|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Esélyteremtés a szeretet erejével Sok ember ismeri az észak-borsodi városban, Ózdon Tóth Józsefné Faggyas Erzsébet agrármérnök-pedagógust - humanizmusa és szociális érzékenysége példaértékű. Valóban értéknek tekinti az embert, belső világa is erre motiválja: odafigyelni embertársainkra, majd segítséget nyújtani... Szakmai pályája első szakaszában enyhén fogyatékos fiatalok szakképzésével foglalkozott. Megismerkedett a gyerekek szüleivel, betekintést nyert mindennapi életükbe, így felismerte, hogy a kisebbségi létből eredő hátrányokat csak a szeretet tudja enyhíteni. Munkája elismeréseként Tóth Józsefné Faggyas Erzsébet tavaly megkapta a székesfehérvári Aranyeső Alapítvány Szent Rita-emlékplakettjét. Az alapítvány olyan személyeknek adományozza ezt a díjat, akik kiemelkedő tevékenységükkel próbálnak segíteni kétségbeejtő helyzetbe került embertársaikon. - Nagyon fontos feladat, hogy foglalkozzunk a cigány etnikum gyermekeivel - kezdte a beszélgetést Tóth Józsefné Faggyas Erzsébet. - A jelenlegi magyar oktatási rendszer a társadalmi, gazdasági helyzetből fakadó esélyegyenlőtlenségeket, hátrányokat felerősíti, a települési, etnikai tényezők pedig tovább mélyítik azokat. Több éve foglalkozom hátrányos helyzetű roma tanulók oktatásával, nevelésével. Egy alapítványnál több évig önkéntes segítséget adtam a roma fiatalok felzárkóztatását és integrációját megcélzó pedagógiai munkához, és önkéntesként vállaltam a házi tanítást is roma családoknál. Ez korrepetálást jelentett? - A pedagógiai tevékenység magában foglalta a hagyományos értelemben vett korrepetálást, a praktikus ismeretek átadását (testi-lelki egészségvédelem, dramatikus játékprogram, személyi higiéné, szocializáció és készségfejlesztés), valamint a szabadidő hasznos, élményt adó eltöltését. Ezekből a programokból nőtte ki magát a modellkísérletem, mely a rendszeres kapcsolattartásra épül a roma családokkal a gyermekek tanulási életútjának fejlesztése során. Mi a házi tanítás rendszerének lényege? - Mindig tiszteletben tartom a személyiségben megmutatkozó emberi értékeket, és alkalmazkodom azokhoz. Ennek a rendszernek alapja a családi kapcsolattartás. A házi tanításnál a tanár új szerepet kap. Több család különböző életkorú gyermekével foglalkozom, akik megértik, hogy kell és hogy képesek tanulni. Fejlesztem azokat a képességeket, amelyek a modern és komplex társadalom alapkövetelményei, így az egyéni képességek kibontakoztatását, a szociális érzékenységet, a felelősségvállalási készséget, valamint a toleranciát. Hamarosan dokumentumfilmben mutatjuk be közös munkánkat, amelyet folytatok, hogy a társadalmi eredetű hátrányok ne transzformálódjanak még súlyosabb iskolai kudarccá. A gyerekek többsége nyitott arra, hogy hosszú távú, rendszeres fejlesztéseken vegyen részt, természetesen játékos formában, elrejtve a tanulási zavarokat kompenzáló gyakorlást. A szülői háttér is biztosított, a tanítási-tanulási folyamatba a szülők is bekapcsolódnak, érzékelik a gyerekek eredményeit. Esélyteremtés a szeretet erejével? - Nagy szerepe van az esélyteremtésben a szeretet erejének, a másik ember elfogadásának. A tanuláson kívül egyéb problémákat is megbeszélünk, s ezek megoldásához is próbálok nekik segítséget nyújtani. Örömmel mondhatom, hogy a szülők és a gyerekek is elfogadtak. Bízom benne, hogy a gyerekek fel tudják majd használni a tudást, s a társadalmi érintkezést szolgáló információkat. Öröm lesz számomra, ha a roma gyerekek tanulmányi sikertelensége minél ritkábban fordul majd elő. Mert ez nagyon fontos a jelenük és a jövőjük szempontjából egyaránt. Józsa Zoltán
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|