Uj Ember

2000. szeptember 10.
LVI. évf. 36. (2719.)

Kisboldogasszony — Szűz Mária születésének ünnepe (szeptember 8.)

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Ki a nagyobb?
Szederevés
Tanulni sohasem késő
Türelmi zóna
Élő egyház
Legalapvetőbb hittankönyvünk: A Biblia
Az Újszövetség és a zsoltárok — egy kötetben
Már nem is félek annyira a harmadik évezredtől...
Elhunyt papjaink
Pro Urbe-díjas váci karnagy
Hegyek harangja
Élő egyház
Jó hírek a vajdasági Aracsról
Akiből Csehország elnöke lehet
Shakespeare Bibliája és személyazonossága
Fórum
Fórum
A vitatott IX. Piusz pápa
François Mauriac emlékére
Az imádságról
Az Olvasó írja
Andocsi üdvözlégy
Fórum
Az angol egyházat nem VIII. Henrik alapította
Interjú John Hinddel, Gibraltár és Európa anglikán püspökével
„Jézus Szíve, legtisztább szív...”
Esztergomi kispapok a kanadai magyaroknál
Kitekintő
Otthon munkáért
A Habitat for Humanity egyházi hetéről
Kárpátalja — újjáépítés
Magyar ünnepek Rahón
Ifjúság
Gondola
Bánffy Miklós
A Humán Genom Program III.
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
Erasmus műhelyében
Európa élő lelkiismerete
Ábécéskönyvem
A humanitás „nagykövete”
Illés Sándor új könyvéről
Lepkeszárny
Mozaik

Teréz Anya emlékezete - Macedóniából származott
Szent István-ünnep New Yorkban
Zene a pápának
Tanévnyitó Miskolcon
Emlékkereszt Tusnádfürdőn

Bogácson
.

 

Az angol egyházat nem VIII. Henrik alapította

Interjú John Hinddel, Gibraltár és Európa anglikán püspökével

Az augusztus 20-án hazánkban tartott egyházi „csúcstalálkozó” résztvevői különböző fizikai és lelki távolságra állnak Rómától. Bár katolikusok és anglikánok között több teológiai kérdésben nincs egyetértés, az esemény résztvevői azt tapasztalhatták, hogy a mindennapok gyakorlatában a két egyház igen közel áll egymáshoz. A kereszténység jóval a XVI. század előtt jutott el angol földre, a Church of England létrejötte ugyanakkor VIII. Henrik király családi életéhez kötődik. Az anglikán közösség elkötelezett tagjaként hogyan tekint e világi összefüggésre? — kérdeztük elsőként John Hindtől.


„Olyan életet kell élnem, amellyel hű vagyok Krisztushoz...”

— Mindenekelőtt ki kell javítanom a kérdésben rejlő hibát. A Church of England-et nem VIII. Henrik alapította, hanem Szent Ágoston (nem azonos a hyppói püspökkel), akit a VI. század végén Gergely pápa küldött Angliába. A reformáció ideje valóban meghatározó jelentőségű volt, s a király magánélete komoly hatást gyakorolt az egyház életére, aminek egyaránt voltak jó és rossz következményei. A legrosszabb következmény az volt, hogy a Church of England elszakadt Rómától, a számos pozitívum között kell azonban említeni, hogy a liturgia és a Szentírás nyelve angol lett. Papként, püspökként természetesen nem fogadhatok el semmiféle világi befolyást az egyház életébe, Európa történelme azonban tele van ilyen eseményekkel. Augusztus 20-án Szent István királyra emlékeztünk — senki nem mondhatja róla, hogy teljes mértékben szétválasztotta volna az egyházat és a politikát.

Világszerte számos modell létezik állam és egyház kapcsolatában. Míg például Magyarországon a kettő szétválasztásáról beszélünk, Angliában igen szoros a kapcsolat. Melyek e helyzet előnyei és hátrányai?

— Bizonyos országokban, például Angliában, még valóban erős kapcsolat tapasztalható állam és egyház között, az anglikán világ legnagyobb részén azonban egészen más a helyzet. Egyes helyeken az egyház megállapodást kötött az állammal, máshol viszont üldöztetések közepette a túlélésért kell küzdenie. Az anglikán püspökök egy része tagja a parlament második kamarájának, a Lordok Házának, s ez azt jelenti, hogy új törvény vagy parlamenti döntés nem születhet az egyház nélkül, így érdemben részt vehetünk a társadalom életében. A szoros kapcsolat inkább az egyház számára jár hátránnyal: az anglikán zsinat határozata például csak akkor emelkedik jogerőre, ha azt a parlament is jóváhagyta, továbbá az állam még mindig befolyással bír a püspökök kinevezésére.

Míg a katolikus egyház a protestáns felekezeteknél nem ismeri el az apostoli jogfolytonosságot, anglikán püspökként ön még a pápa szemében is az apostolok utóda. Mit jelent ez a folyamatosság mindennapi életében?

— Az apostoli jogfolytonosság teológiai szinten azt jelenti, hogy a mai püspökök ugyanazzal a felhatalmazással működnek, mint amit Jézus adott az apostoloknak. Személyesen pedig azt élem meg, hogy nem a magam ura vagyok, hanem „munkaköri leírásom” szerint olyan életet kell élnem, mellyel hű vagyok Krisztushoz, s testvériséget kell megvalósítanom püspöktársaimmal. Az apostoli jogfolytonosság ugyanis nem közvetlen kapcsolatot jelent egy konkrét apostol és egy konkrét püspök között, hanem azt, hogy a püspökök a Jézus alapított apostoli család részei.

Néhány éve az anglikán döntés, mely szerint az egyház a jövőben nőket is pappá szentel, nagy vitát váltott ki, melynek eredményeképpen több hívő átlépett a katolikus egyházba. Az eltelt néhány év után hogyan ítéli meg a női papok tevékenységét?

— Az anglikán közösség harminchat autonóm tartományból áll, és ennek mintegy fele szentel nőket pappá. Tagadhatatlan, hogy ennek következtében sok anglikán áttért a katolikus hitre, számuk azonban nagyjából kiegyenlíti azok arányát, akik a katolikus egyházból érkeztek az anglikán közösségbe. A női papok helyzete máig nagy vitákat vált ki: a többség örül tevékenységüknek, ám egy erős kisebbség nem tudja őket elfogadni. Ahelyett azonban, hogy a két tábor szembenállását erősítenénk, egyházunk megpróbálja a két nézet képviselőinek békés együttélését elősegíteni. Hat év telt el az első női pap felszentelése óta, és azt látom, ez a törekvés eredményre vezetett. Én például nem szentelek fel nőket, ám testvéri szeretetben igyekszem élni azon püspöktársaimmal is, akik igen. A női papok kérdésében egyébként nem is a lelkipásztori tevékenység ellátása kelt feszültséget, hiszen azt a gyakorlatban egy nő is ugyanolyan jól el tudja látni, mint egy férfi. A vita — miként más egyházakban is — a teológia szintjén zajlik, s a fő kérdés: valaki, akinek Jézus Krisztust kell jelképeznie ezen a különleges módon, lehet-e nő?

Bár a Church of England nem él teljes egységben Rómával, évek óta tart az ökumenikus párbeszéd. Ön szerint meddig mehetünk el a dialógusban?

— Az anglikán és római katolikus egyház több mint harminc éve folytat teológiai párbeszédet, hogy megpróbáljon egyezségre jutni a vitás kérdésekben. Az eucharisztia és a papi rend területén közel állunk az egyetértéshez, a pápai tekintély ügye azonban sokkal nehezebb téma. A párbeszédnek egészen addig folytatódnia kell, amíg teljes közösségben nem leszünk egymással — minden más út Jézus elárulása.

Szőnyi Szilárd

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu