Uj Ember

2000. szeptember 10.
LVI. évf. 36. (2719.)

Kisboldogasszony — Szűz Mária születésének ünnepe (szeptember 8.)

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Ki a nagyobb?
Szederevés
Tanulni sohasem késő
Türelmi zóna
Élő egyház
Legalapvetőbb hittankönyvünk: A Biblia
Az Újszövetség és a zsoltárok — egy kötetben
Már nem is félek annyira a harmadik évezredtől...
Elhunyt papjaink
Pro Urbe-díjas váci karnagy
Hegyek harangja
Élő egyház
Jó hírek a vajdasági Aracsról
Akiből Csehország elnöke lehet
Shakespeare Bibliája és személyazonossága
Fórum
Fórum
A vitatott IX. Piusz pápa
François Mauriac emlékére
Az imádságról
Az Olvasó írja
Andocsi üdvözlégy
Fórum
Az angol egyházat nem VIII. Henrik alapította
Interjú John Hinddel, Gibraltár és Európa anglikán püspökével
„Jézus Szíve, legtisztább szív...”
Esztergomi kispapok a kanadai magyaroknál
Kitekintő
Otthon munkáért
A Habitat for Humanity egyházi hetéről
Kárpátalja — újjáépítés
Magyar ünnepek Rahón
Ifjúság
Gondola
Bánffy Miklós
A Humán Genom Program III.
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
Erasmus műhelyében
Európa élő lelkiismerete
Ábécéskönyvem
A humanitás „nagykövete”
Illés Sándor új könyvéről
Lepkeszárny
Mozaik

Teréz Anya emlékezete - Macedóniából származott
Szent István-ünnep New Yorkban
Zene a pápának
Tanévnyitó Miskolcon
Emlékkereszt Tusnádfürdőn

Bogácson
.

 

Keresztúr — Krisztus úr

A földrajzi nevek egyik szép változata hazánk tájain is, de francia földön nem különben. Az Árpád-kor dokumentumaiban (XIII. század) olvasható Kristur lenne az „előzménye”? A címben foglalt szép szó enged a vélekedésnek: ahol kereszt és úr (a diadalmas) összetételben jelentkezik, csak Krisztusról lehet szó, amint útszéleken, mezőben, templomok oltár-magasán figyeli az odaérkezőt: vándort, földet művelőt, az imádkozó seregletet.


Szenvedő Krisztus — oltárkép a siklósi várkápolnában

Hányféle változata van a történelem idejében a Szentkeresztnek! Külön fejezete a „szent tudománynak”. A Domitilla-katakomba freskójának keresztje — már keresztény jelkép, a homlokra rajzolt kereszt a legősibb keresztény jel, melyet az egyházatyák egyik kiválósága: Nagy Szent Vazul „íratlanul hagyományozott apostoli szokásnak” említ. A II. századvég egyik felirata „ragyogó pecsétről” beszél. A keresztséget jelenti. A IV. század ekként szól Krisztus jeléről: „Még nem születtek újjá a keresztségben, a kereszt jele által azonban már megfogant bennetek az egyház.” Aranyszájú Szent Jánosnál ez áll: „A kereszt által kapjuk a keresztséget, a kereszt által történik a kézföltétel. Úton, otthon, mindenütt nagy jó a kereszt, üdvösséges fegyverzet... a démonok ellen”. Ahogyan a keresztségben kapott kereszt a Krisztus iránti elkötelezettség jele, úgy minden keresztvetés is erre az elköteleződésre emlékeztet — fűzi hozzá korunk teológusa.

Julianus császárról jegyezték fel az ókor keresztény költői, hogy ijedtében a megszokott jelhez folyamodott démonidézés közben; pogányok meggyőződése volt, hogy a kereszttel (pecséttel) megjelölt keresztények jelenléte lehetetleníti a különböző jóslatokat.

Mindennapi gesztus a kereszt, mindennapi ünnepe a feltalálása idejét is jelzi, amely belső élmény lehet, aki komolyan veszi az életet. A legendába hajló történet, hogy Nagy Konstantin anyja: Ilona buzgalmára (a későbbi szent) 320. szeptember 14-én a Golgota földjéből előkerült Krisztus szenvedésének szégyenfája, valóságos történelmi zarándoklatot indított el a lelkekben, de már e század jeleskedik himnusz-imádságokkal, tele jelkép-motívumokkal, egyenesen a passióra utalva. Prudentius, a hispániai írja, amikor a IV. században Jeruzsálembe zarándokolt: „Átszúrt oldala lett forrása a vérnek, a víznek / Krisztus vére jelent győzelmet, a víz meg a fürdőt / s két mellette levő latornak a sorsa megoszlik: / egyik nyer koszorút, Istent tagad, íme a másik.”

A vér: győzelem, a víz tisztító fürdő; mindkettő kulcsszó: eukarisztia és keresztség. A lator-kép: az emberiség két „pártja”, melyből a jobbik rész mindig kiválasztható, ha megvan a szándék-akarat, mivel úgy tűnik, a rosszabbik a természetes állapot az emberiség életében.

A másik jelesség: Sedulius, aki a Húsvét diadalát énekli, a vergiliusi eposzi változatot keresztény módon, s gondolatait „mennyei sóval fűszerezi”, így ragyogtatja hexametereit: „Ím, lobogó jelként a kereszt szent zászlaja fénylik / s mily ragyogó a király hű tábora, harsona zendül / Megnyitják a kaput, melyen a hadi nép bevonulhat. / Hív titeket az örök kapu és ez a Szent kapu Krisztus. / Végtelen élet, arany jutalom vár arra, ki küzdött, / S fegyverüket viselik, mely győztes az Úr erejével, / S fejükön ragyogó koszorú. Már én is e fegyvert / S ezt a jelet viselem, mint hű katonája Királynak. / Bár itt lakhatnék, eme város bástya falánál, / adj kicsi hajlékot nekem is, hol a szentjeid élnek, / engedj itt laknom szép tiszta fehérben, a boldog / rend polgárai közt nevemet bejegyezve örökre.” (Csanád Béla fordítása)

Csupa Írás-üzenet: a végső idő örök városa, szentségi utalás, folytonos küzdelem és győzelem, ahogyan Fortunatusnál s a későbbi himnuszokban, amelyek visszatérhetnének imádságainkba — könyv nélkül, csak egy-egy sorral is akár. A kereszt, amely a profanizálódó/profanizálódott világban annyiak számára csupán csak divat-tárgy.

Tóth Sándor

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu