|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Liturgia Az egyház az eucharisztiából él (7.) Máriás eucharisztikus lelkiség? II. János Pál pápa enciklikájának végén meglepő fejezetet találunk: "Mária, az »eucharisztikus« asszony iskolájában" (VI. fej.). Hogy kerül a komoly teológiai, egyháztani és liturgikus megfontolások után ide ez a rész? Nem mondhatja-e valaki, hogy a katolikusok még az oltáriszentségbe is belekeverik Máriát? Tudjuk, hogy Szentatyánk kezdetektől fogva mélyen Mária-tisztelő. Már pápai jelmondata, a Totus Tuus (Egészen a Tiéd) is Máriára vonatkozott. A fejezet azonban több itt a Máriának kijáró tiszteletbeli megemlékezésnél: szívet ad a sok okos gondolatnak, komoly fejtegetésnek. A pápai levél számtalan jó indíttatása emberközeli példát és megoldási mintát kap benne. Mária példánk a hitben, részese a megtestesülésnek, és részt vesz az oltáriszentség mai ünneplésében is - foglalhatjuk össze legfőbb mondanivalóit. Mária először a kánai menyegzőn szólal meg, ahol kéri Fiát, segítsen a háziakon, akiknek elfogyott a boruk. Jézus ugyan nem túl készséges, de Mária mégis utasítja a szolgákat: Tegyétek meg, amit mond nektek (Jn 2,5). Mária szava erősíti Jézus utasítását is: Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre! Mária hitte, hogy Fia borrá tudja változtatni a vizet, hisszük mi is vele, hogy borunkból Vérét adja majd nekünk a misében. Mária hittel mondta ki igenjét a megtestesülésre, amikor fizikailag méhébe fogadta Jézust. Az áldozó hozzá hasonlóan ámenjával fogadja magába Krisztust, mondja ki a maga igenjét arra, hogy hordozni fogja és testet ad a kapott kegyelemhez. Mária részese is Jézus életének. A fogantatástól kezdve hordozza őt. Az első tabernákulum, élő szentségház, aki alázattal fogadja Erzsébet imádását. A megszületett Jézus első szemlélője, de a kereszthalált is ő éli át a legnagyobb fájdalommal, majd újra karjába veheti a megölt Testet. A születéstől a halálig hordozza, szemléli. Ezt szeretnénk tenni mi is. Miért említik Szűz Mária nevét a keleti és nyugati liturgiák egyaránt az eucharisztikus imában, a mise kánonjában? Az oltáriszentségben jelen van összefoglalva az egész Golgota és a feltámadás. A Golgota, ahol Jézus Jánost, az egyházat anyjára bízta. Minden eucharisztiában megtörténik ez a Máriára bízás is, aki pedig mint az eucharisztiát ünneplő egyház anyja jelenik meg. Mária nélkül nincs egyház - és ezért nincs eucharisztia sem. Szűz Mária a misében nem akadály. Ahogy a Szentatya mondja, "eucharisztikus iskolájába" iratkozunk be, és kérjük, hogy úgy szemlélhessük, úgy hordozhassuk Fiát, ahogy egykor ő tette, nemcsak dolgos karjával, mély hitével, hanem szívének szeretetével is! Füzes Ádám
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|