Uj Ember

2000. szeptember 10.
LVI. évf. 36. (2719.)

Kisboldogasszony — Szűz Mária születésének ünnepe (szeptember 8.)

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Ki a nagyobb?
Szederevés
Tanulni sohasem késő
Türelmi zóna
Élő egyház
Legalapvetőbb hittankönyvünk: A Biblia
Az Újszövetség és a zsoltárok — egy kötetben
Már nem is félek annyira a harmadik évezredtől...
Elhunyt papjaink
Pro Urbe-díjas váci karnagy
Hegyek harangja
Élő egyház
Jó hírek a vajdasági Aracsról
Akiből Csehország elnöke lehet
Shakespeare Bibliája és személyazonossága
Fórum
Fórum
A vitatott IX. Piusz pápa
François Mauriac emlékére
Az imádságról
Az Olvasó írja
Andocsi üdvözlégy
Fórum
Az angol egyházat nem VIII. Henrik alapította
Interjú John Hinddel, Gibraltár és Európa anglikán püspökével
„Jézus Szíve, legtisztább szív...”
Esztergomi kispapok a kanadai magyaroknál
Kitekintő
Otthon munkáért
A Habitat for Humanity egyházi hetéről
Kárpátalja — újjáépítés
Magyar ünnepek Rahón
Ifjúság
Gondola
Bánffy Miklós
A Humán Genom Program III.
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
Erasmus műhelyében
Európa élő lelkiismerete
Ábécéskönyvem
A humanitás „nagykövete”
Illés Sándor új könyvéről
Lepkeszárny
Mozaik

Teréz Anya emlékezete - Macedóniából származott
Szent István-ünnep New Yorkban
Zene a pápának
Tanévnyitó Miskolcon
Emlékkereszt Tusnádfürdőn

Bogácson
.

 

Nyílj meg!

A mai vasárnap evangéliumi jelenete, a süketnéma meggyógyítása, sajátos hangsúlyt nyer az evangélium csodaleírásai között. A csodák általában annak jelzésére és bemutatására szolgálnak, hogy a Názáreti Jézusban, az ő működésében, megtapasztalható jelzések útján, közel jött az emberhez Isten üdvösséget hordozó uralma, országa. Ez a csoda azonban — a Szent Márk-evangélium szerint — hangsúlyozottan a pogányok lakta Dekapolisz, Tízváros vidékén történik, éppúgy, mint az előző, a kánaáni asszony leányának meggyógyítása a pogány Tirusz és Szidon környékén. Az utána következő leírás a második kenyérszaporításról, a márki megfogalmazásban, szintén a pogányoknak szól. Az evangélista ezzel hangsúlyozza, hogy Isten üdvösségéből a pogányok sincsenek kizárva, sőt képesek azt meghallani és hirdetve továbbadni. Szent Márk így igazolja és bátorítja az első keresztény közösségek pogánymissziós erejét és lendületét. De nemcsak a földrajzi keret sugallja ezt a gondolatot. A csoda-elbeszélés sok olyan apró elemet tartalmaz, amely a korabeli pogány gyógyítás-tradíciókból értelmezhető. Szent Márk egyébként is szeret leírásaiban kitérni apró részletekre. Ez különösen akkor válik megragadhatóvá, ha egybevetjük Szent Máté evangéliumának hasonló közléseivel. Míg Márk elidőzik a részleteknél, Máté inkább lényegre irányuló, rövidebb összefoglalást kínál (pl. Keresztelő János halálának leírása).

Az evangéliumban leírt, a mai ember számára furcsa gyógyítási gesztus, a nyál használata, az ókori világban széleskörűen elterjedt vélekedéssel hozható összhangba. Eszerint az emberi nyál, mint vérrel rokon testnedv, lelki erők és energiák hordozója lehet. Ha pedig éppen a beszédkészség visszaadásáról van szó, nagyon is alkalmas jelzést fejezhet ki a gyógyulás megtörténtére. Szent Márk így viszi közelebb a pogány hallgatósághoz az üdvösség Jézus Krisztusban adott üzenetét.

Ugyanakkor nem tekinthet el a keresztény hit alapadottságaitól, melyeket ekkor már mélyen kibontakoztatott az első keresztény közösség, nevezetesen, hogy a Názáreti Jézusban beteljesedtek a prófétai ígéretek: „a süketek füle hallani fog... és a némák nyelve ujjongva ujjong” (Iz 35,5. 6). Különösen fontos az Iz 35,4 „Maga Isten jön el, hogy szabadulást hozzon”, azaz a Názáreti Jézusban maga Isten cselekszik az emberek üdvére.

Egyre inkább tapasztaljuk környezetünkben is, hogy a felnövekvő új nemzedékek — tudatlanul vagy éppen tudatosan — elhatárolják magukat a hittől, a keresztény életfelfogástól. Olyanok, mint az evangéliumi férfiú, süketek és némák ebben a vonatkozásban. Nem is nagyon ismerik fel, mitől fosztják meg magukat a keresztény értékek elutasításával. Pedig Isten, Jézus Krisztus őket is hívja az üdvösségre. A hívő embernek pedig missziós küldetése, hogy közel vezessen mindenkit a hallást és a jó beszédet (emberi kultúránk egyik legalapvetőbb összetevője!) ajándékozó Jézushoz. Egyre inkább belátjuk, hogy a missziós feladatban nem elégséges a hit tudásszerű átadása. Személyes támasz és segítő elfogadás szükséges. Ez pedig lényegileg az élő közösségben bontakozhat ki. A szentmise a közösségi élet csúcsa, megőrző ünnepe, de nem elég! Kell az élő közösség, ahol megoldási modelleket tapasztalnak meg, és ahol jól érzik magukat. Figyelemreméltó, ahogyan Jézus a pogány ember gyógyítását, számára érthető, biztató szimbolikus cselekedetekkel valósítja meg. Anynyira közvetlen és emberi a beteg szervek megérintése ujjaival! A kapcsolatteremtés egyik legősibb gesztusa jut itt érvényre és éppen a beteg létezésének legérzékenyebb pontjaira koncentrálva. Közben az égre tekint és fohászkodik: a Fiú az Atya küldetésében, az Ő erejében cselekszik. Majd kimondja a gyógyító szót, amely feloldja a betegség kötelékeit: nyílj meg! Íme az egyház missziós tevékenységének alapvonalai: nem emberi érdekek, egyéni célok, befolyások munkálása, hanem Istenre tekintve, az Ő erejében bízva fordul az emberhez.

Lényeges elem a személyes kapcsolatteremtés, a szív megérintése. Így juthatunk el oda, hogy embertársunkban a gyógyító, felszabadító krisztusi üzenet visszhangra lel és eljut az evangélium szerinti halláshoz és „jó beszédhez” (az evangéliumban a meggyógyult ember érthetően, jól beszél. A görög kifejezés azonban jelentheti a helyes, hitet tükröző beszédet).

Az evangéliumi perikópát hallgatva, minden hívőnek el kell gondolkoznia, mennyiben tud hozzájárulni ahhoz, hogy saját hívő közössége a vasárnapi szentmisén túl, élő, személyre tekintő, missziós erejű közösség legyen.

Gaál Endre

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu