Uj Ember

2007.07.15
LXIII. évf. 28. (3074.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Háttéralku vagy nemzetközi szerződés?
Az egyházfinanszírozás újra időszerű kérdéseiről
A kiengesztelődés jegyében
Új pápai levél a régi liturgiával kapcsolatban
A pápa felelős szeretete a kínaiak iránt
Igazi európai szent
XVI. Benedek pápa Szent Erzsébetről
Lelkiség
Hogy mások fájdalma nekem is fájjon...
Szentírás-magyarázat
A rabló felebarátja?
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (III. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Lesz-e igazi vasárnap?
Jegyzet
Kitüntetett figyelem
Örülhetnek a romániai nyugdíjasok
Élő egyház
A nővérek köztünk élnek
A Jézus Szíve Társaság tagjai tartottak elmélkedést Tolnán
Új szobor az új téren
Kettős Szent Erzsébet-ünnep Győrben
A találkozás helye
Templomszentelés Galgagután
Isten és a művészet szolgálatában
Jubileumra készülnek...
Élő egyház
A Vatikáni Csillagvizsgáló magyar kutatói
Fórum
Életútja a kommunista egyházüldözés vádirata
Harminc éve halt meg Endrey Mihály püspök
A tájékoztatás vaskorszaka
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Egy magzat vívódásai
KÖNYVESPOLCRA
Zsolozsmáskönyv - sárral
Tarzi néni
Fórum
Újra egymásra találhatnak
A házaspárok útja
Bécs
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (7.)
Fórum
A kultúrharc újabb fejezete
Mi nem történt a Prohászka Ottokár Gimnáziumban?
Találkozás az anyaországgal
Kárpát-medencei kispaptábor - kilencedszer
Kereszténység és kapitalizmus
Adria-Duna Szabadegyetem
Fórum
Nem "szentként" született...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége III.
A lélek nemességével a vértanúhalálig
Száz éve született Hummel Kornél, "a vakok papja"
A kényszermunkatábor egykori "lakói" emlékeztek
Ifjúság
"Itt vagyunk ma is!"
Jubileumi ifjúsági találkozó Egerszalókon
Kereszténység és magyarság
OKET - Katolikus egyetemisták fesztiválja Baján
"Az életet ünnepeltük"
Szalézi oratóriumok hétvégéje
K. K. K. K.
Hangulatjelentés
"Nem bólogató Jánosokat nevelt"
Ifjúsági és közösségi találkozó Segesden
REJTVÉNY
Kultúra
Párizsban hódít Kusturica balkáni bája
A Megváltó ünnepe Velencében
A sorgyűjtésről
Noteszlap
Tíz mondat Mécs Lászlóról
felejtés
Paletta
Fórum
A szabadság városa - Gdansk (1.)
Egy elhagyatott plébánia életre kel
A garázsgaléria képei
Mozaik
Szent Bonaventura
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Katolikus focimérkőzés a Szigetközben
Régi és új csodák
Egy derűs kőfaragó díszítőkedvéről
ÁLMODIK A MÚLT
Préritárnics

 

A pápa felelős szeretete a kínaiak iránt

A régóta bejelentett pápai "nyílt levél" megjelenését (előző számunkban már hírt adtunk róla) húsvét óta várta a világ. Kína, vagy ahogy a kommunista hatalom nevezi magát, a Kínai Népköztársaság 1,3 milliárd lakosának sorsa évtizedek óta gondja a világnak. Most, a pekingi olimpia közeledtével különösen nagy figyelem kíséri azt a sajátos fejlődést, amelynek során a politikai hatalom gyakorlói úgy akarnak sikeres piacgazdaságot megvalósítani, hogy közben változatlan marad az egypártrendszer és az emberjogi helyzet.

E kezdeményezésnek vannak hívei és kritikusai: azok a szempontok és figyelmeztetések viszont, amelyek a június 30-án megjelent, ötvenkét oldalas pápai levélben találhatók, szinte kizárólag a pápától és az egyház társadalmi tanításától várhatók.

A szárazföldi Kína lakosságának csupán egy százalékát teszi ki a tizenhárommillió katolikus. A pápa levele is hozzájuk szól elsősorban, de nemcsak hozzájuk, hanem minden jóakaratú emberhez.

Az írás stílusa az apostoli levelekére emlékeztet. Nem támadja az államhatalmat, az egyháznak ahhoz hű szárnyát sem, hanem a problémák pozitív megoldását keresi, szorgalmazza. Példaként álljon itt egy rövid idézet: "Tudom, hogy a Kínai Népköztársasággal való viszony normalizálása időt igényel, és mindkét fél részéről jóindulatot. A Szentszék mindig kész a tárgyalásokra, amelyek a jelenlegi nehézségek leküzdéséhez szükségesek."

A kínai katolikus egyházon belüli feszültségek és megoszlások nem tanításbeli különbségekre vezethetők vissza, hanem külső hatásokra. A pápai levél az elmúlt hatvan évre tekint, és megemlékezik a katolikusok szenvedéseiről. Szorgalmazza, hogy megtalálják annak módját, hogy az államhatalom képviselői elfogadják a titokban szentelt püspököket, a kormány által elfogadott püspökök pedig a pápa apostoli tekintélyét. "A püspököknek a pápával és egymással látható és konkrét közösségben kell lenniük." A múlt félreértésein túl kell emelkedni, és együtt kell munkálkodni - a kínai nép és a világ békéjét egyaránt szolgálva. A Szentatya az imádság erejét is hangsúlyozza, és május 24-ét, a sesani Szűzanya emlékapját nevezi meg a kínai keresztényekért való világimanapként.

Az első kínai katolikus vélemények közül érdemes kiemelni a nyolcvanhét éves Lucas Li Jing-feng püspök, Fengxiang főpásztorának véleményét, akit 2003 óta mindkét fél elismert, minden "hazafias" kapcsolat nélkül.

Az AsiaNews katolikus hírügynökségnek a főpap azt mondta: nem lesz könnyű kompromisszumot kötni a Vatikán és Peking között, mivel "mindkét félnek nagyon határozott elvei vannak". Mindennap imádkozik a kormányért, hogy megértse a pápa szempontjait. "Mindig mondom a hatalom embereinek: ha Kína nyitni akar a világ felé, nyitnia kell az egyház felé is. Ha ez megtörténik, a többi probléma is könnyebben oldható meg - mondotta Lucas Li Jing-feng püspök.

Julius Jia Zhi-guo hetvenhárom éves "titkos" püspök óvatosabban fogalmazott. (Legutóbb június 22-én szabadult a börtönből.) Mint mondta: tart tőle, hogy a hatóságok továbbra is az egyház megosztására törekednek. A kormány által elismert püspökök nem igazán tehetik azt, amit meggyőződésük diktál.

Az úgynevezett Hazafias Szövetség alelnöke, Liu Bainian pozitívan értékelte a pápai levelet. Peking első reagálása azonban nem volt kedvező: "új akadályok" támasztásával vádolta a Szentszéket a kínai külügyminisztérium. A Vatikánnak úgymond "nincs joga beavatkozni a Kínai Népköztársaság belügyeibe a katolikus vallás nevében".

Az AsiaNews adatai szerint a pápa levelének kínai fordítása "eltűnt" az internetes honlapról. Kínában azonban telefaxon és más módon továbbra is terjesztik.

Joseph Zen Ze-kiun bíboros, hongkongi érsek történelmi jelentőségűnek nevezte a levelet, amely véleménye szerint kiegyensúlyozottan hű az igazsághoz, és szót emel a kínai egyház érdekében.

Kína százharmincnyolc katolikus egyházmegyéjét száz püspök vezeti. Kína misszionálása a VII. században kezdődött. A katolikusok számának növekedése európai misszionáriusok révén a XIX-XX. században kezdődött el igazán.

Rosdy Pál

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu