Uj Ember

2002.04.19
LVIII. évf. 16. (2803.)

A hivatások világnapján köszöntjük papjainkat és szerzeteseinket.

Főoldal
Címlap
A keresztény értékek védelmében...
A püspöki kar választási körlevele
A hivatás választása
Mi az igazi tét?
Pápai Lajos püspök homíliájából
Meghívás az életszentségre
Pápai üzenet az egyházi hivatások világnapjára
"Ne hagyjatok magunkra"
Testükkel védik a bazilikát és embertestvéreiket
Lelkiség
Az ország felajánlása a Magyarok Nagyasszonyának
A kapu és a pásztor
Húsvét 4. vasárnapja
Az anyaszentegyház fogalmának születéséről
A hét liturgiája
A év
Mégis...
Katolikus szemmel
"Kell a hit, a közösség, szeretet..."
Szülőföld, külföld
Lelki ismeret
Költői levél Ortutay Gyulához
A naptár
Budapest Ukrajnában?
Élő egyház
Korzenszky Richárd OSB kitüntetése
Krisztust jelenvalóvá tenni
Egyetemi lelkészség Pécsett is...
Új jezsuita tartományfőnök
Püspöki áldás az otthonra
Orgonaavató hangverseny Szegeden
Az Olvasó írja
A templomgondnok halálára
Élő egyház
Minden gyermek Isten gyermeke, csak nem mindegyikben tudatosul
Hat új boldog
Világegyház
Az evangélium terjedése a Távol-Keleten
"Menjetek, és tegyetek tanítványaimmá minden népet" - mondta Jézus apostolainak Galilea hegyén (Mt 28, 19). Azóta járják
Pécsi Egyházmegye
Azon emberek sorából való volt, akik szálegyenesen éltek
A jóság gyakorlása
Irgalmas kórház - közösen az egyetemmel
Otthon lenni
Fórum
Ostyaként Isten kezében...
A Szűzanya a papok édesanyja
Köszöntjük papjainkat, szerzeteseinket!
Fórum
Félúton két valóság között
Az egyházban senki sem idegen
Felszentelték az indiánok magyar püspökét
Bátran, tiszta szívvel
A második forduló elé
Ifjúság
Küldetésünk a közéletben
Regionális ifjúsági találkozó Szombathelyen
Neonpassió
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat!
Rejtvény
Megkevertük
Kultúra
Harminc novella és egy töredék
Túljutni az ártáson
Hazám
Földi és égi kertek
Mese a szabadságról
Fórum
A zene megtisztít, fölemel
Kiállítás
Mozaik
Sérülten is teljes értékű élet
Hit és fény-találkozó
25 éves a főváros első új temploma
Vércsék a városban
Április 23.: Szent Adalbert napja
Szoborleleplezés

 

Vidor Miklós

Harminc novella és egy töredék

A testes, okkersárga vászonborítású könyvre még a hajdani Podmaniczky utcai antikváriumban bukkantam rá diákkoromban. A kisebb szobányi bolt magános tulajdonosa inkább alkalmi, mint vérbeli bukinistának látszott; füzetes ponyvától nemes irodalomig sok minden kallódott a polcain. A kötet ára kitelt a nálam lévő egy-két pengőből, a címe is vonzott: Élő magyar irodalom, majd a tekintélyes névsor alján: 30 író 30 novellája. Az Athenaeum adta ki 1935-ben. Csak két évvel korábban nem maradhatott volna ki belőle Krúdy, Ambrus, de egygyel később már Kosztolányit sem varázsolhatták volna vissza az élők közé.

A válogatás két emberöltő múltán is helytálló, ha akad is benne meglepetés, attól csak elevenebb a kép. A kiadói előszó szerint "ha minden értékes magyar író felvonulna, háromszor hatalmasabb kötet sem volna elég befogadásukra".

Csupán ízelítőül: Babitsot a fogarasi ihletésű Tó a hegyek között képviseli, Hunyady Sándort a Bakaruhában, Móriczot a gyermeklélektani remeklés Erzsit megharaptam, Molnár Ferencet az Altató mese, amelyből a Liliom született, Karinthyt egyik visszatérő alaptémája, a Reménytelen szerelem, Kosztolányit mesterremeke, a Fürdés, Gellérit A szállítóknál, Tamásit az Erdélyi csillagok".

Igazában a modern magyar novella második nagy korszakát mutatja be ez a gyűjtemény. Mert az első Mikszáth után, a tizenkilencedik század végén föllépő írógeneráció, a "ködlovagok" munkásságához fűződik, s hozzávetőleg a világháborúig terjed, amikor a regénnyel szemben a novella vált uralkodó műfajjá a könyvkiadásban is. A két Cholnoky, Színi Gyula, Lovik Károly, Csáth Géza, Tömörkény, Török Gyula nem annyira születési, mint inkább halálozási dátuma folytán kerül más korcsoportba, mint a Nyugat nagyjai. Krúdy csupán egy évvel idősebb Móricznál, de a túlélésben egy egész évtizeddel maradt el tőle.

Maga a történelem s a vele változó világkép von áthághatatlan mezsgyét köréjük. 1914 sokkal karakteresebb korfordító az új századot numerikusan megnyitó 1901-nél. Hatalmi kényszerek vastörvénye formálja át a hazai életet s vele a szemléletet, gondolkodásmódot, megfosztva tágasságától, regionális jellegétől, hogy sokszínűségét, ízeit is elnyelje az egyetlen metropolis, a főváros.

Igen, mindettől megmásult a huszadik századi magyar novella hangja, stílusiránya, de az 1935-ös gyűjtemény szerint semmi esetre sem vált a korainál fakóbbá, érdektelenebbé; közelebb került a nyugati irányzatokhoz, a régi mesterek túlélték a történelmi földcsuszamlást, és nem hiányzanak mellőlük az újonnan felnőttek, hogy folytassák vagy megtagadják, amit rájuk hagytak.

Hányszor forgattam a kölyökfejjel vásárolt kötetet, újraolvasva egyik-másik darabját, szembesülve és vitázva egykori ízlésemmel, vagy elismerve ösztönös rátalálásaimat! Ahogyan magam is változtam az idővel, lázadón elutasítva, majd megnyíló rokonérzéssel hozzáízeledve egy hanghoz, ami sokáig nem szólt hozzám... Hiszen ennyiből áll össze hosszú utazásunk a könyvek között, ha arra indít célt kereső kíváncsiságunk, hogy végül önmagunkkal találkozzunk hitünk és választott eszményünk szerint az írott betű meghódíthatatlan rengetegében. Történetek kalandoraiként csavarogjuk be az újonnan föltáruló vidékeket, hogy visszatérjünk a jól ismert koraiakhoz, amelyek számunkra örök értékűek maradtak, mert bennük éltük meg először a hazatalálás hívő gyönyörűségét. Értük kellett nekivágnunk fiatalon a könyvek országútjának, amelyen előbb kopik el a lábunk, hogysem a végére érhessünk.

A múlt századi Élő magyar irodalom harminc novellistája rendben megtért az irodalomtörténetbe, ránk hagyva egy-egy történetét. Mert az olvasó ilyen értelemben túléli az írót, örököse alkotásának. Szeretem ezt a könyvet, hűséges maradt hozzám két költözködésen át, kezemhez idomult, elém nyílik egyik-másik kedvelt darabjánál, szinte lapoznom is alig kell.

A kötése is kitartott, becsületesen őrzi a harminc novellát. Sőt, a végén, a tartalomjegyzék utáni szennylapon - így nevezik, mert az üresen marad, nem nyomtatnak rá egyetlen betűt sem -, lendületes kézírással egy harmincegyedikre is találtam. Afféle magántörténet, benne volt a könyvben, mikor megvettem. Az antikvárius nem radírozta ki, s ahogy elolvastam, én sem.

"Menj tiszta lelkiismerettel - így kezdődik -, a jó Isten házába" - majd fölötte a javítás: "színe elé" - s itt az indulat már helyesírási hibába fullad. Lobognak a lazán kötött, félujjnyi betűk, elszabadulnak, átkozódásba csapnak. Fura ellentmondás támad a gyakorlottan száguldó ceruzaírás meg a gyarló helyesírás között, majd az igaz Istent említi, aki magához emeli a mennyek országában a megalázottat. Itt kibomlik és szétesik a történet: az elhagyott asszonyé, aki nyolc év után gyermekeivel együtt a nyomorral és éhséggel áll szemben, végül a mondat közepén megszakad a szöveg.

Ezt az utolsó novellát a valóság vetette papirosra, zárszóul, szerkezetül és töredékesen a megkomponált elbeszélések után. Az 1930-as években, Budapesten.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu