Uj Ember

2007.10.14
LXIII. évf. 41. (3087.)

Megjelent
a Teofil
októberi száma!

Főoldal
Címlap
Látomások és a történelem
Kilencven évvel a fatimai jelenések után
A házasság helyzetéről Európában
Püspöki konferenciák elnökei Fatimában
Magyar egyházvezetők Nagyszebenről
"Itt vagyok, Uram, engem küldj!"
Az őszi nagymarosi ifjúsági találkozóról
"Egy csepp a tengerben..."
Országos karitász-konferencia az önkéntesek képzéséről
Lelkiség
"Hol a többi kilenc?"
Szentírás-magyarázat
A hála: istendicséret
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXI. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
A sátán a történelemben
Teológiai megfontolások a Mária-jelenésekről
"Ez a harc lesz a végső..."
Lenin a titkos fegyver
Élő egyház
Új köntösben a váci fehérek temploma
A humor sem hiányozhat...
Kárpát-medencei lap- és honlapszerkesztők találkozója
Búcsú Rózsafüzér királynéja tiszteletére
Az ébredés ára
Regionális karizmatikus találkozó Kaposváron
Túra a Jakab-hegyre
a felújított pálos kolostorromokhoz
Élő egyház
A szentség és a misszió kapcsolata
II. Alekszij látogatása
az Európai Parlamentben és Franciaországban
Fórum
Önmagát adta...
Tarnay Brúnó halálára
Hiszti
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Virág Benedek zsoltárfordításai
JEGYZET
A lepra láttán
Az Olvasó írja
Taps a villamosmegállóban A nagyvárosi misszióról
Fórum
"Kísértés" és "Szeplőtelen Fogantatás"
Verbita szeminárium a Fülöp-szigeteken
A svéd keresztény közösségről
Fórum
A katolikus egyház és a Habsburg-ház történelmi szerepe
Pezenhoffer Antal: A magyar nemzet történelme című művéről
Fórum
Milyen vagyok én?
Antióchiás lelkigyakorlat Kaposváron
Napjaink csodája
Átadták az Élet Házát Csobánkán
Férfiak és a rózsafüzér
Ifjúság
Diákok (szociális) akcióban
72 óra kompromisszum nélkül - másodszor is
Programajánló
Hivatástisztázó
REJTVÉNY
Kultúra
Zenében, szeretetben, szolgálatban
Negyven éve hunyt el Tamás Gergely Alajos
Kő a székesegyházból - névtelenség?
Kegyelmi utak
Hang-sorok
Paletta
Fórum
Virágok és templomok Belgiumban és Hollandiában
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (16.)
Mozaik
Nemzeti emlékhely a Batthyány-kripta
Diakónusszentelés Csornán
Teréz anya ünnepe
Megemlékezés a Központi Szemináriumban
A körmöci Szűzanya
Randevú az iszapon

 

Szentírás-magyarázat

"Hol a többi kilenc?"

Évközi 28. vasárnap - Lk 17,11-19

A mai evangélium első olvasásra "egyszerű" csoda-történetnek látszik. Jézus Jeruzsálembe igyekszik (jó néhány hete ennek az útnak egy-egy epizódját idézik a vasárnapi evangéliumok), s egy közelebbről meg nem nevezett fal szélén tíz leprás fordul hozzá: "Jézus, Mester, könyörülj rajtunk!" Jézusnak elég rájuk néznie, hogy megértse a kéréseket.


Biztató hangon annyit mond nekik: "Menjetek, mutassátok meg magatokat a papoknak!" Nem kell kétszer mondania. A tíz könyörgő férfi egy pillanatig sem tart attól, hogy csak le akarja rázni őket magáról. A törvény szerint a leprásokat a pap különíti el az egészségesek közösségétől, s ha netán meggyógyulnának, az ő dolga, hogy visszafogadja őket a társadalomba. Mennek hát, sietve. Az evangélista elmondja róluk, hogy útközben számukra is megtapasztalható módon "megtisztulnak" kínzó és megszégyenítő betegségükből.

Itt akár vége is lehetne az elbeszélésnek. Kilenc szereplő el is tűnik a szemünk elől. Ám váratlanul azt olvassuk, hogy "egyikük" (a tizedik) "amikor látta, hogy meggyógyult", sietve visszatért Jézushoz, hogy Istent magasztalja, s a csodatévőnek köszönetet mondjon. Nem egészen világos a szövegből, de arra kell gondolnunk: anynyira sietett, hogy a papokig se ment el, hogy a dolog hivatalos részét elintézze, se látott, se hallott, nagy örömében mindent feledve igyekezett ahhoz, aki nyomorúságából kiszabadította. Jézus - hozzá fordul-e vagy a vele ballagó tanítványokhoz? - csak azt kérdezi: "Hol a többi kilenc?"

A hála az emberi szív elemi megnyilatkozása. Honnan mégis ez a feltűnően rossz arány, hogy tíz közül kilencen megfeledkeznek róla? Ennyire eluralkodhat rajtunk a "jóra való restség", a világ közönye? A nyomorúság panaszra, tettekre késztet, de a jót, ha ránk szakad, már meg se becsüljük?

A második meglepetés itt éri az olvasót. Ki tudja miből, egyszer csak kiderül, hogy az az egyetlen köszönetmondó: szamariai. Jézus már kérdezi is: "Nem volt más, aki visszatért volna, hogy dicsőítse az Istent, csak az az egy idegen?" Az elsőkből utolsók lesznek, az utolsóból első. Jézus valóban meghatódik, s már mondja is: "Kelj föl, és menj. A hited meggyógyított téged." A szó köznapi értelmében meggyógyultak a többiek is. A maguk szerényebb módján azok is hittek, különben nem fordultak volna Jézushoz, nem indultak volna el, hogy szava szerint a papok elé járuljanak. De ez az idegen teljesebb hittel hitt. Amikor meggyógyult, nemcsak kötelezőnek tartotta, hogy az ajándékot megköszönje, hanem átérezte: olyan valakivel találkozott, akiben Isten végtelen nagysága, szeretete nyílt meg előtte. Ezért ment vissza hozzá, ezért kapta meg a nagyobb kegyelmet, mely Isten országának részesévé tette. Tíz közül az egyetlen szamaritánust.

Jelenits István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu