Uj Ember

2005.01.23
LXI. évf. 4. (2945.)

JANUÁR 28.
Aquinói Szent Tamás
ünnepe

Főoldal
Címlap
A tájékoztatás a népek közötti megértés szolgálatában
Élet, kenyér, béke, szabadság
A Szentatya a természeti katasztrófákról és a terrorról - diplomatáknak
A szökőár lelki terhei
Magyar segítség a Srí Lanka-i áldozatoknak
Pálforduló
Lelkiség
"...és követték őt"
Szentírás-magyarázat
Egybelátni
Homíliavázlat
Krisztus imája
LITURGIA
Az Eucharisztia Éve a helyi egyházakban (I. rész)
Rejtező Istenség
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Vallásszabadság - kérdőjelekkel
A lehetőség, amivel élnünk kell
Egyház a társadalomban az elmúlt tizenöt évben
Nincs partneri viszony az állam és az egyházak között
Élő egyház
"Mint aki hazajön..."
Erdő Péter bíboros megerősítő látogatásáról Kárpátalján
A valódi nemzeti értékekért
Átadták a Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány díjait
Keressük azt, ami egybekapcsol
A Krisztus-hívők egységéért imádkoztak
A szeretet szentjeiről egy jubileum tükrében
Kettős évfordulót ünnepel a soproni Árpád-házi Szent Margit-templom
Élő egyház
II. János Pál pápa idei terveiről
Istenről - "botfülűeknek"
Fórum
Egy fadoboz - ígéretekkel
Százhúsz éves a Szegedi Fegyház és Börtön
Fórum
Az ókeresztény múlt nyomában - Pécsett
Az újonnan feltárt sírépítmény egykor keresztelőkápolna lehetett
Fórum
A Sátán birodalma
Katolikus kisközösségi élet az 1950-es esztendőkben
Az emlékezés vonata
Milcsinszky Éva Notre Dame de Sion nővér: karizmánk a keresztény-zsidó párbeszéd segítése
A nácizmus áldozata
Fórum
Szabadság - korlátozott lehetőségekkel
Veres András püspök az újságírói hivatásról
A legkisebb áldozatokért
Ima Ázsiáért
Roger testvér: Isten soha nem akar szerencsétlenséget vagy háborút
Ifjúság
Szólj hozzá!
Meisner bíboros a kölni világtalálkozóról
A víz az Úr?
Isten-kereső szökőár-reakciók
Vonatozás
Hangulatjelentések
Kóristák
Filmajánló
REJTVÉNY
Rovarnevek
Kultúra
Gölle, avagy a mindenség
Százöt éve született Fekete István
A költő temploma
Reményik Sándor-kiállítás Budapesten
Az Isten-kereső József Attila (2.)
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK..."
Csöndes estéli zsoltár
Mozaik
Szent Margit közbenjárását kérve
Jótékonysági árverés
A szökőár gyermekáldozatai javára
Kuktával a kézben
Mintha tavaszodna
Valóság - a ködön túl
Botár Edit akvarelljei a Vármegye Galériában

 

Szentírás-magyarázat

"...és követték őt"

Évközi 3. vasárnap - Mt 4,12-23

Az evangéliumok világos képet rajzolnak arról a hirtelen támadt megmozdulásról, amelyet Jézus galileai működése váltott ki. Ismételten halljuk-olvassuk: a tömeg szorongatja őt, utána iramodik, és Jézus csak üggyel-bajjal tud kitérni előle. De ez a sokaság még nem a tanítványok csoportja. A sereglés még nem követés.


Máté evangéliumában, akárcsak Márkéban Jézus követőinek sorát Simon és András, Jakab és János nyitja meg. Meghívásukat helyrajzilag a tenger partja és Galilea körvonalazza. Az a vidék, amelyen Jézus otthonosan "mozgott". Az utóbbira tett célzás sem puszta véletlenből történik, hanem Izajás "pogányok Galileájá"-nak eleven emlékezetéből. Topográfiailag is utalva arra a teológiai jó hírre, hogy a most meghívott tanítványok küldetése ("emberhalászokká teszlek titeket") a pogányoknak szól. A szűkszavú beszámolóból kitetszik: Jézus szuverén módon szólít és hív, mégpedig az élet sűrűjében. Amint Jahve Mózest legeltetés, Gedeont cséplés közben hívta meg, úgy Jézus a két testvérpárt halászás, Lévit pénzbehajtás közben. Így válik Jézus megszólító szava frissé, elevenné.

Egyébiránt meglepetten észlelhetjük: szavai többnyire egy családi otthon hangkörében, egy zsinagóga szűk terében, egy csapatnyi ember közösségében, egy csónaknyi tanítvány társaságában hangzanak el. Szinte észrevétlenül. Kimondatlanul is érzékeltetve: az igazán nagy dolgok csendben születnek és kezdenek bontakozni.

E meghívás egyben küldetés is. A kettő elválaszthatatlanul összetartozik: az Ószövetségben éppúgy, mint az Újszövetségben. Egyfelől "jöjjetek utánam!", másfelől: "emberhalászokká teszlek titeket". Jézus, mint mindig, most is konkrét helyzetből veszi a képet, így válik szuverén szólítása és küldetése szavakhoz kötődve is észben tarthatóvá és felidézhetővé.

Haladtában lát és szól Jézus. A megszólítottak meg kivetik őt. Bár e követés formailag hasonlított a rabbik és növendékeik kapcsolatához, tartalmilag mégis más volt. Mert a rabbik tanítványai maguk választották mesterüket. Jelenetünkben pedig éppen fordítva: a Mester választja ki tanítványait. "Nem ti választottatok engem, én választottalak titeket" (Jn 15,16). Továbbá, a rabbik esetében a tanítványság csak "tanulmányi idő" volt - azzal a céllal, hogy egyszer a tanítvány maga is mester, rabbi legyen. Jézus hívó szava azonban nem időleges, két-három évre szól, hanem egy életre, és a halálig tart. "De ti ne szólíttassátok magatokat mesternek, mert egy a ti mesteretek, ti pedig mindnyájan testvérek vagytok" (Mt 23,8). Azután a zsidó tanító és növendék kapcsolatának értelme az ószövetségi törvény és annak magyarázata. Jézus és tanítványai kapcsolatában viszont maga Jézus élő, eleven személye a középpont. Mintegy a Tóra helyére lép, és egyéniségével, szó- és gesztuskészletével új tartalmat ad, jó irányt szab az őt követő életének.

Noha a tóparti eseménynek Jézus a főszereplője, a tanítványok magatartása is kifejeződik. Igaz, hallatlan egyszerűséggel és nyelvi eszköztelenséggel. A hívó szóra "azonnal", vagyis vonakodás nélkül válaszolnak. Tehát nem úgy, mint Lukács evangéliumának megszólítottjai (9.59-62) vagy az ünnepi lakoma példázatának (14,18-20) meghívottjai, akik valóban emberileg elfogadható és érthető okokra hivatkozva szabadkoznak. Máté a tanítványok viselkedésére jellemző "azonnal"-t azzal teszi hitelessé, hogy hozzáfűzi: "Otthagyták hálóikat... a hajót és atyjukat, és követték őt." Latolgatás nélkül.

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu