|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hang-sorok Kegyelmi utak Budapest: a hetvenkilenc éves amerikai zongoraművész-karmester, Leon Fleisher az Orchestre National d´Ile de France koncertjének szólistája Ravel "balkezes" zongoraversenyét adta elő Yoel Levi vezényletével a Művészetek Palotája koncerttermében.
Berlioz tetszetős és harsány Benvenuto Cellini-nyitánya után izgalmas szellemi kihívás a tépelődő, sötét alaptónusú, mégis virtuóz versenymű, amelyet szerzője Paul Wittgensteinnek (a filozófus Ludwig Wittgenstein bátyjának) komponált, aki az első világháborúban szerzett sérülése miatt elvesztette jobb karját. A zseniálisan hangszerelő Ravel úgy írta meg a concerto szólóját, hogy előadója képes olyan illúziót kelteni a hallgatóban, mintha két kézzel játszana. A sors gonosz fintora, hogy Fleisher egy betegség következtében harminc éven át maga is kénytelen volt a balkezes zongorairodalomra "specializálódni". A pocakos, imbolygóan lassú járású, de jó karban lévő öregúr vastag "SZTK-keretes" szemüvege mögül szúrós pillantásokat lövell. Szenvtelenül, ridegen zongorázik: tudatosan, talán túlzott magabiztossággal is, "tohonyán", érdektelenül - és a biztonság kedvéért: kottából. Halványuló legenda... Saint-Saens népszerű III. ("Orgona") szimfóniája nem előremutató, úttörő mű, inkább összegző: Liszt, a korai Wagner és Csajkovszkij "színeit" keverő eklektikus alkotás. Fényes, tiszta, kicsit patetikus. Nincs "célja", egyszerűen szép. Vincent Dubois, a soissons-i székesegyház nemzetközi hírű ifjú orgonistája számára templomi szolgálat ez az este is - a "háttérben" marad, akárcsak egy szertartáson. Pedig a hangszerek királynőjének "asszisztálása" ránehezedik a zárótételre. Nagy formátumú zene, a koncertteremből kilépve azonban hatása könnyen és gyorsan múlik: láttatja, de nem hozza közelebb a mennyet. Bécs: Dead Man Walking, Jake Heggie operájának előadása a Theater an der Wienben. A történet Tim Robbins 1995-ben készült filmjéből lehet ismerős, amelyet nálunk Ments meg, Uram! címmel vetítettek a mozik. A film, illetve a 2000-ben, San Franciscóban bemutatott opera Helen Prejean nővér visszaemlékezéseiből született. Istenhez vezető utakon járunk. A szociális munkásként dolgozó Helen (Kristine Jepson) a két tinédzser brutális meggyilkolása miatt halálra ítélt Joseph De Rocher (John Packard) "lelki vezetője" lesz a börtönben. "Az igazság szabaddá tesz." Helen az evangéliumi mondat érvényességéről próbálja meggyőzni védencét: merjen szembenézni tettével, mert csak a bűn megvallásával nyerhet bocsánatot. Dosztojevszkij és Bernanos regényeire emlékeztető helyzet: hosszú, nehéz harc kezdődik a nyers, megkeseredett, magába zárkózott "holt emberrel" - az örök életért. Helennek - miközben küzd e lélekért, szembesülnie kell a gyermekeiket elvesztett szülők fájdalmával is. És persze ellenszenvükkel, hiszen nem értik, miért próbál menteni egy gyilkost. E "kozmikus szenvedéstörténet" fontos szereplője Mrs. Rocher (Frederica von Stade), aki fel sem tudja fogni legidősebb fia tettét. Elesettsége, kétségbeesése és kiszolgáltatottsága ugyancsak Helen lelkierejét teszi próbára. A szerzetesnő "női Parsifalként" Krisztus "alteregója" lesz a megváltás örömhírének közvetítésével. Elkötelezettsége, felelősségérzete, (meg)értése,hite és személyének hitelessége a "rábízott(ak)" számára mindennél többet érő üzenetet hordoz: a legnagyobb reménytelenségből, elhagyatottságból is van kiút. Spirituális értelemben biztosan. Az elítélt utolsó sétájára indul. A végállomás az az ágy, amelyre a méreginjekció beadásakor szíjazzák. Elhatalmasodott a bűn, de túlárad a kegyelem... Elementáris erejű, katartikus előadás, kiváló énekesi és színészi teljesítményt nyújtó szólistákkal. Nikolaus Lenhoff színpadi elképzelése (amely a bécsiek és a drezdai operaház koprodukciójával valósult meg) önmagában "jó színház": nemcsak filmszerű a rendezés, Lenhoff él is a video- és fénytechnika adta lehetőségekkel. Forgószínpad, ereszkedő-emelkedő fehér falak, szétváló rácsok, gyors színváltozások, egymásba úszó jelenetek... A komponista, Jake Heggie tonális zenét írt: stílusát tekintve Puccini, Janácek, Poulenc és Britten nyomdokain halad. Az ifjú szerző idézetek formájában gospel-, jazz-, blues- és rock and roll elemeket, dallamokat is felhasznál, a zene azonban egy pillanatra sem válik "könnyűvé" vagy musicalszerűvé: mindvégig megőrzi súlyát, mélységét, jelentőségét. E XXI. századi alkotás a műfaj életképességét igazolja, s cáfolata annak a vélekedésnek, hogy ma már nem születnek maradandó sikerre "ítélt" operák. Az elmúlt évtizedek legfontosabb amerikai zenedrámája rövid időn belül világszerte az alaprepertoár részévé válhat. Fontos volna. Életbe vágóan fontos... Pallós
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|