|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Patronába hívogató A budapesti Patrona Hungariae Általános Iskola, Gimnázium, Diákotthon és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény fenntartója a Miasszonyunkról nevezett Szegény Iskolanővérek szerzetesrendje, amely idén ünnepli magyarországi letelepedésük százötvenedik évfordulóját. A nővérek és egykori diákok ünnepelnek, emlékeznek - de az élet nem áll meg: hétszáznál is több diák iskolai oktatása folyik. A pedagógusok a tanítás mellett nevelnek - egyszóval teszik a dolgukat, amit egy ilyen iskolától joggal elvár a katolikus közvélemény. Ahhoz, hogy a gyerekek ne olyan iskolába kerüljenek, ahol sokszor még a tudás fontosságát is megkérdőjelezik, a szülőknek körültekintőnek kell lenniük, hogy jól válaszszanak. A Patrona vezetése ebben próbált segítséget nyújtani, amikor "Iskolába hívogató" címmel az iskolaválasztás előtt álló gyerekeknek és szüleiknek szervezett programot. Havonta egy alkalommal a hat-hét éves gyerekeknek tartanak foglalkozásokat, miközben a szülők meghívott vendégek előadásait hallgathatják. Januárban Hofmann Rózsa tartott előadást Minőségi oktatás az egyházi iskolákban címmel, míg a gyerekek az egyik osztályteremben kézműves foglalkozáson vettek részt, melynek mottója "Itt a farsang, áll a bál, keringőzik a kanál, csárdást jár a habverő, bokázik a máktörő!" volt. Csermely Irén nővérrel, az iskola igazgatónőjével beszélgettem a január 11-ei program előtt, aki elmondta, idén szervezték meg először ezt a beiskolázást elősegítő kurzust. Eredetileg havonta egy alkalommal a már a Patronába járó gyerekek szüleinek szerveztek pedagógiai, lelki továbbképzést, ám amikor elhatározták, hogy az iskolaválasztást elősegítendő játékos programot indítanak, úgy gondolták, hogy a kicsik szüleit is meghívják ezekre az előadásokra. A kettő összekapcsolása tapasztalataik szerint eredményes, mert húsz-harminc kisgyereket most már harmadik alkalommal hoznak el a foglalkozásokra, s eközben nagyon sok szülő hallgatta az egyetemi tanár, oktatásügyi szakértő előadását. Aki az iskola iránt érdeklődő szülőként volt jelen, talán kedvet kaphatott a Patronához, vagy egy egyházi fenntartású iskolához, hiszen a KDNP szakpolitikusa felvázolta a magyar oktatás ezeréves történetét, Trianon utáni állapotát, Klebelsberg Kuno oktatáspolitikájának eredményeit, a magyar iskolák és az onnan kikerülő emberek még tizenöt esztendővel ezelőtti elismert tudását, nemzetközi hírnevét. Aztán szólt az elmúlt évek csüggesztő "eredményeiről", melyek során a jelenlegi kormánypártok szolgáltató intézménnyé degradálták az iskolákat, ahol a - tetszik, megveszem, nem tetszik, nem veszem meg - szemlélet az uralkodó, s ahol jogszabály tiltja, hogy alsó tagozatban a tudás elismerésével vagy a nemtörődömség büntetésével sorrendet állítsanak fel a gyerekek között. Ezzel szemben bemutatta az értékeket közvetítő iskolákat - így az egyháziakat is -, ahol a jogszabályokat ugyan betartva, de mégis érvényesül a tudás, a becsület, az érték elismerése. Talán minden jelenlévő szülő megjegyezte az előadó intését: az iskolák médiumokban is megjelenő problémái távolról sem csak a pedagógusokra tartoznak. Az oktatás, a gyerekek nevelése mindenkinek fontos kell hogy legyen, hiszen a holnapunk függ tőle. A sorozat következő előadása február 15-én lesz, amikor Blanckenstein György, a további előadásokon pedig Bíró László püspök, Gombocz János és Vértesaljai László jezsuita lesznek az előadók. Szöveg és kép: Bókay László
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|