Uj Ember

2007.07.15
LXIII. évf. 28. (3074.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Háttéralku vagy nemzetközi szerződés?
Az egyházfinanszírozás újra időszerű kérdéseiről
A kiengesztelődés jegyében
Új pápai levél a régi liturgiával kapcsolatban
A pápa felelős szeretete a kínaiak iránt
Igazi európai szent
XVI. Benedek pápa Szent Erzsébetről
Lelkiség
Hogy mások fájdalma nekem is fájjon...
Szentírás-magyarázat
A rabló felebarátja?
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (III. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Lesz-e igazi vasárnap?
Jegyzet
Kitüntetett figyelem
Örülhetnek a romániai nyugdíjasok
Élő egyház
A nővérek köztünk élnek
A Jézus Szíve Társaság tagjai tartottak elmélkedést Tolnán
Új szobor az új téren
Kettős Szent Erzsébet-ünnep Győrben
A találkozás helye
Templomszentelés Galgagután
Isten és a művészet szolgálatában
Jubileumra készülnek...
Élő egyház
A Vatikáni Csillagvizsgáló magyar kutatói
Fórum
Életútja a kommunista egyházüldözés vádirata
Harminc éve halt meg Endrey Mihály püspök
A tájékoztatás vaskorszaka
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Egy magzat vívódásai
KÖNYVESPOLCRA
Zsolozsmáskönyv - sárral
Tarzi néni
Fórum
Újra egymásra találhatnak
A házaspárok útja
Bécs
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (7.)
Fórum
A kultúrharc újabb fejezete
Mi nem történt a Prohászka Ottokár Gimnáziumban?
Találkozás az anyaországgal
Kárpát-medencei kispaptábor - kilencedszer
Kereszténység és kapitalizmus
Adria-Duna Szabadegyetem
Fórum
Nem "szentként" született...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége III.
A lélek nemességével a vértanúhalálig
Száz éve született Hummel Kornél, "a vakok papja"
A kényszermunkatábor egykori "lakói" emlékeztek
Ifjúság
"Itt vagyunk ma is!"
Jubileumi ifjúsági találkozó Egerszalókon
Kereszténység és magyarság
OKET - Katolikus egyetemisták fesztiválja Baján
"Az életet ünnepeltük"
Szalézi oratóriumok hétvégéje
K. K. K. K.
Hangulatjelentés
"Nem bólogató Jánosokat nevelt"
Ifjúsági és közösségi találkozó Segesden
REJTVÉNY
Kultúra
Párizsban hódít Kusturica balkáni bája
A Megváltó ünnepe Velencében
A sorgyűjtésről
Noteszlap
Tíz mondat Mécs Lászlóról
felejtés
Paletta
Fórum
A szabadság városa - Gdansk (1.)
Egy elhagyatott plébánia életre kel
A garázsgaléria képei
Mozaik
Szent Bonaventura
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Katolikus focimérkőzés a Szigetközben
Régi és új csodák
Egy derűs kőfaragó díszítőkedvéről
ÁLMODIK A MÚLT
Préritárnics

 

A kiengesztelődés jegyében

Új pápai levél a régi liturgiával kapcsolatban

XVI. Benedek pápa Summorum Pontificum kezdetű apostoli levele, amelyben tágabb lehetőséget biztosít a II. vatikáni zsinat előtti, úgynevezett tridenti miseforma használatára, július 7-én jelent meg. A dokumentummal párhuzamosan a Szentatya levelet írt a püspököknek, amelyben tájékoztatja őket döntésének hátteréről és céljáról. Ezzel is szeretné eloszlatni azokat a téves értelmezéseket, amelyek a dokumentum megjelenése előtt itt-ott elterjedtek.

A pápa nagy bizalommal és reménnyel helyezi a főpásztorok kezébe az új apostoli levél (motu proprio) szövegét, amely az 1970-es reformot megelőző római liturgia alkalmazására vonatkozik, és amelynek előírásai szeptember 14-én, a szent kereszt felmagasztalásának ünnepén lépnek életbe. A dokumentumhoz írt kísérőlevélben a pápa megállapítja, hogy rendelkezése hosszú megfontolások, konzultációk és imádság után íródott. A megfelelő információk hiányában eddig felröppent hírek, vélekedések nem kevés zűrzavart okoztak.

Egymással ellentétes reakciók voltak ezek - az örömteli elfogadástól a kemény ellenállásig terjedően - egy olyan tervvel kapcsolatban, amelynek tartalma valójában ismeretlen volt. A dokumentummal szemben főleg kétfajta félelem lépett fel, amelyet a pápa mostani kísérőlevelében közelebbről is tárgyal.

Elsősorban az a riadalom tapasztalható, hogy a dokumentum kikezdi a II. vatikáni zsinat tekintélyét, és kétségbe vonja egyik alapvető döntését, a liturgikus reformot. Ez a félelem alaptalan - szögezi le a Szentatya. Ezzel kapcsolatban inkább azt kell hangoztatni, hogy a VI. Pál által közzétett misekönyv, amelyet II. János Pál pápa két további alkalommal újra kiadatott, természetesen továbbra is a normális, rendes formája marad az eucharisztikus liturgiának. A zsinatot megelőző Missale Romanum - Római misekönyv - legutolsó kiadását, amely 1962-ben jelent meg utoljára, a szentmise bemutatásának rendkívüli formájaként lehet használni.

Mindnyájan tudjuk - folytatja levelében a Szentatya -, hogy a Marcel Lefébvre érsek által vezetett mozgalomban a régi miséhez való hűség külső meghatározó jellé vált, de az ekkor született szakadásnak mélyebb okai vannak.

Ha a múltat, a Krisztus testét évszázadokon át szétszaggató megosztottságokat szemléljük, az az érzésünk, hogy azokban a kritikus pillanatokban, amikor a megosztottság született, az egyházi vezetők nem tettek meg minden tőlük telhetőt, hogy megőrizzék vagy újból megvalósítsák a kiengesztelődést és az egységet.

Az az érzésünk, hogy az egyház részéről történt mulasztások is hozzájárultak ahhoz a tényhez, hogy ezek a megosztottságok megszilárdulhattak. A múltba vetett pillantás most arra kötelez bennünket, hogy minden erőfeszítést megtegyünk, hogy mindazok, akik valóban kívánják az egységet, egységben maradhassanak, vagy újból megtalálhassák azt.

(VR)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu