Uj Ember

2008.01.20
LXIV. évf. 3. (3101.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
Ismerjük meg, szól hozzánk!
Ökumenikus sajtótájékoztató a Biblia évéről
A Népek Apostolának jubileuma
Általa egymáshoz is közelebb kerülünk
Lelkiség
A kezdetben a vég
Szentírás-magyarázat
"Hogy egyek legyenek"
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXIV. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
"Imádság az imádságban"
Gondolatok az ökumenikus imahétre
Tiltakozni nem elég, segíteni kell...
Beer Miklós püspök az egészségbiztosítási törvényről és a keresztények tennivalóiról
Mikor nem szabad engedelmeskedni?
Sérülnek alapvető emberi jogaink
Élő egyház
"Ez az én szeretett fiam, őt hallgassátok"
Megnyitották a Biblia évét a debrecen-nyíregyházi egyházmegyében
Patronába hívogató
Egyházi tulajdonban...
Erős személyiséget neveljünk!
Családakadémia a missziós nővéreknél
Élő egyház
"A laicista Franciaország és pápista elnöke"
Fórum
Oroszország keresztény gyökerei
Integráció és szegregáció
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLC
Joseph Ratzinger teológiájáról
Az Olvasó írja
Ünnepek utáni hangok
Fórum
A megalázott katolikus egyház új életre kelt
II. János Pál pápa tíz évvel ezelőtti, történelmi kubai látogatásáról
A sérült is teljes ember
Menedéket nyújtó közösségek: a Bárka és a Hit és Fény
Fórum
A szent fegyelem törvényei
Huszonöt éves az új Egyházi Törvénykönyv
Nagy idők tanúja volt
Negyven éve halt meg Shvoy Lajos püspök
Oldalfalva határában
ÁLMODIK A MÚLT
Fórum
Az ige és a szentség viszonyának új meghatározása
A Biblia éve (4.)
Ki csillapítja éhségüket?
A keresztény értékek és a média kapcsolatáról
Ifjúság
Ötezer művész Sydney-ben
Ifjúsági fesztivál is lesz a világtalálkozón
HÍRVILÁG
Ami vonzó, és ami ciki
Lelkipásztorok a tisztaságra nevelésről
Közösség- és személyiségfejlesztés
A Nagyító Alapítvány pályázata
Séta utca
Rejtvény
Lóugrás
Kultúra
Mitől imádság a Himnusz?
Töredék
Nézőtér
Puccini és a "globalizmus"
Hang-sorok
"Louvre" az arab világ szívében
Paletta
Fórum
A város egyik ékessége
A győri egyházmegye kincsei
Az örmények Velencéje
Mozaik
Emlékezés Szent Margitra
Szent Ágnes
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
A doni hősökre emlékeztek
Kigördülő vonat
Jerzy Kawalerowicz búcsúja
Élelmes pesti madarak

 

Hang-sorok

Puccini és a "globalizmus"

Telt házat és szereplőváltást jeleztek a Madama Butterfly plakátjain a Művészetek Palotájában. Napokkal korábban kiderült, hogy Karine Babajanian és Giuseppe Giacomini helyett Cso-cso-szant a krakkói születésű Barbara Dobrzanska, Pinkertont pedig a szerb Zoran Todorovich énekli a félig szcenírozott hangversenytermi előadásban. A Puccini-évhez kötődő első jelentős hazai produkció kiegyensúlyozott zenei színvonalát nem befolyásolta, hogy időközben a lengyel "beugrót" is utolérte az influenza. Dobrzanska vállalja a fellépést. Telt lírai szopránján nem érződik az indiszpozíció, csak némi óvatos visszafogottság. Modorosságoktól mentes játékkal ábrázolja az odaadó és hűséges japán asszonykát. A spinto tenorok nemzetközi "másodvonalába" tartozó Todorovich ideális partner az amerikai tengerésztiszt, a felelőtlen "ösztönlény" szerepében. Nyersen, olykor forszírozva énekel, de megmutatja, hogy nagy színpadokon edződött művész. Wiedemann Bernadett minden tekintetben kiváló Suzukija mellett a világjáró Roberto Servile figurában szimpatikus, hangilag viszont halvány Sharpless konzul, baritonja erőtlen és maszatos.

Az Operaház ének- és zenekarát Pier Giorgio Morandi vezényli. Nem túl drámai interpretáció, ellentmondásos: "latinosan analizáló". A lassú tempók feltárják Puccini partitúrájának kimeríthetetlen gazdagságát. Sokszor hallott mű, mindig újuló az ámulat: honnan a szerző "színről színre látásának" képessége? Hogy képes valaki ilyen pontosan ábrázolni a szemnek láthatatlant, a lényegtelennek látszó részletben a teljességet? Miféle érzékenység ez? Nincs válasz. Aprólékosan kidolgozott a szövegkönyv; gyengédséget, kifinomultságot tükröz a zenei lélekrajz. Impresszionista színgazdagság, állandó vibrálás: hangulatok, illatok, fülledt napnyugta, csillagfényes éjszaka, madárdalos reggel - megrázó áldozathozatal...

A "cselekménytelen" zenedrámát Káel Csaba egyszerű eszközökkel, fény- és videotechnikát alkalmazva állítja színpadra. A szereplők jelmezben; a pódium közepén lépcsős emelvény, a mobilfalu házat két fehér paraván szimbolizálja, melyekre klasszikus japán vízfestmények, fametszetek, táj- és zsánerképek sorát vetítik. Az operát záró robbanó fortissimóhoz a Hirosimát és Nagaszakit sújtó amerikai atomcsapás fekete-fehér filmfelvétele társul. Erőltetett asszociáció... Vagy mégsem az?

Pallós

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu