Uj Ember

2007.07.15
LXIII. évf. 28. (3074.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Háttéralku vagy nemzetközi szerződés?
Az egyházfinanszírozás újra időszerű kérdéseiről
A kiengesztelődés jegyében
Új pápai levél a régi liturgiával kapcsolatban
A pápa felelős szeretete a kínaiak iránt
Igazi európai szent
XVI. Benedek pápa Szent Erzsébetről
Lelkiség
Hogy mások fájdalma nekem is fájjon...
Szentírás-magyarázat
A rabló felebarátja?
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (III. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Lesz-e igazi vasárnap?
Jegyzet
Kitüntetett figyelem
Örülhetnek a romániai nyugdíjasok
Élő egyház
A nővérek köztünk élnek
A Jézus Szíve Társaság tagjai tartottak elmélkedést Tolnán
Új szobor az új téren
Kettős Szent Erzsébet-ünnep Győrben
A találkozás helye
Templomszentelés Galgagután
Isten és a művészet szolgálatában
Jubileumra készülnek...
Élő egyház
A Vatikáni Csillagvizsgáló magyar kutatói
Fórum
Életútja a kommunista egyházüldözés vádirata
Harminc éve halt meg Endrey Mihály püspök
A tájékoztatás vaskorszaka
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Egy magzat vívódásai
KÖNYVESPOLCRA
Zsolozsmáskönyv - sárral
Tarzi néni
Fórum
Újra egymásra találhatnak
A házaspárok útja
Bécs
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (7.)
Fórum
A kultúrharc újabb fejezete
Mi nem történt a Prohászka Ottokár Gimnáziumban?
Találkozás az anyaországgal
Kárpát-medencei kispaptábor - kilencedszer
Kereszténység és kapitalizmus
Adria-Duna Szabadegyetem
Fórum
Nem "szentként" született...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége III.
A lélek nemességével a vértanúhalálig
Száz éve született Hummel Kornél, "a vakok papja"
A kényszermunkatábor egykori "lakói" emlékeztek
Ifjúság
"Itt vagyunk ma is!"
Jubileumi ifjúsági találkozó Egerszalókon
Kereszténység és magyarság
OKET - Katolikus egyetemisták fesztiválja Baján
"Az életet ünnepeltük"
Szalézi oratóriumok hétvégéje
K. K. K. K.
Hangulatjelentés
"Nem bólogató Jánosokat nevelt"
Ifjúsági és közösségi találkozó Segesden
REJTVÉNY
Kultúra
Párizsban hódít Kusturica balkáni bája
A Megváltó ünnepe Velencében
A sorgyűjtésről
Noteszlap
Tíz mondat Mécs Lászlóról
felejtés
Paletta
Fórum
A szabadság városa - Gdansk (1.)
Egy elhagyatott plébánia életre kel
A garázsgaléria képei
Mozaik
Szent Bonaventura
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Katolikus focimérkőzés a Szigetközben
Régi és új csodák
Egy derűs kőfaragó díszítőkedvéről
ÁLMODIK A MÚLT
Préritárnics

 

A szabadság városa - Gdansk (1.)

Az évszázadok alatt kialakult magyar-lengyel történelmi és személyes barátságok "hatóköre" többnyire nem ér el Lengyelország északi régióiig. Krakkót jól ismerjük, Varsót is meglehetősen, a Balti-tenger partján fekvő Gdan´sk városát viszont már alig. Észak-Európa egyik legszebb óvárosát találjuk itt, és a hely gazdag szellemi örökséget őriz, továbbá a szabadság melletti hiteles kiállás erényét is példázza, amely a XX. század végén a kelet-európai rendszerváltás mérföldköve lett.


A Mária-dóm

Gdan´skot városként Gyddanyzc urbs néven először a Jan Kanapariusz által 999-ben írt Szent Adalbert-legenda említi, mely szerint Adalbert - a városhoz közeli pogány porosz területen elszenvedett vértanúságát megelőzően - 997-ben a városban járt. A település VI. Sándor pápa bullája nyomán kapott városi jogokat (1260), ekkortájt engedélyezték azt is, hogy Domonkos napján vásárt tartsanak itt.


Az utolsó ítélet - Memling szárnyas oltára

A hosszú évszázadokon át Danzig néven ismert város 1997-ben ünnepelte fennállásának ezredik évfordulóját. Pomeránia központjában az évszázadok folyamán számos népcsoport élt. Az egykor gazdagságáról híres Hanza-város lakosságát az idők folyamán a lengyelek mellett főleg németek, hollandok, dánok, svédek, flamandok és nem utolsósorban egy zsidó nemzetiségű kolónia alkották. A város neves szülötte Arthur Schopenhauer (1788-1860) filozófus, és a Nobel-díjas író, Günter Grass, akinek világhírnevét úgynevezett danzigi trilógiája alapozta meg.


Az egykori gazdag Hanza-város

A város és lakóinak sorsát a II. világháború pecsételte meg: először a németek akarták teljesen a maguk képére formálni a várost, majd a szovjetek szerették volna - tervszerű bombázásaik révén - a térképről is letörölni a "német várost" és örökségét (Drezda mellett itt volt a legnagyobb a bombázás okozta rombolás, az egész óváros elpusztult). Az 1950-es évek zavaros lakosságcsere-programjai közepette született meg az a bölcs döntés, hogy helyreállítják a város több száz éves épített örökségét. Az eredményekre az idelátogatók kisebb csodaként tekintenek.

A város egyik fő nevezetessége az egykori Királyi út, mely a Felső-kaputól a Hosszú utcán át vezet a Zöld kapuig. Megválasztásuk után a lengyel királyok látogatásuk alkalmával mindig ezen az útvonalon vonultak be a városba. Az út éke a XVII. században emelt Arany kapu, mely a város címerében található és az épületen elhelyezett aranyozott királyi koronáról kapta nevét. A Hosszú utca mentén megcsodálható a számtalan, szebbnél szebb díszített homlokzattal rendelkező egykori polgárház, ezek legszebbike a ma múzeumként működő Uphagen-ház.

A Hosszú utca térré szélesedve ad otthont a város leghíresebb polgári építményeinek: a toronnyal ékesített, késő reneszánsz stílusú városházának, az Artus-háznak (gyönyörű gótikus belső udvara van), az Arany háznak és a tér közepén helyet kapó városi jelképnek, az 1633-ban emelt és a római mitológia istenségét megformázó Neptun-kútnak.

A város és Európa egyik nevezetessége a Mária-dóm. Az 1343-ban épült szentély a lengyel templomok királynője, a világ legnagyobb téglából épült temploma: a főhajó 105,5 méter hosszú, a kereszthajó 66 méter széles. Ékessége az 1420-ban készült Szent Szűz-kegyszobor, a XV. században épült, és még ma is működő csillagászati óra (az idő mellett a napokat, a mozgó ünnepek napjait és a hold alakját is mutatja; minden délben az Ádámot és Évát, az apostolokat, a háromkirályokat és a halált megjelenítő figurák menete vonul el előtte), és a tízparancsolatot megjelenítő nagyméretű táblafestmény (érdekessége, hogy mind a tíz parancsot kétszer ábrázolta az ismeretlen alkotó: az isteni akarat teljesítését és annak elutasítását). A templom Szent Györgyről elnevezett oldalkápolnájában találjuk a flamand Hans Memling alkotását, az 1467 és 1471 között készült Utolsó ítélet elnevezésű szárnyas oltárt. A nagyméretű, csodálatos alkotás magával ragadja a látogatót: középen Krisztus a szivárványon trónol, körülötte a Szent Szűz és az apostolok, lábainál az utolsó ítéletet trombitaszóval jelző angyalok találhatók. Az alkotás közepén Szent Mihály főangyal - a háttérben a fehéren izzó horizonttal - választja ketté az ítéletkor mezítelen (azaz Isten előtt egyenlő) embereket. Jobbján, a mennyek országának kapujában az üdvözülteket Szent Péter apostol és az angyalok, míg balján a kárhozottakat az ördög és segítői, valamint az örök tűz várják.

Kuzmányi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu