tudjuk - egyetlen indíttatás létezik, a szeretet, mely tisztává teszi minden tettünket.

Aki szeret, az nem vétkezik, nem öl, nem rágalmaz, nem lop, nem árulja el barátait.

Tehát? Hagyjuk, hogy a szeretet vezessen bennünket napról napra, az Isten és a testvéreink iránti szeretet. Így száz százalékosan keresztények leszünk.

Chiara Lubich

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu