|
|
Különböző utakon - ugyanazon cél felé A Nyolc Boldogság közösség Régebben Homokkomáromban és Botfán volt házuk. Ez utóbbit föladva tavaly szeptemberben költöztek a budapesti Örökimádás lelkészségre. A magyarországi közösség 1988 táján egy budapesti imacsoportból fejlődött ki.
"Mindig gondoltunk arra, hogy visszatérjünk a fővárosba, az elmúlt tizennyolc évet vidéken töltöttük. Jó időszak volt ez a közösség érlelődésére, belső életének kialakulására" - mondja Beáta nővér. A Nyolc Boldogság közösség szemlélődő és apostoli jellegű. Tevékenységüket a szemlélődés alapozza meg, s a belső imádságból fakad. 1973-ban, Franciaországban hívta életre Efraim és Josette Croissant egy másik fiatal házaspárral együtt. Arra éreztek indíttatást, hogy közösségben élve tegyenek tanúságot az isteni szeretetről. Mint Efraim mondta: a közösség nem emberi terv vagy vágy gyümölcse; máshonnan, messzebbről jövő bizonyosság volt és maradt. "Nagy ajándék, hogy az Örökimádás-templomban is jelen lehetünk, a közösség sajátos karizmáját ugyanis markánsan megélhetjük itt. A nyüzsgő város közepén elsődleges az Örökimádás-templom szolgálata. Egész nap szentségimádást tartunk, mindenki előtt nyitva áll a templom. Ez pedig nyitottságot jelent az apostolságra is. Így a kettős jelleg - belső ima és apostolkodás - együttesen van jelen életünkben." "A szentségi Jézus mindenkit sok szeretettel vár az egész nap nyitva tartó templomban." Ezekben a hetekben felújítás folyik az Üllői úti Örökimádás-templomban, de a szentségimádás folytatódik a Szent József-mellékkápolnában. A Nyolc Boldogság közösség kármelita lelkiséget követ. Legfontosabbnak tartják a belső imádságot, amelyet kármelita hagyomány szerint végeznek. "Talán »kisterézinek« lehetne jellemezni leginkább lelkiségünket." - A kármel nagy szentjei közül Lisieux-i Szent Teréz áll hozzájuk a legközelebb: az ő nyomdokaiban kívánják megélni az egyház iránti szeretetet, s az imádságból fakadó missziós elkötelezettséget.A szabályzatot 2002 decemberében fogadta el a Vatikán, azóta pápai jogú Krisztus-hívők magántársulásaként működnek. Napjuk ritmusát a közös és egyéni ima, valamint a munka határozza meg. Napirendjük a közös reggeli dicsőítéssel kezdődik. A rendszeres szentségimádás mellett a Szentírás olvasása sem hiányzik programjukból. A nap csúcspontja a - lehetőleg közösen ünnepelt - szentmise. A napközi imaórát és a közös étkezést Homokkomáromban könnyebben meg tudják oldani. A közösség tagjai napközben végzik a maguk munkáját, Beáta nővér például a Sapientia teológiai főiskolán lelkiségi teológiát tanít. Az esti órákban újra összejönnek a közös imádságra. A homokkomáromi ház fogadja az új hivatásokat. Az érdeklődők részt vehetnek a közösség imádságain, a munkában és a közös étkezéseken is. Budapesten szombat esténként az esti imádság után, vagy vasárnap, a kilenc órai szentmisét követő agapén ismerkedhetnek közelebbről is a közösség tagjaival. "Jövőre a fővárosban is tervezünk olyan estéket, amikor tanítás, kiscsoportos beszélgetés segítségével az érdeklődők jobban megismerhetik lelkiségünket." "Közösségünk laikus közösség, amelynek vannak megszentelt tagjai" - hangsúlyozza Beáta nővér. S hozzá kell tenni: a laikus a szó eredeti értelmében Isten népét jelenti. A Nyolc Boldogság közösség sajátos hivatásához tartozik, hogy az egyházat alkotó hivatások sokszínűségéről tanúskodjék, így tagjai lehetnek különböző életállapotú személyek: papok, megszentelt életű nővérek és testvérek, családosok, egyedülállók. "Ez az egyház kicsiben. Szabályzatunk alapján vagyonközösségben élünk." Idehaza harmincan tartoznak a homokkomáromi és budapesti házhoz, 35 országban, 79 alapításban 1500 közösségi tag él. Az érdeklődő előbb ismerkedik a közösséggel - s a közösség vele -, majd többszöri látogatás után kérheti, hogy egy-két hónapot körükben tölthessen. Ezalatt tisztázódik az érdeklődőben, hogy valóban elkezdheti-e a próbaidőt, melyet a kétéves posztulátus követ. Akik a megszentelt életre kapnak hívást, azokat az előbb említett három előkészítő év után a noviciátus várja, amely az első fogadalomra készít fel. Évente megújított ideiglenes fogadalmakat követően három év elteltével kerülhet sor az örökfogadalomra. A családosok és azok az egyedülállók, akik nem éreznek hívást a megszentelt életre, szintúgy elköteleződnek a közösséggel: ők a közösség lelkisége szerinti életre tesznek ígéretet. A közösség egyik legfontosabb szolgálatának tekinti a vendégfogadást. Homokkomárom egész évben fogad vendégeket: "Gyertek, és nézzétek meg!" Fontos apostoli szolgálat az úgynevezett Názáret-év is, melynek keretében az Istent és hivatásukat kereső fiatalok nyolc hónapot tölthetnek el a közösségben imádkozva, dolgozva, testvéri életet élve, bekapcsolódva az apostoli szolgálatokba. A csöndes elvonultságban a Názáret-év tagjai ezt az időt kizárólag Istennek szentelhetik, ugyanakkor közelebbről megismerkedhetnek a Nyolc Boldogság közösség lelkiségével. Ám a nyolc hónapos időszak nem feltétlenül a belépést készíti elő: abban szeretnének segíteni a fiataloknak, hogy tanúságtevő keresztényként megtalálják saját helyüket és hivatásukat, és kiteljesedjenek benne. A homokkomáromi házból immár tíz esztendeje betegeket, időseket is látogatnak, s egy éve részt vállalnak a nagykanizsai Hospice-ellátásban. Lelkigyakorlatokat hirdetnek, lelkivezetést vállalnak, de nem feledkeznek meg az ifjúságról sem. Legközelebbi ifjúsági táborukat - a Tábor Hegyi Napokat - amelynek középpontjában idén Szent Erzsébet és a miszszió gondolata áll, július 17. és 23. között tartják Homokkomáromban. A Szent Erzsébet-évet és a missziót összekötve készítik fel a fiatalokat a közelgő városmisszióra. Az apostoli munkában a családosok is részt vesznek, így például a homokkomáromi könyvkiadóban. A házaspárok gyermekei formálisan nem tagjai a közösségnek. "Úgy lehet elképzelni, mint egy nagy családot, ahol együtt él a rokonság." Mindenki életállapotának megfelelő életteret kap a házban, a családok különálló lakrészben élnek. "Sokan kérdezik tőlem - említi Mária nővér -, megszentelt életűként hogy érzem magam olyan közösségben, ahol családosok is élnek. Nem veszélyezteti-e ez a hivatásomat? A közösség vegyes jellege ajándék, amely kezdetektől fontos volt számomra: a családok arra emlékeztetnek, hogy ennek a földnek a valóságában élünk. Őket pedig elmondásuk szerint, jelenlétünk - tanúskodva az eljövendő világról - abban segíti, hogy ne ragadjanak a földhöz. Keresztényként e világ és az eljövendő világ feszültségében élünk, ez alkotja életünk dinamikáját." "Szabályzatunk megfogalmazza: a radikális Krisztus-követés tart össze bennünket - hangsúlyozza. - Ennek különböző útjai vannak, s az egyházban látjuk, a különböző utak mind ugyanazon cél felé tartanak." A házaspárok együtt hozzák meg az elköteleződésre szóló döntést, de csak akkor, ha gyermekeik számára is boldogságot jelent a közösségben való lét. A lelkiséghez olyan tagok is kapcsolódnak, akik nem élnek együtt velük. Ők, a "Szent Család Boldogsága" tagjai, valamint a "Bárány Barátai" évente újítják meg elköteleződésüket. A Nyolc Boldogság Isten népe egységének szolgálatában áll. Nyitottak a párbeszédre. "Isten népének egységét megjeleníteni - mondja Mária nővér - nemcsak azzal, hogy az egyház egészének részét alkotjuk, hanem a keleti és a nyugati keresztény egységért való imával, az ökumenikus munkával, illetve az Ószövetség és az Újszövetség népe közötti kapcsolatok erősítésével." Elmer István Fotó: Cser István
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Új Ember:hetilap@ujember.hu
| ||||||