Uj Ember

2007.07.15
LXIII. évf. 28. (3074.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Háttéralku vagy nemzetközi szerződés?
Az egyházfinanszírozás újra időszerű kérdéseiről
A kiengesztelődés jegyében
Új pápai levél a régi liturgiával kapcsolatban
A pápa felelős szeretete a kínaiak iránt
Igazi európai szent
XVI. Benedek pápa Szent Erzsébetről
Lelkiség
Hogy mások fájdalma nekem is fájjon...
Szentírás-magyarázat
A rabló felebarátja?
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (III. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Lesz-e igazi vasárnap?
Jegyzet
Kitüntetett figyelem
Örülhetnek a romániai nyugdíjasok
Élő egyház
A nővérek köztünk élnek
A Jézus Szíve Társaság tagjai tartottak elmélkedést Tolnán
Új szobor az új téren
Kettős Szent Erzsébet-ünnep Győrben
A találkozás helye
Templomszentelés Galgagután
Isten és a művészet szolgálatában
Jubileumra készülnek...
Élő egyház
A Vatikáni Csillagvizsgáló magyar kutatói
Fórum
Életútja a kommunista egyházüldözés vádirata
Harminc éve halt meg Endrey Mihály püspök
A tájékoztatás vaskorszaka
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Egy magzat vívódásai
KÖNYVESPOLCRA
Zsolozsmáskönyv - sárral
Tarzi néni
Fórum
Újra egymásra találhatnak
A házaspárok útja
Bécs
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (7.)
Fórum
A kultúrharc újabb fejezete
Mi nem történt a Prohászka Ottokár Gimnáziumban?
Találkozás az anyaországgal
Kárpát-medencei kispaptábor - kilencedszer
Kereszténység és kapitalizmus
Adria-Duna Szabadegyetem
Fórum
Nem "szentként" született...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége III.
A lélek nemességével a vértanúhalálig
Száz éve született Hummel Kornél, "a vakok papja"
A kényszermunkatábor egykori "lakói" emlékeztek
Ifjúság
"Itt vagyunk ma is!"
Jubileumi ifjúsági találkozó Egerszalókon
Kereszténység és magyarság
OKET - Katolikus egyetemisták fesztiválja Baján
"Az életet ünnepeltük"
Szalézi oratóriumok hétvégéje
K. K. K. K.
Hangulatjelentés
"Nem bólogató Jánosokat nevelt"
Ifjúsági és közösségi találkozó Segesden
REJTVÉNY
Kultúra
Párizsban hódít Kusturica balkáni bája
A Megváltó ünnepe Velencében
A sorgyűjtésről
Noteszlap
Tíz mondat Mécs Lászlóról
felejtés
Paletta
Fórum
A szabadság városa - Gdansk (1.)
Egy elhagyatott plébánia életre kel
A garázsgaléria képei
Mozaik
Szent Bonaventura
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Katolikus focimérkőzés a Szigetközben
Régi és új csodák
Egy derűs kőfaragó díszítőkedvéről
ÁLMODIK A MÚLT
Préritárnics

 

Párizsban hódít Kusturica balkáni bája

Mindenfelé szaladgáló libák, a bádogváros törékeny házai, labdaszerű telihold, félelmetes és titkokat rejtő, bűnös lakókocsik, az éjszaka sötétjében felvillanó zseblámpák vakító fénye, a pulykakakast zsinórón maguk után rángató, félig letakart szemüvegük mögül leső roma gyerekek, törpék és félóriások, tragikomikus alakok, felelőtlenül tett ígéretek, vágyak, illúziók, odalett tisztesség és örökre elveszett álmok... Talán így lehetne jellemezni Emir Kusturica szürreális, groteszk, bohózati elemekkel spékelt vad balkáni meséjét, a Cigányok idejét.

Ki ne emlékezne még az 1988-as, két cannes-i Aranypálma-díjjal kitüntetett remekmű ifjú hősére, a szódásszemüveges Phenanra?! A kilátástalanságban vesztegelő, zsebtolvajlásból élő bosnyák cigánykolónia határozatlan, ám nagy szívvel megáldott, együgyű szerencsétlenjére, aki műtétre szoruló kishúgán próbál segíteni. Előbb azonban még feleségnek valót is talál magának, nagy kár, hogy a lány anyjának esze ágában sincs hozzáadni szeme fényét. Phenan útja során eljut Milánóba, ahol a "koldusbizniszből" karriert csinált "álkeresztapa" semmizi ki az embereket. A film nem torkollik hollywoodi happy endbe. A főhős elveszíti húgát, elraboltatja magát az álmaival, majd meghal az igazságkeresés és a pénzcsinálás útvesztőjében.

Kusturica ezúttal egészen meghökkentő vállalkozásba fogott. A Cigányok idejének történetét viszi színpadra "punk opera" műfajban. A bosnyák rendező alakjai szenvedélyektől túlfűtött, a pénzvágytól kiégett, csalódásokban felőrlődött emberek, akik nem szólnak, csak roma nyelven énekelnek. E különös színházi kifejezésmód elemeként Kusturica saját filmjéből "csepegtet be" kockákat, segítve ezzel a képzelet és a valóság közti szüntelen utazást.

A Cigányok ideje filmes változatának sikeréhez - a történeten és az amatőr színészek kiváló játékán túl - nagymértékben hozzájárult Goran Bregovic muzsikája. A darab színpadra állítása azonban nemcsak a rendezési elvekben, hanem a zenében is megkívánta, hogy alkalmazkodjanak a színházi viszonyokhoz. Kusturica ezért három zeneszerzőt kért fel - köztük fiát Stribor Kusturicát, a No Smoking Orchestra dobosát -, hogy új partitúrát írjanak. A zenei kompozíció hűen tükrözi és követi a darabban megjelenő rendetlenséget, összevisszaságot, az örökösen - testi és lelki - úton lévő, hontalan romák bolyongását. A darabban megszólaló énekesek mind szerb népzenei csoportokhoz tartoznak. A punk operában a két együttes, a No Smoking Orchestra tradicionális és a Garbage Serbian Philharmonia klasszikus zenét játszó művészeinek játéka különös zenei ötvözetet nyújt.

Emir Kusturica várakozással tekint a darab fogadtatására. Nem kicsi a kockázat, mert mint mondja: "Míg 1989-ben az emberek imádták a filmet, lehet, hogy ezért most majd lehurrognak." Azt egyelőre nem tudni, vajon a punkopera-változatot is olyan siker koronázza-e majd, mint a filmet. Elsőként az AROP (Association pour le rayonnement de l´Opéra national de Paris - a Párizsi Nemzeti Operaház tündökléséért Társaság) kissé konzervatív tagjai tekintették meg, akik nem álltak fel az előadás közben, és nem is fütyülték ki a darabot. Talán nem rossz kezdet. Párizs után a spanyolországi Valenciában szeretnék bemutatni a Cigányok idejét, de New York is a célállomások között szerepel.

b. z.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu