Uj Ember

2000. szeptember 3.
LVI. évf. 36. (2719.)

 

Kedves Olvasóink!

Mostantól nyomtatott lapunk minden száma színes oldalakkal, bővebb terjedelemben és részletes tévéműsorral jelenik meg – változatlan áron!

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Szabad akarat – gének – nevelés
Mi a „színjáték”?
Alázat és gőg
Egyházi megújulásunk akadályairól
Jézussal az Atyához a Szentlélekben
Élő egyház
Kispap találkozó Kárpátalján
Szent Rókusra emlékeztek Győr-Szigetben
Puszta Sándor emlékszoba Szent István az egyház egységének is jelképe Interjú Angelo Sodano bíborossal, a Szentszék államtitkárával
Ifjúság
„Vezessen Hozzád a szabadság!” Gondolatok Veni Sanctéra Ne féljetek attól, hogy szentekké váljatok! Beszámoló a XV. Ifjúsági Világtalálkozóról
Kór-kép (Akinek nem inge...) Rejtvény
Fórum
Szent István ünnepe
J. atya legendáriuma
Érvek, vélemények
Konzervatív, azaz értékmegőrző?
Az ÉS-t tartom a kezemben? A Narancsot? Hozzászólás a Dobszay-vitához
Dogma
Kultúra
Magyar emlékek, szentek nyomában Britanniában
Alapító főszerkesztőnk jubileuma 90 éve született Pénzes Balduin
Tíz mondat a jóságról
Kós Károly: Az országépítő
Pájázat
Ösztöndíj a katolikus fiatalok támogatására Pályázat Szent Imre-ösztöndíj elnyerésére Az 1999/2000 oktatási évre
Mozaik

lléspróféta napján - Új templom a Délvidéken
Az összefogást erősítheti
Mária-virágok
Megszólalt az első magyar katolikus rádió
I. Bartolomaiosz pátriárka és Pityirim metropolita Pannonhalmán
Rejtvény
.

 

XXIII. János és IX. Piusz boldoggá avatása

Öt szent életű személyt avat boldoggá a Szentatya szeptember 3-án a Szent Péter téren. IX. Pius és XXIII. János pápákat, azután a marianista szerzetesrend alapítóját, P. Guillaume Chaminadét, (+1850), a belga bencés Columba Marmiont (+1923), és az egykori genovai érseket, Tommaso Reggiót (+1901).

Luca De Rosa ferences atya, XXIII. János pápa boldoggá avatási ügyének posztulátora (hivatalból megbízott szorgalmazója), aki 1995 óta a 16 nagy kötetbe foglalt jegyzőkönyvek pontos ismerője és a nagy pápa életének tudós kutatója, a Famiglia Cristiana című olasz családi lapnak nyilatkozott. Arról, hogy IX. Piusz és XXIII. János pápa boldoggá avatása egy napon lesz, azt mondta, hogy ez illő, hiszen XXIII. Jánosnak is szándéka volt IX. Piuszt boldoggá avatni. János pápa ügyében egyébként 303 tanúvallomást jegyzőkönyveztek. 9467 levelét dolgozták fel. Fontos forrás volt naplója is. Harmincöt éven át mintegy száz személy dolgozott az ügyön.

Kevesen tudják, hogy Bettazzi bolognai segédpüspök 1965-ben azt javasolta, hogy a II. vatikáni zsinat atyái közfelkiáltással avassák boldoggá. Ez elvileg lehetséges, de VI. Pál pápa bölcsen azt akarta, hogy a szokott rendes úton készítsük elő a boldoggá avatást. Két csodát ismert el az egyház. Az egyik Nápolyban Caterina Capitani nővér gyógyulása, melynek vizsgálatát 1971-ben fejezték be. A másik a raguzai egyházmegyében történt La Torre Maioréval 1970-ben.

Ki volt János pápa? „Olyan ember aki tanulékonyan hallgatta a Szentlélek szavát.“ És az általa összehívott zsinat? „Az egyház tavasza.“

R. P.

„El kell ismerni, hogy nem sikerült minden kellemetlenséget és veszélyt elkerülni: ugyanis némely politikusok és ideológusok érdekeltek voltak abban, hogy kiforgassák XXIII. János szavait és gesztusait.“

Boldog XXIII. János pápa Casaroli bíboros a „jó pápáról“

A nagy pápa egyik neves munkatársa, Agostino Casaroli érsek (későbbi bíboros államtitkár) olaszul nemrég megjelent emlékirataiban természetesen megemlékezik János pápáról. Hogyan látta ő az „új korszakot” és a „jóság (okos) pápáját”? Az alábbiakban tallózunk a kötetben, mely magyarul is megjelenik nemsokára a Szent István Társulat kiadásában.


A fiatal Giuseppe Roncalli (a későbbi XXIII.János pápa) 1912-ben a bécsi Eucharisztikus Világkongresszuson vett részt a bergamói püspök, Radini-Tedeschini titkáraként. Onnan Krakkóba utazott, majd hazafelé misézett Budapesten, a belvárosi ferences templomban. Ezt az eseményt örökíti meg a képen látható emléktábla a templom egyik bal oldali mellékkápolnájában. Fotó: Bedő Sándor

XXIII. János pápaságával egy korszak lezáródott, és új kezdődött a katolikus egyház számára, más egyházakkal, vallásokkal, és a világgal való kapcsolatában. Az újdonság persze nem érintette az egyház doktrínáját, csak a kifejezésmódját, és talán bizonyos esetekben az értelmezését, anélkül, hogy magát a tanítást elárulta vagy módosította volna. Ami az egyházon belüli és kifelé ható beszéd és cselekvés stílusát illeti: nagyobb készség a „másik“ megértésére; jóindulat a legtávolabb állók magatartásának megítélésekor is; képesség arra, hogy figyelembe vegyük objektív nehézségeiket és bizalomteljes légkört tudjunk teremteni akkor is, ha az álláspontok távol állnak egymástól vagy akár teljesen ellentétesek; odafigyelés arra, hogy nem a személyt támadjuk, de mégis kimondjuk az igazságot.

Egyik jellegzetes szavajárása volt a pápának, amelyet olykor a fontosabb dokumentumokhoz fogalmazványokat készítő munkatársainak mondott: „kissé kedvesebben!“ S ez a kedvesség nem pusztán formális udvariasságot jelentett, hanem a címzettek érzékenységének szem előtt tartását; tulajdonképpen a másik iránti „szeretet“ egy formáját, amelyet a jó pápa a keresztények megkülönböztetett kötelességének tartott: s ez még fokozottabban vonatkozik egy pápára és a Szentszékre! Segítette őt ebben is a jelleméből fakadó természetes jóság, amely megmutatkozott beszédében és mosolyában, anélkül, hogy leplezni tudta volna kiváló szellemi adottságait és nagy műveltségét, amelyet csak gazdagítottak az emberekről és a dolgokról való gazdag tapasztalatai.

Új melegségként érkezett, amely áttörte a Vatikán ősi falait, és észrevétlenül áradt szét, elolvasztva száz méteresnek tűnő jégfalakat. Nyugodt ereje alól nehezen tudták kivonni magukat még a katolikus egyház legnagyobb ellenfelei is, a kommunisták, akik úgy érezték, hogy úgy tekint rájuk, mint igen távolra került, lázongó, fiaira, de még is csak gyermekeire.

El kell ismerni, hogy nem sikerült minden kellemetlenséget és veszélyt elkerülni: ugyanis némely politikusok és ideológusok érdekeltek voltak abban, hogy kiforgassák XXIII. János szavait és gesztusait. Ebben segítette őket az a hatalmas szimpátia, amely a világ felől megmutatkozott irányában. Valóban nem mindig vettek eléggé tudomást arról, hogy a pápa elődeivel összhangban, ugyanúgy ragaszkodik az elvekhez, amelyeket a tanítóhivatal világosan megfogalmaz az ateizmussal, az emberrel és a keresztény társadalomszemlélettel kapcsolatban.

XXIII. János ámulatba ejtette az egyházat és a világot azzal, hogy egyetemes zsinatot hívott össze egy olyan pillanatban, amikor a világ folyamatosan számos mély megosztottságtól volt terhes. A pápa – mondhatni – prófétai ösztönnel haladt előre, hogy merész tettét megvalósítsa. S e tettnek számos következménye volt a katolikus egyház életében, a keresztény világon belüli ökumenizmus területén, és nagy visszhangot váltott ki az egyházi és vallási táboron kívüli világban is.

Sok más meglepetést is tartogatott az új pápa az egyház és a világ számára, amelyet mindig jóságos stílusa, s az ember, minden ember tisztelete fémjelzett. Például egy magyar miniszter mondta nekem 1963-ban, : „Mi szeretjük ezt a pápát, mert azt érezzük, hogy ő minket szeret és emberszámba vesz; a ‘többi’ egyszerűen csak kommunistának tartott minket!“ Felületes ítélet, mégis kifejezett valamit. Az is igaz azonban, hogy ez nem volt elég ahhoz, hogy megváltozzon a kommunista rendszerek negatív és elnyomó egyházpolitikája.

Sz. Cs.

Az átmenet pápája


János pápa szobra Dunavarsányban

Szeptember 3-án avatja boldoggá II. János Pál pápa XXIII . János pápát, akit Róma népe az előző sovány és magas pápával (XII. Piusz) öszszehasonlítva érthetően úgy nevezett, hogy „a kövér“. A pápaválasztó bíborosok a 77 éves Giuseppe Roncalli velencei pátriárkában „átmeneti“, rövid időre szóló „áthidaló“ megoldást láttak, aki után majd jön egy „igazi“... Ritkán lehet tetten érni ilyen világosan a közmondás igazságát: Ember tervez, Isten végez.

Igaz ugyan, hogy valóban rövid ideig, alig öt évig lehetett Róma püspöke, 1958. októberétől 1963. pünködjéig, mégsem „átmeneti“ pápának, hanem az „átmenet pápájának“ bizonyult. Szerény, nyitott, közvetlen és rendíthetetlen hitű lelkipásztor volt. Az egyház életét hosszú-hosszú időre meghatározó, megújító pápa mert lenni.

Giuseppe Roncalli földműves családban született Bergamo közelében. („Nem szépségversenyen választottak, hanem a konklávéban - mondta egyszer önmagáról a rá jellemző humorral.) Fiatalon egyháztörténettel is foglalkozott, volt is érzéke „az idők jelei“ iránt. 1925-től Törökországban, Bulgáriában és Görögországban volt vatikáni diplomata, ahol mélyebben megismerhette más keresztény egyházak életét. Majd párizsi nunciusként pedig az új teológiát és a munkáspapi mozgalmat. 1953-tól velencei bíboros pátriárkaként szolgált.

Amikor meghalt XXIII. János pápát a római nép és sokan a világban a jóság és emberszeretet pápájaként siratták, szent embernek tartották. A megújuláshoz való hite és bátorsága ma is nagyon szükséges erőt, bátorítást és ösztönzést jelent az egyházban. Közbenjárására is számíthatunk.

R.P.

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu