|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (18.) Szomszédainknál, Szlovéniában Szlovénia, ez a természeti szépségekkel is megáldott kis ország kultúrtörténeti szempontból is kiemelkedő értékekkel rendelkezik. Számunkra főként azért is jelentős, mert közös történelmi kapcsolataink összekötnek bennünket.
Szlovénia fővárosától, Ljubljanától délkeletre, a dombok, erdők övezte főútról egy kis leágazással juthatunk el Stična településhez, ahol az ország legrégebbi kolostora áll. Egy kicsit visszatekintve a kezdetekhez: néhány, a francia Burgundia területén élő bencés szerzetes elhatározta, hogy magányba vonul - látva a nyugati birodalom és hatalom eltávolodását alapítójuk, Szent Bernát Regulájától -, hogy egy új, egyszerű életformájú közösséget alakítsanak ki, melyet 600 évvel korábban Szent Benedek, a nyugati szerzetesség atyja vezetett be. Így jött létre az "új kolostor", Cîteaux, amely a ciszterci rendnek a nevét is kölcsönözte. Mindez 1098-ban történt, s a rend igen hamarosan elterjedt egész Európában. Harminc évvel megalapítása után, 1132-ben Alsó-Krajina (Dolenjska) dombos vidékén is megjelentek a ciszterek, és fölépítették apátságukat.
A XVII. században élte virágkorát a kolostor, s a rend 1874-es feloszlatásáig a vidék meghatározó gazdasági, vallási és kulturális központja volt. Csak 1898-ban élhettek ismét rendi életet a szerzetesek ezen a helyen.
A rend 800 éves fennállása idején fallal és őrtoronnyal vették körül és megerősítették a kolostort, hogy a török támadásnak mindenkor ellenálljon. A templom díszes keresztfolyosójával együtt a legrégebbi része a műemlék-együttesnek: Michael mester és a szerzetesek építették még az alapítás évében, nekünk, kései látogatóknak is nagy örömére.
A pilléres bazilika-templom eredetileg hosszabb volt, azonban a kétszeres, a XVII. századi, majd a XVIII. századi barokk átalakítás során nyerte el mostani alakját.
A templomkülső ékessége a hajók kereszteződése fölé emelt harangtorony, melynek alapja gótikus, mai formája azonban már XVIII. századi barokk. A Jakob Reinprecht apát (1603-1629) - akinek díszes síremlékét itt őrzik - által barokk stílusúvá vált templom korábbi berendezéséből nem maradt fenn semmi. Az épületegyüttes északi felében áll az 1600-as években épült, reneszánsz stílusú, régi prelatúra mívesen faragott ajtó- és ablaknyílásaival. A tető feletti latin nyelvű feliratos emléktábla a lovagok számára épült egykori vendégház építési idejét (1599) jelöli. A keleti oldalon a téglalap alapú bástya falán stukkódíszítések - egyházatyák, passiójelenetek, utolsó ítélet - láthatók. A gazdasági udvaron a kolostori magtár fejlett mezőgazdasági tevékenységre utal. De térjünk vissza a háromhajós gótikus templomhoz, melynek egyik kiemelkedő dísze, a főoltár Pietája, azonkívül még tizenegy mellékoltára van, valószínűleg mindegyik a goricai J. M. Lichtenreith festő munkája, bár csak egy művét szignálta. A bal oldali oszlopok között nagyméretű falfestmény jeleníti meg Szent Erzsébet alakját, amint az őt körülvevő rokonnak és koldusnak mutatja a palástjában virító rózsákat. Az egyik támpillér falán a még épen maradt freskótöredék a magyar királyi címert ábrázolja. A kolostor kerengőfolyosója eredetileg fából készült, falazott sarokpillérekkel, a famennyezetét a XVIII. században beboltozták és kifestették. Az épület egyszerű könyvtárszobájában az ablakok közötti falakat görög és római tudósok mellképei díszítik a XVIII. század második feléből. A századok könyvtermésének megőrzése mellett unikális jellegű, kéziratos anyagok is készültek itt a kolostor falai között, így az úgynevezett. Stičnai kézirat a XII. századból, amely az egyik legrégebbi szlovén nyelvemlék. Ezeket ma már másolatban őrzik a kolostorban, az eredeti példányokat a ljubljanai Nemzeti és Egyetemi Könyvtár Régi Ritka Gyűjteményében mutatták meg nekünk, kollégáknak. A közel 900 éves, gazdag és hosszú múltra visszatekintő kolostor jelentős történelmi emlék nemcsak a szlovén népnek, hanem az egész ciszter rendnek is. Évszázadok során a kolostor számos épülettel gyarapodott, valamennyi jelentős európai stílusirányzatot követve, a román stílustól a gótikán, a reneszánszon át egészen a barokkig. Ma is és a jövőben is betölti a kolostor szellemi és kulturális küldetését. Az épület termeiben rendezett, gazdag anyagú kiállítás azt is bemutatja, hogy kapcsolatban állnak a világ, elsősorban Európa számos társintézményével. Az osztrák határ közelében, Szlovénia északi részén, a Mislinja völgyében fekszik az ország egyik legrégibb városa, Slovenj Gradec. Már a korai időkben rómaiak és kelták is lakták Colatium néven. Az írásbeli dokumentumok a várat a XIII. századtól említik. Középkori virágkorát fontos kereskedelmi útvonal mentén való elhelyezkedésének köszönhette - vár állott, saját pénzverdéje volt, és vásártartási joggal rendelkezett - melynek a török támadás, majd 1489-ben Hunyadi Mátyás serege vetett véget a vár lerombolásával. A főtéren álló, XVII. századi egykori Városháza mellett elhaladva jutunk el a Szabadság térre, amelyen 1251-ben az Andechs Mesan grófok, mint a helyi birtokosok egyik tiszteletre méltó őse, V. Berthold Andechs grófja templomot emeltetett közeli rokona, Árpád-házi Szent Erzsébet tiszteletére. Nemcsak a templom, hanem a város is tisztelte és tiszteli napjainkban a német földön korábban csak Türingiai Erzsébetnek ismert szentünket. A templom román - gótikus - barokk épületelemei a többszöri felújítások során kerültek felszínre. A tágas főoltár csavart oszlopai között Szent Péter és Pál, valamint Szűz Mária szobrát Johannes Jakob Schoy, grazi szobrász készítette 1734-ben. A barokk oltárképen a glóriás Szent Erzsébet lehajlik a betegekhez, koldusokhoz, akik alamizsnát várnak tőle. Ezt a képet Franz Michael Strauss festette 1732-ben, amit a hozzáértők a legjobb művének tartanak. A horvátországi, Dráva menti Varasdtól közelítve a dimbes-dombos Ptuj városához érünk, melyet már Krisztus előtt 35-ben a rómaiak alapítottak Poetovio néven, számos templomot, palotát, fürdőt építve az itt állomásozó légió számára. A VI. században már szlávok lakták, és 798-tól a salzburgi püspök, osztrák és magyar hercegek Pettau székhellyel kormányozták. Magyar vonatkozását is kiemelném: a XV. század második felében Mátyás király seregei is elfoglalták a várost, amely eseményről Heltai Gáspár Krónikájában olvashatunk. A XII. században épült Szent György-templom szép középkori freskóiban és oltáraiban gyönyörködhetünk, köztük az 1457-1467 között Konrad Laib salzburgi mester által készített gótikus szárnyas oltár a legkiemelkedőbb. A Múzeum téren álló dominikánus kolostort 1230-ban építették, csodálatos freskói a XV. század mestermunkái. Ma a Városi Múzeum működik benne. Itt is említhetünk magyar vonatkozást: a török ellen vívott 1664-es győztes szentgotthárdi csata emlékére készült aranyozott Madonna- szobrot ebben a kolostorban őrzik. Kis kitérővel jutunk el a közeli ősi szlovén városhoz, Ptujska Gorához, melynek 352 méter magas dombján messziről feltűnik az 1389-es építésű Szűzanya-plébániatemplom, benne a szélesebb közép- és szűkebb mellékoltáraival együtt. A templomhoz vezető 28 széles lépcsőt megjárva, jobbról és balról barokk angyalszobrok között Nepomuki Szent János és Szent Flórián alakjával találkozunk. Mindezek a XVIII. század közepén élt maribori szobrász, Joseph Straub (1712-1756) kezei közül kerültek ki. A főoltár központi része a palástos, oltalmazó Szűz Mária reliefje, karján a Kisdeddel - XV. századi helybéli szobrászműhelyből kikerült alkotás. Fölötte koronáját és köpönyegét tartó angyalok, alatta közel 81 személy alázattal fordul az Istenanya felé. Az alkotás érdekessége, hogy a palást jobb oldalán, az első sorban térdeplő, koronás uralkodó minden valószínűség szerint Zsigmond, magyar-horvát király, német-római császár (1361-1437), mellette Cillei Frigyes, Herman, a bal oldalon feltehető, hogy Rupert német császár, egy kardinális és az aquileai patriarcha, egyszerű férfiak, nők és katonák az előkelőségek sokaságában. Közöttük lehettek megörökítve Ptujska Gora alapítói is. A barokk szószéket fali konzolon álló nagyméretű színezett faszobrok veszik körül, a déli oldalon Erzsébet alakját bár Szent Erzsébet felirattal jelzik, az alkotó mégsem Árpád-házi szentünket jelenítette meg, hanem Erzsébet, Szent József, Zakariás, Anna, Joachim alakjában Mária szent rokonait mintázta meg. Szöveg és kép: Beck Ivánné Dekker Mária Magyar Emlékekért a Világban Egyesület
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|