Uj Ember

2008.01.20
LXIV. évf. 3. (3101.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
Ismerjük meg, szól hozzánk!
Ökumenikus sajtótájékoztató a Biblia évéről
A Népek Apostolának jubileuma
Általa egymáshoz is közelebb kerülünk
Lelkiség
A kezdetben a vég
Szentírás-magyarázat
"Hogy egyek legyenek"
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXIV. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
"Imádság az imádságban"
Gondolatok az ökumenikus imahétre
Tiltakozni nem elég, segíteni kell...
Beer Miklós püspök az egészségbiztosítási törvényről és a keresztények tennivalóiról
Mikor nem szabad engedelmeskedni?
Sérülnek alapvető emberi jogaink
Élő egyház
"Ez az én szeretett fiam, őt hallgassátok"
Megnyitották a Biblia évét a debrecen-nyíregyházi egyházmegyében
Patronába hívogató
Egyházi tulajdonban...
Erős személyiséget neveljünk!
Családakadémia a missziós nővéreknél
Élő egyház
"A laicista Franciaország és pápista elnöke"
Fórum
Oroszország keresztény gyökerei
Integráció és szegregáció
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLC
Joseph Ratzinger teológiájáról
Az Olvasó írja
Ünnepek utáni hangok
Fórum
A megalázott katolikus egyház új életre kelt
II. János Pál pápa tíz évvel ezelőtti, történelmi kubai látogatásáról
A sérült is teljes ember
Menedéket nyújtó közösségek: a Bárka és a Hit és Fény
Fórum
A szent fegyelem törvényei
Huszonöt éves az új Egyházi Törvénykönyv
Nagy idők tanúja volt
Negyven éve halt meg Shvoy Lajos püspök
Oldalfalva határában
ÁLMODIK A MÚLT
Fórum
Az ige és a szentség viszonyának új meghatározása
A Biblia éve (4.)
Ki csillapítja éhségüket?
A keresztény értékek és a média kapcsolatáról
Ifjúság
Ötezer művész Sydney-ben
Ifjúsági fesztivál is lesz a világtalálkozón
HÍRVILÁG
Ami vonzó, és ami ciki
Lelkipásztorok a tisztaságra nevelésről
Közösség- és személyiségfejlesztés
A Nagyító Alapítvány pályázata
Séta utca
Rejtvény
Lóugrás
Kultúra
Mitől imádság a Himnusz?
Töredék
Nézőtér
Puccini és a "globalizmus"
Hang-sorok
"Louvre" az arab világ szívében
Paletta
Fórum
A város egyik ékessége
A győri egyházmegye kincsei
Az örmények Velencéje
Mozaik
Emlékezés Szent Margitra
Szent Ágnes
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
A doni hősökre emlékeztek
Kigördülő vonat
Jerzy Kawalerowicz búcsúja
Élelmes pesti madarak

 

Nézőtér

Töredék

Artikulálatlan, állati üvöltéssel kezdődik a film, és azzal is végződik. S ami közte van: két üvöltés közötti dadogás. Maár Gyula Pilinszky János és Simone Weil emlékének ajánlotta filmjét. El is hangoznak rendre benne weili gondolatok és Pilinszky sorai. De erősen széttörve. Maár Gyula filmje a reménytelenség filmje. Finomítanám a szót, a meghatározást. De még így is túl finom.

A lecsupaszított történet helyszínéül egy kolostor szolgál. A fekete-fehér filmkockák valahová a negyvenes évekbe repítik vissza a nézőt. A háború a vége felé jár, a kommunizmus kifacsart eszméi egyre több helyre beszivárognak, így a kolostor falai közé is. Ahol egy férfi szerzetesrend tagjai közösségnek nem nevezhető valamiben élnek. Hitükkel, hitetlenségükkel küszködnek. Erőtlen és fáradt rendfőnök, világmegváltó kommunista eszméket valló fiatal szerzetes, lánglelkű, ám annál betegebb tisztánlátó, alkoholista vagy csak szórakozni vágyó papok lakják a klastromot. De van köztük változást sürgető barát, fényes tekintetű novícius is. Ami közös bennük: nincs közük egymáshoz, vagy alig. Utak, kiutak nincsenek...

A Zsótér Sándor alakította szerzetes talán az egyetlen, aki Jézus tanításaival foglalkozik. Talán ő egyedül az, aki érti az evangélium üzenetét. A forgatókönyvíró azonban olyan hosszú monológokat ad a szájába, hogy olykor a nézőnek komoly erőfeszítést igényel, hogy kövesse. S pont e hosszú eszmefuttatások révén válik erőtlenné, ugyanolyan árvává, mint a többi alak.

Nyilvánvaló, hogy a kolostor közege fikció, és a negyvenes évek mint adott idő a filmben szintén hanyagolható pont.

Csakugyan magányos cellalakók vagyunk ebben a világban? Csakugyan nincsen remény? Csakugyan képtelenek vagyunk a másik szenvedését enyhíteni? A film egyértelmű választ ad erre. Megváltás és segítség nélkül maradt világ, ami a filmkockákon pörög. Sem Simone Weil, sem Pilinszky nem mert soha ilyen egyértelmű választ adni ezekre a kérdésekre, jóllehet maguk is feltették őket.

Koncz Veronika

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu