Uj Ember

2004.12.03
LX. évf. 49. (2938.)

Száz éve
könnyezett
legutóbb
a máriapócsi
kegykép

Főoldal
Címlap
Zarándoklat a kettős állampolgárságért
Üzenetek Nagyváradról
Újítsuk meg magunkat mindannyian!
Hétvégén kezdődik a máriapócsi jubileumi év
Jelentős lépés az egység útján
Jézusban Isten igent mondott az emberre
Lelkiség
Szó-fogadás
Szentírás-magyarázat
Nézzük a napot...
Homíliavázlat
Az egyház az eucharisztiából él (7.)
Liturgia
Máriát dicsérje lelkünk...
A hét szentjei
(december 3.)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Felebaráttá válni - cselekedetek által
Vallási műsor - egyház(ak)tól függetlenül?
Nyílt levél a tévéelnökhöz
Sopron, a hűség városa
Népszavazás
Miért szavazunk igennel a határon túli magyarok állampolgárságára?
LAPSZÉL
Élő egyház
Patachich Ádám-emléknapok Kalocsán
Örömhír-sms - adventben is
Piarista "nagyüzem" Szegeden
Gyönyörű pécsi advent
Ingyenesen látogathatók az ókeresztény sírépítmények
Szűz Mária tiszteletére - Mindszenty bíboros emlékére
Új templomot szenteltek Zalaegerszegen
Karácsonyi ajándék a börtönbe
Felhívás csomagküldésre
Élő egyház
E-mail Betlehembe
Fórum
Esélyteremtés a szeretet erejével
Egy hét
Magányos virrasztó
Készülődés
Kanadai levél
KÖNYVESPOLCRA
Az erkölcsi erények
Fórum
Mádl Dalma látogatása Kárpátalján
Egyszerűen segíteni
Tizenöt éves a Kárpátaljai Ferences Misszió Alapítvány
"Nagyon fáj a kegyetlen kitagadás"
Fórum
A tisztaság példája
Százötven éve hirdették ki a Szeplőtelen Fogantatás dogmáját
"Globális" együttműködés -- a világért
Az Imaapostolság jubileumára
Huszonöt sor a hallgatásról
A kármeliták kilencszáz éves szellemisége
Fórum
"Szeretnék keresztény lenni"
Az öt éve újra bevezetett katekumenátusról
Új adventet hirdetett
Újabb Zrínyiász
Református lelkészek az "igen" mellett
Ifjúság
Szólj hozzá!
Európai fiatalok Lisszabonban
A kölni találkozóra is készülnek a "hídverők"
Az Esztergom-budapesti Főegyházmegye ifjúsági munkájáról
Megszületett!
Vadonatúj karácsonyi könnyűzenei album tizenöt szerző húsz dalával
Böjte Csaba a kettős állampolgárságról
(Részlet a ferences szerzetes interneten közzétett leveléből)
Készület
Rejtvény
Szám szerint
Kultúra
Intés a kanyaron túlról
Elhunyt Bubik István
Az új ég és új föld plasztikai képe
Szöllőssy Enikő "átmenetei"
Jeromos
Múltunk hangjai
Karácsony, húsvét, pünkösd a zenei néphagyományban
Bottal az idő
Paletta
Mozaik
Élő hagyomány - Szent Katalin ünnepén
Új idők, új módszerek, régi alapok
Keresztény pedagógusok konferenciája Balassagyarmaton
Tenyérarália
Nagykarácsony - a magyar Betlehem

 

Az új ég és új föld plasztikai képe

Szöllőssy Enikő "átmenetei"

A Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban 2005. január 9-ig látogatható Szöllőssy Enikő "Átmenet" című kiállítása. A tárlaton pályájának utóbbi tíz évében készült érmeit, kisplasztikáit és számítógépes grafikáit mutatja be az alkotó.

Ezt megelőzően csaknem két évtizede láthatott hasonlóan nagyszabású válogatást munkáiból a fővárosi közönség. A művészetéből töltekezők számára azonban emlékezetes a Tihanyi Bencés Apátság galériájában, 1998-ban rendezett kiállítása, valamint azon alkotásai, amelyeket budapesti szakrális terekbe készített: 1991-ben a II. kerületi Keleti Károly utcai római katolikus templom keresztje és keresztútja és az 1996-ban a káposztásmegyeri római katolikus templomba szánt Piétája és a Feltámadt Krisztus bronzszobra.

Szöllőssy Enikő művészete az emberi létezés - teremtett természetéhez méltó - szemléletével a transzcendens valósághoz való viszonyunk aktualitására hívja fel a figyelmet. Ez olyan lényeges kérdése személyes létünk önmagát értelmező törekvéseinek, hogy nem csupán a művészet szakmai feladatainak ellátására hivatott intézmények, nevezetesen a galériák mutatnak érdeklődést iránta, hanem azok is, amelyek az ember testi-lelki valósága megismerésének, illetve gondozásának céljával működnek: például az egyházak, vagy jelen esetben az Orvostörténeti Múzeum.

Szöllőssy Enikő szobrászi alkotásai a klasszikus műfajok hagyományaihoz kötődnek. Kiállításán szép számmal láthatók érmei, amelyeknek egy része az emlékállításnak, emlékőrzésnek ebben a formában szokásos feladatát vállalja fel: a kör alakú bronzalapon neves személyiségek portréját, földrajzi helyek jellegzetes motívumait, ünnepek, történelmi gondolatok szimbólumait mintázza meg. Az emlékőrzés, az emlékezés más módon jelenik meg a Kézérmek vagy Naplóérmek sorozatán. A szabálytalan alakú, a töredezettség képzetét keltő bronzalapon tárgyi motívumok, építészeti elemek töredékei jelennek meg, amelyek a kompozíciók rendjében, az anyagi valóságban megszokottól eltérő, új egység képét mutatják. Az időbeli folyamatok egyes állomásainak e sajátos - a megszokott egymásutániságtól elszakadó - kapcsolata figyelhető meg Szöllőssy Enikő kisplasztikáin is. Az egymást fedő vagy az elkövetkezendő által az elmúltat megelőző időbeli állomások képzete a kompozíciók térszerkezeteinek összefüggéseiből is adódik, a motívumok jelentésbeli meghatározottságain túl. A többszintes konstrukciók építészeti elemeket (oszlopokat, kapukat, lépcsőket) vagy légköri és domborzati természeti jelenségeket idéző motívumai téri elrendezésükben nem a teremtés ma ismert állapotát, illetve abban az emberi létezést segítő történelmi múltú építészeti rendszert mutatják. A lépcsők, létrák felfelé vezetnek ugyan, de kapcsolataik gyakorlati célja és megérkezésük helye ismeretlen. A kapunyílásokon innen és túl nem állnak falak, amelyek az elvont tér valamely darabját konkréttá, tájékozódásra alkalmassá tennék.

A domborzattöredékek alátámasztó és a felhők teret befedő szerepe, tehát a tér horizontális határolói is viszonylagosak és bizonytalanok - ha fizikai érzékeléseink megszokott emlékei szerint akarjuk megközelíteni őket. A kapuk, ajtók sokaságát, a lépcsők, létrák szövevényét és a köztük néha felsejlő - létének anyagi és szellemi természetét egyaránt megengedő - figurát a szobrászi kompozíció szigorú rendje plasztikai egyensúlyt éreztetve tartja egységben. Ezt az érzést gyakran megerősíti egy monumentális kézmotívum, amely akár a domborzati alátámasztó, akár a légköri természeti jelenség teret beborító szerepét biztonsággal átveszi. Ez a kéz a Mennyei kapu című sorozat darabjain például nagyobb hatóerejű személyiségekre utal, mint a kapunyílásokban felsejlő figurák.

Az általa sugallt biztonságérzetet fokozza a kompozíciók felülnézeti megjelenítése, mintegy a kézzel jelölt személyiség tudatos figyelmére utalva.

A végtelen és örökkévaló viszonyai között megmutatkozó teremtői mindenhatóság plasztikai eszközökkel kifejezett élményével találkozhatunk Szöllőssy Enikő kiállításán. Az "új ég és új föld" ígéretének aktuális érvényességében erősítik meg az alkotások a velük találkozó érdeklődőt.

Bakonyvári M. Ágnes

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu