Uj Ember

2007.07.15
LXIII. évf. 28. (3074.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel

Főoldal
Címlap
Háttéralku vagy nemzetközi szerződés?
Az egyházfinanszírozás újra időszerű kérdéseiről
A kiengesztelődés jegyében
Új pápai levél a régi liturgiával kapcsolatban
A pápa felelős szeretete a kínaiak iránt
Igazi európai szent
XVI. Benedek pápa Szent Erzsébetről
Lelkiség
Hogy mások fájdalma nekem is fájjon...
Szentírás-magyarázat
A rabló felebarátja?
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (III. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Lesz-e igazi vasárnap?
Jegyzet
Kitüntetett figyelem
Örülhetnek a romániai nyugdíjasok
Élő egyház
A nővérek köztünk élnek
A Jézus Szíve Társaság tagjai tartottak elmélkedést Tolnán
Új szobor az új téren
Kettős Szent Erzsébet-ünnep Győrben
A találkozás helye
Templomszentelés Galgagután
Isten és a művészet szolgálatában
Jubileumra készülnek...
Élő egyház
A Vatikáni Csillagvizsgáló magyar kutatói
Fórum
Életútja a kommunista egyházüldözés vádirata
Harminc éve halt meg Endrey Mihály püspök
A tájékoztatás vaskorszaka
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Egy magzat vívódásai
KÖNYVESPOLCRA
Zsolozsmáskönyv - sárral
Tarzi néni
Fórum
Újra egymásra találhatnak
A házaspárok útja
Bécs
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (7.)
Fórum
A kultúrharc újabb fejezete
Mi nem történt a Prohászka Ottokár Gimnáziumban?
Találkozás az anyaországgal
Kárpát-medencei kispaptábor - kilencedszer
Kereszténység és kapitalizmus
Adria-Duna Szabadegyetem
Fórum
Nem "szentként" született...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége III.
A lélek nemességével a vértanúhalálig
Száz éve született Hummel Kornél, "a vakok papja"
A kényszermunkatábor egykori "lakói" emlékeztek
Ifjúság
"Itt vagyunk ma is!"
Jubileumi ifjúsági találkozó Egerszalókon
Kereszténység és magyarság
OKET - Katolikus egyetemisták fesztiválja Baján
"Az életet ünnepeltük"
Szalézi oratóriumok hétvégéje
K. K. K. K.
Hangulatjelentés
"Nem bólogató Jánosokat nevelt"
Ifjúsági és közösségi találkozó Segesden
REJTVÉNY
Kultúra
Párizsban hódít Kusturica balkáni bája
A Megváltó ünnepe Velencében
A sorgyűjtésről
Noteszlap
Tíz mondat Mécs Lászlóról
felejtés
Paletta
Fórum
A szabadság városa - Gdansk (1.)
Egy elhagyatott plébánia életre kel
A garázsgaléria képei
Mozaik
Szent Bonaventura
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Katolikus focimérkőzés a Szigetközben
Régi és új csodák
Egy derűs kőfaragó díszítőkedvéről
ÁLMODIK A MÚLT
Préritárnics

 

Szentírás-magyarázat

Hogy mások fájdalma nekem is fájjon...

(Évközi 15. vasárnap - Lk 10,25-37)

Krisztust megkérdezi az írástudó: Ki az én felebarátom? A kérdés eleve feltételezi, hogy nem mindenki. Az írástudó kérdése erre irányul: kit kell szeretnem, és ki az, akit nem kell. Hol a szeretetparancs határa? Krisztus korában ez erősen vitatott kérdés volt. Általánosságban azt tartották, hogy csak a néphez tartozó ember számít felebarátnak, csak vele szemben kötelező a szeretet parancsa.


Jézus nem elvont módon válaszol. Nem azt feleli, hogy mindenki felebarát. Erre ugyanis az írástudónak bizonyára lett volna néhány elvont ellenvetése. Jézus becsalogatja a kérdezőt egy történetbe. "Egy ember ment le Jeruzsálemből Jerikóba." Nem tudjuk meg, ki volt ez az ember: zsidó, pogány vagy szamaritánus. Akárki volt, segíteni kellett neki, felebarát volt. Jézus tulajdonképpen már ezzel az első két szóval - "egy ember" - megválaszolta az írástudó kérdését.

A Jeruzsálemből Jerikóba vivő elhagyatott, dombok közt vezető út közmondásosan veszélyes volt, gyakoriak voltak ott a rajtaütések. Így is nevezték: "véres út". A kirabolt, véresre vert ember mellett először egy pap ment el. "Véletlenül" arra ment. Van talán némi irónia ebben a szóban: "véletlenül". A pap gondolhatta így: semmi közöm ehhez a sajnálatos esethez, teljes véletlenség, hogy éppen itt voltam, már itt sem vagyok. (Pedig épp hogy nem véletlenül vitt arra az útja, pontosan azért, hogy segítsen.) "Átment a túloldalra, és elment mellette", pedig a törvény megparancsolja, hogy ha ellenséged szamara az úton összerogy a teher alatt, ne menj el mellette (Kiv 23,5).

A pap után egy levita jött, majd pedig az elbeszélések törvénye szerint a harmadik. A hallgató talán azt várná, hogy egy egyszerű zsidó következik harmadikként, ám Jézus tovább élezi a történetet, és azt mondja: "Egy szamaritánus jött arra." Mi, késői olvasók már alig érezzük ennek a mondatnak a súlyát. Nem volt népcsoport, amelyet a korabeli zsidóság jobban gyűlölt és megvetett volna, mint a szamaritánusoké (vö. Sir 50,25).

A szamaritánus "meglátta, és megesett rajta a szíve". Simone Weil szerint a szeretet leggyönyörűbb megfogalmazása ez a rövid mondat. Szeretni ugyanis annyi, mint meglátni a másik nyomorúságát, fájdalmát. A szemünk kapuján át beengedni magunkba ezt a fájdalmat, engedni, hogy nekünk is fájjon. Ezután már természetes lesz, hogy e közös fájdalmon segíteni próbáljunk.

"Megesett rajta a szíve." Alig lefordítható az eredeti ige, amely az evangéliumban áll. A vesék, a belső részek megremegését jelenti. Ugyanezzel a szóval mondja a Szentírás: "Aki gyermeket dajkál, sebeit is fogja majd kötözni. Minden kiáltásra megremegnek a belső részei" (Sir 30,7). Ha a kisgyerek kiált, az édesanya egész teste reszket. Valami ilyesmi történik a szamaritánussal is. Anyai szíve van...

A példabeszéd végén Jézus megfordítja az írástudó kérdését. Az igazi kérdés nem az, hogy ki a felebarát. Az ugyanis nyilvánvaló, hogy a bajbajutottnak - akárki legyen is - segíteni kell. Az igazi kérdés az: Ki segített neki? Volt-e, aki segítsen? "Ki lett felebarátja a rablók kezébe esett embernek?" Ki vált felebaráttá? Az igazi kérdés az, hogy én felebarát vagyok-e. Vagyis méltó vagyok-e az ember névre? Jézus nem elvontan akar értekezni a felebaráti szeretetről. Erre a kérdésre csak az életünkkel válaszolhatunk. A szamaritánust az irgalom avatta a szeretet papjává, nem úgy, mint a papot és a levitát, akik érzéketlenül továbbmentek. Jézus kérdésére ki-ki az életével válaszol napról napra.

Székely János

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu