Uj Ember

2001.09.23
LVII. évf. 38. (2773.)

Szent Gellért ünnepe
szeptember 24.

Főoldal
Címlap
Tűz, amit víz el nem olthat...
Katolikus megújulási mozgalmak országos találkozója
A történelem sötét órája
A példátlan terrortámadás egyházi visszhangja
Magyar és szlovák főpásztorok találkozója
A Szentatya Kazahsztánban
Egy sem vált hűtlenné örökfogadalmához
Hazánkba látogatott a verbita generális
Lelkiség
Mire jó a hamis Mammon?
Karrierizmus (?) és életszentség
Elit?
Jegyzetek a liturgiáról
A mély forrás
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
Széchenyi hite
Elment Gyurka bácsi
Jegyzetlap
Három perc csönd
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Tóparti bölcsesség
Élő egyház
"Istenke" voltam...
Rendről rendre
Meghívó
Nyitott kapuk - a Kulturális Örökség napján
Élő egyház
Teréz anya csodája
Martini milánói bíboros érsek pásztorlevele
Csökken a szentföldi keresztények száma
Fórum
Derült égből - viharos hullámok
Könyvespolcra
Borovi József: A németországi magyar lelkészségek. Berlin 1934-2000
Az Olvasó írja
Búcsú a kántortól
Fórum
Isten háza Csengelén
Közel évszázados álom vált valóra
Park a teremtett világért
Emlékezés Fülöp Dezsőre
Fórum
Az iskolai tanító történelmi hivatása
Beszélgetés Barna Domokosnéval
Az Alzheimer-kórban szenvedőkért
Nyílt nap a szeretetszolgálat dabas-gyóni otthonában
Ima és virág Tihanyban
Déli harangszó
Rejtvény
Fórum
Felhívás a Misszióra
DOKUMENTUM
Közelebb egymáshoz
Közép- és kelet-európai cserkészek Csobánkán
Pályázat a KALOT-ról
Rámutató vagy Lélekhívó gesztus?
Ifjúság
A modern idők szamurájai
Filmekről
Kincset őrző cserépedény
I. rész
Hideg éjszaka
Miért pont a pisztráng?
Rejtvény
tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
Kő és fa
Vándorévek
A temerini csoda
Nem a csoda
Mozaik
Új gyümölcs, a papau
A Nyolc Boldogság zarándokútján
Kaposvárról Kaposszentbenedekig - imával, dallal, gitárral
Újabb keresztdöntés
Dacolva az árral

 

Filmekről

A modern idők szamurájai

(Ariel Zeitoun Yamakasi című filmjéről)

A Yamakasi című filmben Luc Besson új oldaláról mutatkozott be, most nem mint rendező, hanem mint forgatókönyvíró és producer. A képeken azért meglátszik a keze nyoma: a film Luc Besson-os... Szép képek, jó ötletek jellemzik a művet, mely kifejezetten nézhető. Nincsenek ideges vágások, se hosszú, unalmas snittek. Egyszerűen a történethez idomul a kép, s hűen követi ritmusában.

A film egy mai francia nagyváros külvárosában játszódik, ahol hét fiatalember a szabadidejét testedzéssel és tornamutatványokkal tölti, amolyan nindzsa módra, ami házak megmászásának formájában csúcsosodik ki. A társaság neve: Yamakasi. A gyerekek csodálják őket, s bár senkinek sem ártanak, mégis a rendőrségnél kezd betelni a pohár.

Egy alkalommal egy kisfiú őket próbálván utánozni leesik egy fáról és életét csak egy azonnali szívátültetés mentheti meg, aminek költségeit a család nem tudja fedezni. Így a hét fiatalember és barátjuk, egy rendőr fognak a pénz összegyűjtéséhez, de különböző módszerekkel: a rendőr a törvényes utakon próbálkozik, míg a yamakasik Robin Hood-i elvek alapján, vagyis gazdagoktól való rablással. A két utat követi nyomon a film.

Az alkotás egy régi sorozatot folytat, mely még a Hét szamuráj című japán filmmel kezdődött, s A hét mesterlövésszel folytatódott. A képlet mindig ugyanaz: hét férfi megmenti a gyenge, a kiszolgáltatott életét. Ebbe a környezetbe helyezi a filmet az alcím is. Nemcsak filmtörténeti utalás ez, hanem történelmi és jellembeli is. Ugyanis a szamurájok a japán történelem lovagjai: a becsület, a jellem harcosai, ellentétben a nindzsákkal, akik távol-keleti orgyilkosok.

Robin Hood történetéből is átvett elemet, mégpedig a gazdagoktól való rablást a szegényeknek. Ez a motívum elevenen él a mai közönségben, így ez biztos fogódzó a nézőknek.

Ezt a keretet igyekeztek megtölteni enyhe társadalomkritikával, de ezek a részek elsikkadnak. Legtöbbször csak egy-egy odavetett félmondat, vagy egy villanásnyi kép utal rá, vagyis alig kap hangsúlyt. Ezzel ellentétben a mesei alapokat nyíltan kimondatja a szereplőkkel, ezzel is gyengítve a kritikai hatást.

Jogos a kritika: legtöbbször csak mutatjuk a jó szándékot, de mihelyt elment a segítségkérő, rögtön elfelejtünk mindent, a kisujjunkat sem mozdítjuk meg a másik emberért. Csak saját életünkért vagyunk hajlandók áldozatot hozni, csak akkor mozdulunk, mikor érdekünk fűződik hozzá.

Közömbösek vagyunk a másik bajával szemben, anynyira el vagyunk foglalva magunkkal, hogy embertársainknak nincs helyük gondolatvilágunkban. Így mindenkinek egyedül kell megküzdenie a problémákkal, és senkitől sem várhat segítséget. "A másik baja nem az én bajom és mi közöm hozzá" felkiáltás nem elfogadható! Igenis közünk van egymáshoz, s az önzetlen segítségadás sem divatjamúlt!

Megjelenik az emberek megítélésének alapja is: a származás, a bőrszín. Nem véletlen, hogy a yamakasik között mindössze egy európai van, s nemcsak a filmbeli rendőrök felfogása szerint lehetnek a bűnözők csak arabok, feketék vagy egyéb, nem európai népek tagjai. Az általánosítás legtipikusabb esete ez, melyet a legtöbb film megerősít, bár nem igaz.

A film másik mondanivalója (melyet a rendőr mond el): ha feladjuk saját elveinket, eszményeinket, akkor senkik leszünk, s "az esti csöndben leköpheted magad". Mai világunkban ezt könnyen elfelejtik, és egyre inkább minden megvehetővé válik. Vagy mégsem? A becsületet, az önbecsülést nem lehet pénzzel megvásárolni, pótolni!

A film igazi főhőse a rendőr, nem a yamakasik. A nyomozó tépelődik, próbálja törvényes úton megoldani a helyzetet, de ki kell ábrándulnia. Belső vívódásai meglátszanak tetteiben is: előbb jelenti barátai betörését, majd vallomásával kiszabadítja őket a börtönből. Végső döntése, hogy felmond a rendőrségnek az alkotók ítélete: az ember a legfontosabb, őt kell a törvényeknek és az intézményeknek szolgálniuk.

Sajnos a film hatását elrontotta a happy end, mely az egész kérdéskört eltompítja, s lelkiismeretünket is megnyugtatja. Így a mondanivaló és a kritika súlytalanná válik, s egy aktuális kérdéseket feszegető alkotás helyett egy kellemes, modern Robin Hood-filmet láthatunk.

(Ariel Zeitoun: Yamakasi / A modern idők szamurájai / színes, szinkronizált, francia akciófilm, 90 perc, forgatókönyvíró, producer: Luc Besson, Europa Corp. Distribution, Leeloo Productions, TF1 Films Productions 2001.)

Kas Géza

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu