|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Erős személyiséget neveljünk! Családakadémia a missziós nővéreknél "Nem születtünk szülőnek," mégis jól kell nevelnünk, amelyben ma a környezet nem segít. Míg korábban többet volt együtt a család, ma sok időt töltenek a gyerekek az iskolában. De szembe kell nézni azzal, ami az élet, és mit tudunk ezzel kezdeni? - hallhattuk Uzsalyné Pécsi Ritától,Josef Kentenich atya (1885-1968) pedagógiájának lényegét a Ferences Mária Missziós nővéreknél rendezett családakadémiai előadás-sorozat első összejövetelén. Kentenich atya egy olyan pedagógiai rendszert dolgozott ki, amely minden korban alkalmas arra, hogy gyermekeink a legjobbat és a legfontosabbat kaphassák meg a családban. Pécsi Rita összefoglalta ennek lényegét, amely fabban áll, hogy Isten társként választotta ki az embert nemcsak a test, hanem a lélek nevelésében is. Az első legfontosabb intézmény a család, ahol az apa és az anya Isten jóságának, szeretetének megjelenítői. Kiskortól kezdve minden nevelési tevékenység a lélek neveléséről szól, és a természetes élményekre épül. Mindennek megvan a rövid, közép- és hosszú távú célja. A legfontosabb az önnevelés, mert élet csak a megélt életből fakad, Ha ez hiányzik, minden módszer kudarcot vall. A tekintély alapja, hogy megpróbáljuk azt élni, amit tanítunk. Az élet lassan, belülről és ritmikusan növekszik - hallhattuk az előadótól. A nevelés igazi lehetősége a készségek területén van. Ezek közül azonban az érzelmi intelligencia készségei nem nevelhetők belátásos úton. Ez csak élményeken, példán, meséken, beszélgetéseken keresztül alakul ki, de szükség van arra, hogy a gyerek kérdezhessen, és kérdéseire jó válaszokat is kapjon, pozitív tapasztalatokat szerezzen. Ezzel birtokába jut a megfelelő emocionális, szociális készségnek, transzcendenciaélményt is kap, amely lehetővé teszi, hogy az az Istenre is nyitott legyen. Közben megtanulja az indulatok, a vágyak, a konfliktusok kezelését, az érdekek egyeztetésének tudományát. Ekkor alakul ki az egymásra figyelés, a kritika elfogadása, a kapcsolatteremtési készség, amely később a munkatársi viszonyban is fontos lesz. Az oktatás legnagyobb részben a bal agyféltekét fejleszti, amely a tudomány és a beszéd központja. A jobb agyfélteke, amely az érzelmi intelligencia helye, háttérbe szorul, pedig a véges pszichés energiánk is ebből kaphat feltöltődést. Fontos, hogy gyermekeinknek adjuk meg a lehetőséget a zenetanulásra, a táncra, az éneklésre, mert az egyik agyfélteke a másik regenerálódását is segíti. Ehhez óriási lehetőséget biztosít népi hagyományaink kincsestára is. A Családakadémia következő előadása február 16-án 15 órakor a Ferences Mária Missziós Nővéreknél (Budapest XIV. kerület, Hermina út 19.) lesz. Rózsásné Kubányi Andrea
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|