|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Filmekről A modern idők szamurájai (Ariel Zeitoun Yamakasi című filmjéről) A Yamakasi című filmben Luc Besson új oldaláról mutatkozott be, most nem mint rendező, hanem mint forgatókönyvíró és producer. A képeken azért meglátszik a keze nyoma: a film Luc Besson-os... Szép képek, jó ötletek jellemzik a művet, mely kifejezetten nézhető. Nincsenek ideges vágások, se hosszú, unalmas snittek. Egyszerűen a történethez idomul a kép, s hűen követi ritmusában. A film egy mai francia nagyváros külvárosában játszódik, ahol hét fiatalember a szabadidejét testedzéssel és tornamutatványokkal tölti, amolyan nindzsa módra, ami házak megmászásának formájában csúcsosodik ki. A társaság neve: Yamakasi. A gyerekek csodálják őket, s bár senkinek sem ártanak, mégis a rendőrségnél kezd betelni a pohár. Egy alkalommal egy kisfiú őket próbálván utánozni leesik egy fáról és életét csak egy azonnali szívátültetés mentheti meg, aminek költségeit a család nem tudja fedezni. Így a hét fiatalember és barátjuk, egy rendőr fognak a pénz összegyűjtéséhez, de különböző módszerekkel: a rendőr a törvényes utakon próbálkozik, míg a yamakasik Robin Hood-i elvek alapján, vagyis gazdagoktól való rablással. A két utat követi nyomon a film. Az alkotás egy régi sorozatot folytat, mely még a Hét szamuráj című japán filmmel kezdődött, s A hét mesterlövésszel folytatódott. A képlet mindig ugyanaz: hét férfi megmenti a gyenge, a kiszolgáltatott életét. Ebbe a környezetbe helyezi a filmet az alcím is. Nemcsak filmtörténeti utalás ez, hanem történelmi és jellembeli is. Ugyanis a szamurájok a japán történelem lovagjai: a becsület, a jellem harcosai, ellentétben a nindzsákkal, akik távol-keleti orgyilkosok. Robin Hood történetéből is átvett elemet, mégpedig a gazdagoktól való rablást a szegényeknek. Ez a motívum elevenen él a mai közönségben, így ez biztos fogódzó a nézőknek. Ezt a keretet igyekeztek megtölteni enyhe társadalomkritikával, de ezek a részek elsikkadnak. Legtöbbször csak egy-egy odavetett félmondat, vagy egy villanásnyi kép utal rá, vagyis alig kap hangsúlyt. Ezzel ellentétben a mesei alapokat nyíltan kimondatja a szereplőkkel, ezzel is gyengítve a kritikai hatást. Jogos a kritika: legtöbbször csak mutatjuk a jó szándékot, de mihelyt elment a segítségkérő, rögtön elfelejtünk mindent, a kisujjunkat sem mozdítjuk meg a másik emberért. Csak saját életünkért vagyunk hajlandók áldozatot hozni, csak akkor mozdulunk, mikor érdekünk fűződik hozzá. Közömbösek vagyunk a másik bajával szemben, anynyira el vagyunk foglalva magunkkal, hogy embertársainknak nincs helyük gondolatvilágunkban. Így mindenkinek egyedül kell megküzdenie a problémákkal, és senkitől sem várhat segítséget. "A másik baja nem az én bajom és mi közöm hozzá" felkiáltás nem elfogadható! Igenis közünk van egymáshoz, s az önzetlen segítségadás sem divatjamúlt! Megjelenik az emberek megítélésének alapja is: a származás, a bőrszín. Nem véletlen, hogy a yamakasik között mindössze egy európai van, s nemcsak a filmbeli rendőrök felfogása szerint lehetnek a bűnözők csak arabok, feketék vagy egyéb, nem európai népek tagjai. Az általánosítás legtipikusabb esete ez, melyet a legtöbb film megerősít, bár nem igaz. A film másik mondanivalója (melyet a rendőr mond el): ha feladjuk saját elveinket, eszményeinket, akkor senkik leszünk, s "az esti csöndben leköpheted magad". Mai világunkban ezt könnyen elfelejtik, és egyre inkább minden megvehetővé válik. Vagy mégsem? A becsületet, az önbecsülést nem lehet pénzzel megvásárolni, pótolni! A film igazi főhőse a rendőr, nem a yamakasik. A nyomozó tépelődik, próbálja törvényes úton megoldani a helyzetet, de ki kell ábrándulnia. Belső vívódásai meglátszanak tetteiben is: előbb jelenti barátai betörését, majd vallomásával kiszabadítja őket a börtönből. Végső döntése, hogy felmond a rendőrségnek az alkotók ítélete: az ember a legfontosabb, őt kell a törvényeknek és az intézményeknek szolgálniuk. Sajnos a film hatását elrontotta a happy end, mely az egész kérdéskört eltompítja, s lelkiismeretünket is megnyugtatja. Így a mondanivaló és a kritika súlytalanná válik, s egy aktuális kérdéseket feszegető alkotás helyett egy kellemes, modern Robin Hood-filmet láthatunk. (Ariel Zeitoun: Yamakasi / A modern idők szamurájai / színes, szinkronizált, francia akciófilm, 90 perc, forgatókönyvíró, producer: Luc Besson, Europa Corp. Distribution, Leeloo Productions, TF1 Films Productions 2001.) Kas Géza
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:ujember@drotposta.hu
|