Uj Ember

2007.10.14
LXIII. évf. 41. (3087.)

Megjelent
a Teofil
októberi száma!

Főoldal
Címlap
Látomások és a történelem
Kilencven évvel a fatimai jelenések után
A házasság helyzetéről Európában
Püspöki konferenciák elnökei Fatimában
Magyar egyházvezetők Nagyszebenről
"Itt vagyok, Uram, engem küldj!"
Az őszi nagymarosi ifjúsági találkozóról
"Egy csepp a tengerben..."
Országos karitász-konferencia az önkéntesek képzéséről
Lelkiség
"Hol a többi kilenc?"
Szentírás-magyarázat
A hála: istendicséret
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXI. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
A sátán a történelemben
Teológiai megfontolások a Mária-jelenésekről
"Ez a harc lesz a végső..."
Lenin a titkos fegyver
Élő egyház
Új köntösben a váci fehérek temploma
A humor sem hiányozhat...
Kárpát-medencei lap- és honlapszerkesztők találkozója
Búcsú Rózsafüzér királynéja tiszteletére
Az ébredés ára
Regionális karizmatikus találkozó Kaposváron
Túra a Jakab-hegyre
a felújított pálos kolostorromokhoz
Élő egyház
A szentség és a misszió kapcsolata
II. Alekszij látogatása
az Európai Parlamentben és Franciaországban
Fórum
Önmagát adta...
Tarnay Brúnó halálára
Hiszti
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Virág Benedek zsoltárfordításai
JEGYZET
A lepra láttán
Az Olvasó írja
Taps a villamosmegállóban A nagyvárosi misszióról
Fórum
"Kísértés" és "Szeplőtelen Fogantatás"
Verbita szeminárium a Fülöp-szigeteken
A svéd keresztény közösségről
Fórum
A katolikus egyház és a Habsburg-ház történelmi szerepe
Pezenhoffer Antal: A magyar nemzet történelme című művéről
Fórum
Milyen vagyok én?
Antióchiás lelkigyakorlat Kaposváron
Napjaink csodája
Átadták az Élet Házát Csobánkán
Férfiak és a rózsafüzér
Ifjúság
Diákok (szociális) akcióban
72 óra kompromisszum nélkül - másodszor is
Programajánló
Hivatástisztázó
REJTVÉNY
Kultúra
Zenében, szeretetben, szolgálatban
Negyven éve hunyt el Tamás Gergely Alajos
Kő a székesegyházból - névtelenség?
Kegyelmi utak
Hang-sorok
Paletta
Fórum
Virágok és templomok Belgiumban és Hollandiában
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (16.)
Mozaik
Nemzeti emlékhely a Batthyány-kripta
Diakónusszentelés Csornán
Teréz anya ünnepe
Megemlékezés a Központi Szemináriumban
A körmöci Szűzanya
Randevú az iszapon

 

LITURGIA

A kenyértöréstől a szentmiséig (XXI. rész)

Áldozat és liturgia az üldözések korában

A nyár elején elhagyott liturgiatörténeti sorozatunkat kezdjük most újra. Az apostoli atyák kora után az egyházüldözések kora kezdődött. A folyamatos fizikai és erkölcsi támadások sora jellemezte ezt a kort. A fizikaiak miatt a liturgia csendes és eszköztelen maradt, az összejövetelek titokban folytak, általában magánházaknál. A katakombákban csak a vértanúk emléknapjain gyűltek össze a kedves szent sírjánál a keresztények, ezeket rendszeres vasárnapi misézésre nem használták: egyrészt szűkek és nyirkosak, másrészt pedig a hatóságok által térképekből is részletesen ismertek voltak (adókedvezmény járt arra a földre, ami alatt temető volt).


Még nagyobb veszélyt jelentett azonban az erkölcsi támadás, amikor az óhiten maradt testvérek, valamint a pogány istenek kultuszának őrei egyaránt támadásokat indítottak a keresztények hitének titkai, fel nem fogott misztériumai ellen. Gyermekgyilkosságtól kezdve az erkölcstelenségig mindennel vádolták a titkos találkozásokra összegyűlt keresztényeket, akik azonban csak módjával védekezhettek: nem akarták ugyanis mindenkinek kiteregetni hitük féltett lényegét, Jézus Krisztus, a testté lett Ige közénk szállását az Eucharisztiában.

A nagy hitvédő, Szent Jusztinosz (+150 körül) első Apológiájában leírja a felajánlás szertartását, amelyben a testvérek viszik a kenyeret és vízzel vegyített bort az elöljárónak, aki hálát ad felette. Ezután mindenki eszik és iszik azokból. Fontos számára, hogy ellenfeleit meggyőzze, hogy ártalmatlan dolgok történnek az összejövetelen, de a lényeget - Krisztus testeként és véreként vesznek belőle - nem mondja ki. Leszögezi azonban, hogy mindez csak a beavatottak számára van, vagyis azok részesülnek benne, akik elfogadják a hitet és megkeresztelkednek, ahogy azt Krisztus meghagyta.

A pogányok számára, "kifelé" azt hangsúlyozták, hogy nincs áldozatuk (pogány értelemben), mert Istennek nem abban telik kedve, ha elpusztítjuk azt, amit adott. A Didakhé hangsúlyozza, hogy az Eucharisztia "lelki étel és ital és örök élet", Antiochiai Szent Ignácpedig gyógyszernek, a halhatatlanság kenyerének és orvosságának nevezi. Mind olyan kifejezések, amelyek nem a korabeli véres vagy lakomaáldozatot juttatták a kortársak eszébe.

A III. század nyit majd utat a liturgiával kapcsolatos rendszeres teológiai megfontolások felé.

Füzes Ádám

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu