Uj Ember

2007.10.14
LXIII. évf. 41. (3087.)

Megjelent
a Teofil
októberi száma!

Főoldal
Címlap
Látomások és a történelem
Kilencven évvel a fatimai jelenések után
A házasság helyzetéről Európában
Püspöki konferenciák elnökei Fatimában
Magyar egyházvezetők Nagyszebenről
"Itt vagyok, Uram, engem küldj!"
Az őszi nagymarosi ifjúsági találkozóról
"Egy csepp a tengerben..."
Országos karitász-konferencia az önkéntesek képzéséről
Lelkiség
"Hol a többi kilenc?"
Szentírás-magyarázat
A hála: istendicséret
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXI. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
A sátán a történelemben
Teológiai megfontolások a Mária-jelenésekről
"Ez a harc lesz a végső..."
Lenin a titkos fegyver
Élő egyház
Új köntösben a váci fehérek temploma
A humor sem hiányozhat...
Kárpát-medencei lap- és honlapszerkesztők találkozója
Búcsú Rózsafüzér királynéja tiszteletére
Az ébredés ára
Regionális karizmatikus találkozó Kaposváron
Túra a Jakab-hegyre
a felújított pálos kolostorromokhoz
Élő egyház
A szentség és a misszió kapcsolata
II. Alekszij látogatása
az Európai Parlamentben és Franciaországban
Fórum
Önmagát adta...
Tarnay Brúnó halálára
Hiszti
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Virág Benedek zsoltárfordításai
JEGYZET
A lepra láttán
Az Olvasó írja
Taps a villamosmegállóban A nagyvárosi misszióról
Fórum
"Kísértés" és "Szeplőtelen Fogantatás"
Verbita szeminárium a Fülöp-szigeteken
A svéd keresztény közösségről
Fórum
A katolikus egyház és a Habsburg-ház történelmi szerepe
Pezenhoffer Antal: A magyar nemzet történelme című művéről
Fórum
Milyen vagyok én?
Antióchiás lelkigyakorlat Kaposváron
Napjaink csodája
Átadták az Élet Házát Csobánkán
Férfiak és a rózsafüzér
Ifjúság
Diákok (szociális) akcióban
72 óra kompromisszum nélkül - másodszor is
Programajánló
Hivatástisztázó
REJTVÉNY
Kultúra
Zenében, szeretetben, szolgálatban
Negyven éve hunyt el Tamás Gergely Alajos
Kő a székesegyházból - névtelenség?
Kegyelmi utak
Hang-sorok
Paletta
Fórum
Virágok és templomok Belgiumban és Hollandiában
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (16.)
Mozaik
Nemzeti emlékhely a Batthyány-kripta
Diakónusszentelés Csornán
Teréz anya ünnepe
Megemlékezés a Központi Szemináriumban
A körmöci Szűzanya
Randevú az iszapon

 

Zbigniew Herbert

Kő a székesegyházból - névtelenség?

A székesegyházak építőinek egyik legfontosabb nehézsége a szállítás volt. A középkori szállítóeszközök alig-alig tértek el az ókorétól, vagyis megmaradtak a folyami utak, illetve a lovak és öszvérek által húzott szekerek. Ha a kőbánya tíz kilométernél távolabb volt az építkezéstől, mint például Chartres esetében, egy kocsi naponta elég csekély rakományt, mintegy ezerötszáz kiló követ, vagyis egy köbmétert fuvarozhatott.

Egy régi francia bölcsesség szerint: "A lerombolt vár félig felépített vár." A gótikus székesegyházak köveinek jelentős része származik a római császárság hajdani erődítményeiből és más épületeiből. Ahhoz, hogy megépíthessék az óriási Szent Alban-templomot, előbb el kellett hordaniuk Verulanium ókori város romjait. Seregnyi példára hivatkozhatnánk még. Így a krónikások említést tesznek arról, hogy pompás új terméskőbányát fedeztek fel Pontoise-ban; annak a köveiből épült Saint-Denis katedrálisa. Ám ilyesmi meglehetősen ritkán történt. A Rajna, a Rhone és az Arno habjain fehér és rózsaszín márványból faragott antik oszlopok, oszlopfők úsztak. A nagy és dicső Velence, hogy alapanyagot találjon a Szent Márk-bazilika fölépítéséhez, vitorlás hajóit Szicíliába, Athénba, Konstantinápolyba, Kisázsiába, sőt Afrikába küldte. (...)

A gótikus székesegyházakat általában nem egy, de több építész alkotta. Mégis arra törekedtek, hogy egy-egy mester a lehető leghosszabb ideig álljon a munkálatok élén. Nem számított ritkaságnak az egész életre kötött szerződés sem. A megállapodáshoz záradék is tartozott, mely kimondta: gyógyíthatatlan betegség esetén, vagy ha az építész elvesztette a szeme világát, halála napjáig meghatározott összegű járadékot kapott. A középkor vége felé gyakran megesett, hogy az építész egy esztendőben több építkezésen dolgozott. Ugyanakkor rettentő szigorú szerződések is akadtak. Például az, amelyet a bordeaux-i székesegyház építtetője kötött a kőfaragó munkák mestere Isten után kitüntető címet viselő Jean Lebas úrral. Esetében kikötötték, hogy családja látogatására csak évente egyszer távozhat el az építkezésről. Az építészek számára nyilván nagyon fontosak voltak az utazások, mert a máshol végzett szakértői szemle jókora mellékjövedelmet jelentett, azonkívül nagymértékben növelte az ismertséget és a tekintélyt.

Az építők névtelenségének legendájával le kell számolnunk. Több tucat név maradt ránk, és nem kizárólag a krónikásoknak vagy az elszámolási jegyzékeknek köszönhetően. A székesegyházak építői, ha szabad így fogalmaznunk, büszkén és élvezettel írták alá műveiket.

Az amiens-i székesegyházban a maga nemében kivételes ábra látható a kövezeten, s ez sokáig elkerülte a kutatók figyelmét. Tizennyolc méter átmérőjű, kör alakú labirintus, a szentföldi zarándokútnak egyfajta összefoglaló vázlata, a hívek valaha térden járták végig. E labirintusnak - mely egyébként a krétai civilizáció kései visszhangja - a közepére helyezték el az emléklapot. Az eredeti sajnos megsemmisült, ám felirata tartalmát két részletből, illetve egy egységes leírásból ismerjük. A szöveg nem evangéliumi idézet, és nem is liturgikus részlet, ahogy azt várnánk. Mindazoknak, akik a középkori építőmesterek névtelenségét hirdetik, bizonyára meglepetést jelent:

"Isten kegyelméből az Úr 1220. esztendejében kezdték meg e szentegyház építését. Ama időben Evrart volt a püspök, Lajos, Fülöpnek fia pedig Franciahon királya. Ki e művet alkotá, Robert de Luzarches mesternek hívatott, őt követé Thomas de Cormont, őutána pedig fia, Renaud következe, ki e feliratot készítteté az 1288. esztendőben."

A három építész képmását hófehér márványba vésték, méghozzá a püspökével együtt. Egyébként nem csupán a vezető építészek örökítették nevüket az utókorra. Autun városának híres timpanonján a következő szavak szerepelnek: Gislebertus fecit hoc opus - Gislebertus készítette e művet. S az épület más szegletein: oszlopfőin vagy zárókövein is akadnak ehhez hasonló szerzői bevésések. Rouen székesegyházának egyik boltozati zárókövén büszkélkedő vésés látható: Durandus me fecit - Durandus készített engem. A híres mester, Clément de Chartres is aláírta színes üvegablakait. (...)

Bajos elképzelnünk, hogy gondos sorszámozás nélkül miként rendszerezhették azt a töméntelen szobrot, melyekkel a kapuzatokat, a párkányzatot és a kórusokat díszítették. Persze azért tévedtek is olykor. A Notre-Dame falára fordított sorrendben helyezték fel a hónapok jelképeit. Reims székesegyházának építésekor ki akarták küszöbölni az efféle hibát. Az ottani mestereknek háromezer szobrot, valóságos hadsereget kellett elhelyezniük. Ezért mindegyiknek a helyét előre pontosan megjelölték a falon.

(Zsille Gábor fordítása)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu