Uj Ember

2001.10.21
LVII. évf. 42. (2777.)

Megjelent
az Új Ember Magazin
legújabb száma!

Főoldal
Címlap
Közelebb egymáshoz
Újra átjárható a Mária Valéria híd
Magyar számadás - Rómában
Megnyílt a vatikáni magyar kiállítás - Mádl Ferencet fogadta a pápa
Határ és híd
A Vatikán a válaszcsapás után
Lelkiség
Megadja, mert kértétek
Évközi 29. vasárnap (Lk 18, 1-8)
"Egy Hadnagy alatt hadakoztunk..."
Élet és liturgia
Szentáldozás régen és ma (2.)
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
Arccal
Az ortodox törésvonal
Margit, műtét után
Lelki ismeret
Isten méhecskéi
Almáriom
Lapszél
Fanyar narancs
Élő egyház
Győzött a király
Újudvari emlék
A Prohászka emléktemplom megújulásáról
Emlékezés Prohászka Ottokárra
Magyar jövőképek a jövő Európájában
Rajeczky Benjamin énekverseny
Felhívás
Magyar mozgássérültek zaklatása Kolozsváron
Élő egyház
Megjelent az új Római Martirológium
Sodano bíboros államtitkár Szlovéniában
Paphiány Németországban
Hitler vallása
Iszlám-keresztény kapcsolatok
Fórum
S.O.S. a szabad világ felé
Varga László országgyűlési képviselő 1956-ról
Szentmise, szokatlan időben
Fórum
Ne csak fizesse, hallgassa is az egyházi adót!
A zsoltárfordításról 2. rész
"És lészen, mint a fa, mely folyóvíz mellé plántáltatott, megadja gyümölcsét a maga idejében."
A püspöki szinódus a társadalmi igazságosságról
Puszi jobbról, puszi balról
Elhunyt Simonyi Károly akadémikus
(1916 - 2001)
Márton Dénes atya elment
Lapszemle
Evangélikus Élet
Veszprémi Főegyházmegye
Szüret
Mindszenty és Apor szentelték
Az ódon templom megfiatalodott
Templomfosztogatás Nemeshanyban
Ifjúság
A tisztelet bocsánatos bűn?
Egészséges táplálkozás
A "takarékos" gén áldás volt és átokká vált?
Különleges tanév
Felújított katolikus iskola Celldömölkön
Rejtvény
Tíz év alattiaknak
Kultúra
Színtiszta képek
Radics István munkái
Cipők, ha elindulnak
- 45 éve tört ki az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc -
Egy szájharmonika története
A tékozló fiú hazatér
Fórum
A bizalom zarándokútján
Csillárok készítője
Az önérzetről
Egy mozgássérült szemével
A tudós imája
Szent Orsolya ünnepe
Az Olvasó írja
A Shakespeare-szoborról

KÖNYVESPOLCRA
Mozaik
Hídavatás
(ezerötszáz gyors)
Szelídgesztenye
Nem rokona a vadgesztenyének
Templombúcsú a Regnum Marianumban

 

Színtiszta képek

Radics István munkái

Salgótarjánban a József Attila Művelődési Ház klubjában nyílt meg a Nógrád megyei festőművész munkáinak kamarakiállítása október 1-jén.

Marasztaló képvilág: olajképek, akvarellek, rajzok és tűzzománc mestermunkák közt a nézelődő ha lát, észreveszi a vonalak rendjét, a színek tisztaságát, a komponálás gondosságát, amely manapság legtöbbször eltűnik az ilyen-olyan képrengetegben, ahol a fától nem látni az erdőt.

A művészet a festészetben is építhet (hagyatkozhat!) a hagyományra, amelyről az író, T. S. Eliot (XX. századi angol) megjegyzi: "A hagyomány nem egyszerű átöröklés; ha művész igényli, bizony kemény munkával kell magáévá tennie. A tradíció legelső helyen történelmi érzéket jelent", amelynek következménye, hogy az alkotó "világosan lássa helyét az időben." Radics István művészete hűséges a történelemhez, így láthatja tiszta szemmel-érzékkel a tradíció eleven sugárzását, s hogy az izmusok csak erősítő elemei a hitelesnek.

A hitelesség az egyszerűség, az említett tisztaság. Radics olajképein a hely varázslatában, a hangulati transzpozícióban azonnal érzékelhető a szeretet lírai gyöngédsége, amely el nem szakad embertől, tájtól, ennélfogva egyetlen őszi kert is lehet általános üzenetű. A rajzok az ember pillanatképei, a szépség örök rögzítései, ahogyan Keats vázáján. Akvarellek "színszálai" az eszköztelenség magas követelményével a hangulatit már-már filozófiává fogalmazzák, ahogyan a pásztoréletről (táncról) szóló zománcképe a népművészet vonzásában a kompozíció fegyelmét, a harmóniák gazdagságát tanúsítja.

Szakrális témája a bibliai okos és balga szüzek (külföldön is sikert aratott) zománctáblái; zöld és mélyvörös tónusban absztrakt megjelenítései a kifogyó vagy folyton meglévő lámpaolajnak: a fénynek, árnynak, amely "elvezet dzsungel törvényekből" a tisztás csönd-ragyogásáig, vagy lefelé húz a gyanúsan foszforeszkáló alvilágba. (Valamelyik modern kis templomnak méltó képei lehetnének e táblák!)

Radics művészetfelfogása közel áll az 1985-ben elhunyt Brusch Péteréhez. (Szuverén szellem.) Lírai színvétele az újjászülető piktúra egyik "kiáltványa" s az anatómiáé a tollrajzai, mert ezek nélkül ma sincs sallangtalanul őszinte képzőművészet.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu