Uj Ember

2007.07.15
LXIII. évf. 28. (3074.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Háttéralku vagy nemzetközi szerződés?
Az egyházfinanszírozás újra időszerű kérdéseiről
A kiengesztelődés jegyében
Új pápai levél a régi liturgiával kapcsolatban
A pápa felelős szeretete a kínaiak iránt
Igazi európai szent
XVI. Benedek pápa Szent Erzsébetről
Lelkiség
Hogy mások fájdalma nekem is fájjon...
Szentírás-magyarázat
A rabló felebarátja?
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (III. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Lesz-e igazi vasárnap?
Jegyzet
Kitüntetett figyelem
Örülhetnek a romániai nyugdíjasok
Élő egyház
A nővérek köztünk élnek
A Jézus Szíve Társaság tagjai tartottak elmélkedést Tolnán
Új szobor az új téren
Kettős Szent Erzsébet-ünnep Győrben
A találkozás helye
Templomszentelés Galgagután
Isten és a művészet szolgálatában
Jubileumra készülnek...
Élő egyház
A Vatikáni Csillagvizsgáló magyar kutatói
Fórum
Életútja a kommunista egyházüldözés vádirata
Harminc éve halt meg Endrey Mihály püspök
A tájékoztatás vaskorszaka
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Egy magzat vívódásai
KÖNYVESPOLCRA
Zsolozsmáskönyv - sárral
Tarzi néni
Fórum
Újra egymásra találhatnak
A házaspárok útja
Bécs
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (7.)
Fórum
A kultúrharc újabb fejezete
Mi nem történt a Prohászka Ottokár Gimnáziumban?
Találkozás az anyaországgal
Kárpát-medencei kispaptábor - kilencedszer
Kereszténység és kapitalizmus
Adria-Duna Szabadegyetem
Fórum
Nem "szentként" született...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége III.
A lélek nemességével a vértanúhalálig
Száz éve született Hummel Kornél, "a vakok papja"
A kényszermunkatábor egykori "lakói" emlékeztek
Ifjúság
"Itt vagyunk ma is!"
Jubileumi ifjúsági találkozó Egerszalókon
Kereszténység és magyarság
OKET - Katolikus egyetemisták fesztiválja Baján
"Az életet ünnepeltük"
Szalézi oratóriumok hétvégéje
K. K. K. K.
Hangulatjelentés
"Nem bólogató Jánosokat nevelt"
Ifjúsági és közösségi találkozó Segesden
REJTVÉNY
Kultúra
Párizsban hódít Kusturica balkáni bája
A Megváltó ünnepe Velencében
A sorgyűjtésről
Noteszlap
Tíz mondat Mécs Lászlóról
felejtés
Paletta
Fórum
A szabadság városa - Gdansk (1.)
Egy elhagyatott plébánia életre kel
A garázsgaléria képei
Mozaik
Szent Bonaventura
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Katolikus focimérkőzés a Szigetközben
Régi és új csodák
Egy derűs kőfaragó díszítőkedvéről
ÁLMODIK A MÚLT
Préritárnics

 

ÁLMODIK A MÚLT

Egy derűs kőfaragó díszítőkedvéről

Az évszázadok során számtalan formában írták nevét az oklevelek és a térképek, de lényegében mindenütt megmaradt a Kőröshegy név. Először Szent László király 1082-ben kelt oklevelében olvassuk a "keurushig" helységnevet. Egy 1102-ben kiadott pápai bullában a "Caurisi" faluban lévő, Szent Márton tiszteletére szentelt egyházról olvasni. Tehát ekkor már állt itt egy templom vagy kápolna. E templom fontosságát és nagyságát mutatja egy 1518. évi (kései) adat, amelyből megtudni, hogy több oltára is volt.


Hogy az itt látható templomról szólnak-e az oklevelek, vagy egy másikról, ez a kérdés azért merült fel, mivel ez a templom a ferencesek tulajdonában állt. A rend 1229-ben jött Magyarországra. Hogy mikor telepedtek meg a barátok Kőröshegyen, arról nincs adatunk: Szőnyi Ottó szerint ez jóval 1339 után történhetett. Hogy kié volt a templom és mikor épült, erre nézve több elmélet is született az idők folyamán, de valószínűleg a helyes választ Rómer Flóris adta, aki - Fényes Elekre hivatkozva - azt írja, hogy "Kőröshegyen már a középkorban két templom volt: a román stílusban épült plébániatemplom, amely nyomtalanul elpusztult, és a Ferenc-rendiek XV. században épült kolostortemploma."

A templom teljes hossza kívülről közel 34 méter, és a tornya is majdnem ilyen magas: 32 méter. Nyugati kapuja fölött kerek ablak - az úgynevezett rózsaablak vagy Szent Katalin kereke - található, melyben egy középső hatszöget kőrácsos halhólyagmintával díszítettek.

Kívülről, a templom déli oldalán öt, a délnyugati és a délkeleti sarkán egy-egy, s az apszis három oldalánál is egy-egy támpillér helyezkedik el. A templom külsejét formában, anyagban, színben a legnagyobb egyszerűség, nyugalmasság és szabályosság jellemzi. "A szerkezeti részek szinte puritán mezítelenségben, díszítés nélkül, csakis helyes arányaikkal és elhelyezésük ritmusával érvényesülnek, annak bizonyítékául, hogy ilyen módon is lehet az épület megjelenését a monumentalitás hangulati szintjére emelni - írja 1924-es ismertetőjében Szőnyi Ottó. - Csak az ablaknyílások tagozásában nyilatkozik meg az építész vagy kőfaragó díszítőkedve. Itt nincsenek egymás hegyén-hátán fölfelé furakodó baldachinos és kúszó levéldísszel borított toronyfiak (fiálék), áttört művű oromzatok, a tetőpárkány feletti csipkeszerű kőkorlátok, mély öblű, szobrokkal és domborművekkel elhalmozott kapuzatok, többszörös ifjodással, nyársszerű csúccsal égbe fúródó torony és egyéb, a különben szigorúan szerkezeti jellegű csúcsíves stílusú templomok díszítőkészletéhez tartozó művészi bravúrdarabok, amelyek annyira elbájolták a középkor emberét, de a mai kor szemlélőjét is. Az építési anyag nem a szépen faragott kockakő, hanem a vakolattal borított tégla s csak itt-ott, inkább toldáskép alkalmazott terméskő. De éppen ez az egyszerűség, mely az igénytelen falusi házak környezetéhez simul, teszi olyan finoman stílusossá a kőröshegyi templomot." Az épületet többször is renoválták, legutóbb 2002-ben.

Móser Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu