Uj Ember

2007.07.15
LXIII. évf. 28. (3074.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Háttéralku vagy nemzetközi szerződés?
Az egyházfinanszírozás újra időszerű kérdéseiről
A kiengesztelődés jegyében
Új pápai levél a régi liturgiával kapcsolatban
A pápa felelős szeretete a kínaiak iránt
Igazi európai szent
XVI. Benedek pápa Szent Erzsébetről
Lelkiség
Hogy mások fájdalma nekem is fájjon...
Szentírás-magyarázat
A rabló felebarátja?
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (III. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Lesz-e igazi vasárnap?
Jegyzet
Kitüntetett figyelem
Örülhetnek a romániai nyugdíjasok
Élő egyház
A nővérek köztünk élnek
A Jézus Szíve Társaság tagjai tartottak elmélkedést Tolnán
Új szobor az új téren
Kettős Szent Erzsébet-ünnep Győrben
A találkozás helye
Templomszentelés Galgagután
Isten és a művészet szolgálatában
Jubileumra készülnek...
Élő egyház
A Vatikáni Csillagvizsgáló magyar kutatói
Fórum
Életútja a kommunista egyházüldözés vádirata
Harminc éve halt meg Endrey Mihály püspök
A tájékoztatás vaskorszaka
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Egy magzat vívódásai
KÖNYVESPOLCRA
Zsolozsmáskönyv - sárral
Tarzi néni
Fórum
Újra egymásra találhatnak
A házaspárok útja
Bécs
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (7.)
Fórum
A kultúrharc újabb fejezete
Mi nem történt a Prohászka Ottokár Gimnáziumban?
Találkozás az anyaországgal
Kárpát-medencei kispaptábor - kilencedszer
Kereszténység és kapitalizmus
Adria-Duna Szabadegyetem
Fórum
Nem "szentként" született...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége III.
A lélek nemességével a vértanúhalálig
Száz éve született Hummel Kornél, "a vakok papja"
A kényszermunkatábor egykori "lakói" emlékeztek
Ifjúság
"Itt vagyunk ma is!"
Jubileumi ifjúsági találkozó Egerszalókon
Kereszténység és magyarság
OKET - Katolikus egyetemisták fesztiválja Baján
"Az életet ünnepeltük"
Szalézi oratóriumok hétvégéje
K. K. K. K.
Hangulatjelentés
"Nem bólogató Jánosokat nevelt"
Ifjúsági és közösségi találkozó Segesden
REJTVÉNY
Kultúra
Párizsban hódít Kusturica balkáni bája
A Megváltó ünnepe Velencében
A sorgyűjtésről
Noteszlap
Tíz mondat Mécs Lászlóról
felejtés
Paletta
Fórum
A szabadság városa - Gdansk (1.)
Egy elhagyatott plébánia életre kel
A garázsgaléria képei
Mozaik
Szent Bonaventura
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Katolikus focimérkőzés a Szigetközben
Régi és új csodák
Egy derűs kőfaragó díszítőkedvéről
ÁLMODIK A MÚLT
Préritárnics

 

Homíliavázlat

A rabló felebarátja?

Jézus boldogan tudja, hogy az ő felebarátja a mennyei Atya. Jó híre, az evangélium pedig éppen az, hogy az ő felebarátja, az ő Atyja a mi felebarátunk, a mi Atyánk is. A felebarát szó itt nem fél barátságot jelent, hanem éppen az ellenkezőjét: a teljességet, a legteljesebb jelenlétet. Egész barátságommal, egész lényemmel a tied vagyok. Egészen a tied. Isten szerető lénye mint léttér, élettér vesz körül. Nincs közelibb az ő közelségénél.

Ahogy az éltető, friss levegőt csak úgy tudjuk teljes tüdőnkkel befogadni, ha a kilégzésünk is teljes, úgy Isten szeretetét, jelenlétének áldását is csak úgy tudjuk befogadni, ha továbbadjuk, ha éber figyelemmel, jó szívvel, áldozatkészen vagyunk jelen az éppen ránk szoruló számára. De ha idegenkedünk tőle, ha nem akarunk tudomást venni róla, ha nagy ívben kikerüljük, csak hogy ne kelljen semmi áldozatot hozni érte, idegenné válunk. Elidegenedünk Istentől, embertől, önmagunktól. Isten jelentéktelenné, a család terhessé válik, magam pedig kiégetten üressé. Ez a közöny.



Az irgalmas szamaritánus (Adam Elsheimer, Louvre)

A csupán rítusvallásosság nem elég. Ha nem adjuk tovább az áldást a szeretet "itt és most" engedelmességében, akkor fogadni sem tudjuk, és ha nincs áldás az életünkön, akkor kizárjuk magunkat az áldottak közösségéből (Mt 25,34), és átkozottakká válunk (25,41).

A legváratlanabb helyzetekben, sőt leginkább a váratlan helyzetekben lesz mintegy megvilágosodássá, hogy Isten a felebarátunk, hogy ő a legközelebbi hozzánk tartozó, a félelmetes helyzetekben az óvó, a védő, az oltalmazó erő. A május 4-i Széna téri bankrablás során egyetlen túsz maradt sértetlen. Ő mondta el, hogy a bankban, arccal a földön fekve, miközben a rabló veszedelmes idegességében, fegyvereivel hadonászva gyalogolt a lódenkabátján, s bakancsa böködte az oldalát, minden félelme közepette, ott, a halál mezsgyéjén oly világossá vált számára, hogy van Isten, van oltalom, oly nyilvánvalóvá lett számára a 139. zsoltár valósága: "minden oldalról körülveszel engem, és fölöttem tartod kezedet". Az anyagiak, amelyekért ez a véres komédia dúl, e Jelenlét valóságához képest olyan semmik, nevetséges semmik - vallotta a kiszabadult túsz. És aki megérezte Isten barátságát a veszedelem közepette, az az első adandó alkalommal tovább is adta.

Amikor véget ért a rettenet, érdeklődött a túszejtő szerencsétlen iránt, és megtudta, hogy megölték, akkor - ahogyan ő mondta el, úgy írom le: "sírtam, imádkoztam érte". A túsz, megtapasztalva Isten barátságát, a közbenjáró ima tettében felebarátjává lett a túszejtőnek.

Zatykó László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu