Uj Ember

2002.09.01
LVIII. évf. 35. (2822.)

Főoldal
Címlap
Zarándoklat a szülőföldre
Szent Hedvig sírjánál
Ezeréves élő templom...
Ünnepelt a Kalocsa-kecskeméti Főegyházmegye
Minden iskola
Lelkiség
A többpillérű híd
Évközi 22. vasárnap
Biblia és liturgia
ÉLET ÉS LITURGIA
A neokatekumenális út
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A múltat békévé oldja az emlékezés
Otthon, iskola, Isten háza
Gondolatok tanévkezdéskor
A nevelés csődje
Lapszél
Hallgass meg minket!
Élő egyház
Hit és Fény a Zemplénben
Ezentúl más szemmel nézünk egymásra
Változások az egyházmegyékben
Egri Főegyházmegye
Élő egyház
Öt éve távozott el...
KFOR-zarándoklat a leendő szent kegyhelyére
Életemet a szegényekért
"Nem aktuális"
A Szeretet Világi Misszionáriusai
Himnusz az élethez
Fórum
Szerzetes a minisztériumban
Egyház, nevelés-oktatás, politika
Az új tanév kezdetén
A Győri Egyházmegyében
Fórum
A szeretet fantáziája
Új boldogok
Kedvező lengyel adatok
Fórum
Zarándokként Magyarország búcsúnapján
Mayer Mihály pécsi megyéspüspök szentbeszéde a Szent Jobb előtt
A két Európa nem ugyanaz
Jubiláló hegyi templom
Ifjúság
Őrzés és művelődés
A Sziget - nővérek szemével
"Fogadjátok el tehát egymást, ahogyan Krisztus is elfogadott titeket Isten dicsőségére." (Róm 15,7)
Csengőszó, évnyitó
Rejtvény
A szótagok helyes sorrendje egy szentírási idézetet ad!
Kultúra
Örvös Lajos halálára
Sóskút stációi felújításra várnak
Trófeagyűjtemény a nagy vadász kastélyában
Szabó Ferenc kalandozásai
A boldogság füzete
Fórum
Körbezárva
Egy hét a víz fogságában
Mozaik
Megújult a Kalocsai Érseki Főkönyvtár
Erzsébet halakkal, Rómában
Patikamérleg
Tízórai mesék
A pozsonyi érsekkert növénye
Történelemtanárok figyelmébe
Pápa és papa között
Az Adoremus fogadtatása

 

A többpillérű híd

Évközi 22. vasárnap

A mai vasárnap mátéi evangéliumszakasza világosan két részre tagolható. Az első egységben Jézus nyíltan szól az előtte álló szenvedésről, szembetalálva magát, Péter alakjában, a tanítványi értetlenséggel. A második a Jézust követő tanítvány szenvedésekkel kikövezett útjáról szól.


Ha a szinoptikus evangéliumok bemutatását komolyan vesszük, akkor számolnunk kell azzal, hogy Jézus, működése első, sikeres korszaka után, egyre inkább szembesül szenvedésével és halálával, a próféták sorsával. Ebben iránymutató számára az ószövetségi prófétai tradíció, amely kihangsúlyozza a prófétai küldetés erőszakos, tragikus végét (vö. Mt 13,57). Őt azonban nemcsak az emberi, vallásos tapasztalat vezeti. Küldetésében számol Isten messiási terveivel, melyekhez titokzatos módon hozzákötődik a Messiás szenvedése, halála. Ezt fejezi ki a szenvedés-logionban a "kell" (hogy így történjék) megfogalmazás. Mivel a korabeli messiási várakozások a "diadalmas eljövendő" képét ápolták, érthető Péter ellenkezése. Jézus válasza Péternek meglepően éles hangvételű. Joggal következtethetünk belőle Mesterünk valóságos emberségére, a halál és szenvedés gondolatának egzisztenciális mélységű megélésére. Itt szembesülünk mi is emberi létünk alapvető kérdésével: "Nem arra van gondod, amit Isten akar, hanem arra, amit az emberek akarnak". Ez a döntő kérdés, ez a világnézeti választóvíz: mire van gondunk! Keressük-e Isten útjait, akaratát, vagy megelégszünk a magába zárt, szokványos emberi gondolkodásmóddal? A mi Isten-tapasztalásunk nem mérhető a jézusihoz, mégis megvan a módja annak, hogy Isten akaratához igazítsuk életünket. Olyan ez, mint a többpillérű híd, amely átvezet a túlsó partra. Az egyik pillért maga az élet adja. A különféle élethelyzetekről van szó, amelyekbe belekerülünk, esetleg irányítói lehetünk. Többnyire nem rajtunk múlik, hogy mi adódik. Azonban döntenünk kell, hogyan cselekedjünk, milyen megoldást válaszszunk. És itt jön a második pillér: Isten igéjének ismerete. Ismerni a benne rejlő élettapasztalatokat, látni az isteni üzenet útjelzőit, iránymutatóit! Ez nem merev szavakhoz kötődés, hanem a benne rejlő lelkület felfedezése. A harmadik pillér az az igény, hogy minden döntés, cselekedet az önzetlen szeretetet gyarapítsa, annak szolgálatában álljon. Konkrét recept nincs, ez egy tanulási folyamat, de ha komolyan vesszük, igaz reménnyel lehetünk hídépítők az isteni akarat titka felé.

A második egység általánosabban fogalmaz, Jézus követésének értékrendjéről szól, amely magával hozza a kereszthordozás fájdalmas tényét. A kereszthordozás itt nemcsak a Jézus-tanítványnyal szembeni ellenségeskedés következménye (mint a Mt 10,38-ban), hanem általánosabb értelmű: minden önmegtagadás, amelyet megkíván az értékrend, az élet megőrzése. Mint a szavak is mutatják, a fő téma a megőrzés-megszerzés, illetve az elvesztés témájában csúcsosodik ki. Az élet szó (jobb így fordítani a héber antropológia alapján a pszüché-lélek szót) kettős értelemben szerepel: egyrészt a földi, természetes életet jelzi, másrészt utal az örök életre. A lényeg az, hogy földi életünket úgy éljük, hogy az önlegyőzés és kereszthordozás révén elnyerjük a másikat, az örök életet.

Mi, hívők valljuk, hogy az emberi szív mélyén ott élnek az örökkévalóság vágyának csírái. Azonban azt is tapasztaljuk, hogy milyen könnyen háttérbe szoríthatók e belső vágyak a világ sokfajta gondja, törekvése közepette. A teremtett világ részeiként életérzésünk a földi teremtett rendhez köt. Hogy milyen erős ez bennünk, mutatja az eltávozás, a halál riasztó kényszere. Azonban azt is látnunk kell, hogy törés van ebben a világban, a bűn és a gonoszság miatt. Döntenünk kell hát: a megőrzés vagy az élet elvesztése útját járjuk-e, csak e világ érdekel, vagy az örökkévalóság gyermekei vagyunk. A döntésre Jézus kettős motivációval figyelmeztet. Egyrészt az ő személye áll a középpontban: aki őérette vesztes e földi életben, örök életre talál. A személyes, megélt szeretetkapcsolat Üdvözítőnkkel nélkülözhetetlen ebben az értékszolgálatban. Másrészt, és ebben letagadhatatlan a figyelmeztető, intő jelleg: ő az ítéletkor "megfizet mindenkinek a tettei szerint". Aki felelősen gondolkodik földi életéről, az nem felejti el a számonkérés, a számadás egykori bekövetkezését. Úgy tűnik, a modern nyugati életérzés meggyengült, elhomályosult mindkét területen. Olyan könnyen vesszük a személyes kapcsolatokat. Felszínesen kötünk, még könynyebben oldunk emberi kötelékeket. Az elkötelezettség, a hűség nem igazán érték a mai világban. A tetteinkért való felelősség sem tűnik megbecsült, elfogadott szempontnak. Kudarc vagy sikertelenség esetén előszeretettel okolunk másokat, a körülményeket, mindenki más felelős, csak mi magunk nem. A Jézus-tanítvány, éppen azért, mert "ellenszélben" él, még nagyobb figyelemmel törekszik Mesterével az elmélyült személyes kötődés kiépítésére és a tetteiért felelősséget vállaló személyiség kibontakoztatására.

Gaál Endre

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu