Uj Ember

2007.11.04
LXIII. évf. 44. (3090.)

Hamarosan megjelenik
a Família
novemberi száma!

Főoldal
Címlap
Jó volt a kezdet
Meg kell osztanunk reményünket
Erdő Péter-interjú a Zenitben
Moszkvából Minszkbe
Kondrusiewicz érsek búcsúja
Az igazság szolgálatában
Konferencia Esztergomban
Osztrák vértanú boldoggá avatása
A lisszaboni megegyezés
Lelkiség
Az átformáló tekintet
Szentírás-magyarázat
Még győzhet a forradalom
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXIV. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Életige - november
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
1956 után...
A Kádár-rendszer az egyházzal szemben
Élő egyház
Családok nélkül nincs jövő!
Közép-európai találkozó Szombathelyen
A béke szolgálata - Lourdes-ban is
Hazánkban készítették elő a jubileumi katonai zarándoklatot
Gyémántmise - és az első kapavágás
Páty katolikusainak kettős ünnepe
Szent Márton-hét Szombathelyen
Egyházi és városi rendezvények - ünnepi mise a nunciussal
Szent Mór-ünnep Pécsett
Élő egyház
A világegyház tükre
Az új bíborosokról
Fórum
Könyvespolcra
Új katolikus dogmatika
De hol az orvos?
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Városmissziók
Fórum
A jóra irányítja az emberi szabadságot
Magyar zarándokként Fatimában
Oldódni kezd a feszültség?
Oroszország és a katolikusok
Fórum
Egészségtelen megoldás
Az Egyesült Államok példája...
Hitvallóként beteljesített küldetés
Ötvenhatos megemlékezések Európában
"Álmodjanak boldog Magyarországról..."
Az első világháború hősi halottai
Fórum
Isten törvénye az emberben
Jelenits István és Csepregi András a tízparancsolatról
"Rátermettséggel és égő buzgósággal..."
Öt éve halt meg Naszályi Emil
Egynek a legkisebb testvéreim közül...
Fejlesztés előtt a miskolci hospice-szolgálat
Ifjúság
Az Élet útja
Egyetemisták zarándoklata Csobánkától Esztergomig
Ponyva
Az őszinte, meghitt párkapcsolatért
Szeretetre éhezők között
A mai világ kihívásairól Szombathelyen
REJTVÉNY
CSIGAVONAL
Kultúra
Hamuba írt betűk
Európa három szeglete
Kulturális fővárosok diákjai találkoztak Pécsett
Isten mosolyában
Czigány György Prokop Péter-díjára
Noteszlap
Paletta
Fórum
Szomszédainknál, Szlovéniában
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (18.)
Mozaik
Mátyás-Graduale
Borromei Szent Károly
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
A gyerekek kezdeményezték...
A Lehmanból lett Lemhényben
ÁLMODIK A MÚLT
Hétköznapi hangulatjavítók
A hangulatjavítás

 

Homíliavázlat

Még győzhet a forradalom

Ki ez a Zakeus? Fiatalon megszedi magát a megszálló hatalom kiszolgálásából, tehetséges-tehetős hazaáruló, a vámszedők vezére, a hatalmi maffia szálai a kezében futnak össze, övé a pénz, övé a hatalom, ott van a csúcson.


Ki ez a Zakeus Jézus szemében? Egy ember, aki a vesztébe rohan, akinek a lelkét a pénz úgy rágja szét, mint ruhát a moly, aki segítségre, megmentésre szorul, mert bajban van. Szíve szakad érte. Jobb sorsra érdemes. Lehetne azzá, amivé a Teremtő szeretete szánta, amit a neve, a Zakeus jelent: igaz, ártatlan, tiszta. Lehetne. Jézus tudja, hogy csak ő mentheti meg, és hogy meg kell mentenie: "Az Emberfia ugyanis azért jött, hogy megkeresse és megmentse, ami elveszett" (Lk 19,10).

Zakeust az fogja megmenteni, ami eddig a vesztét okozta, a végletes nagyratörése, a soha meg nem elégedő telhetetlensége. Nem tudja elviselni, hogy ne lássa azt, akiről most mindenki beszél, a városkapuban ülő vak koldus meggyógyítóját. A saját szemével akar meggyőződni arról, hogy ki ez a csodatevő, ki ez a hatalommal tanító, ki ez a híres ember, ki ez a Jézus. Károli Gáspár fordítása közelebb áll a görög szöveghez, amikor nem azt írja, hogy "szerette volna", hanem hogy "igyekezék Jézust látni, ki az" (Lk 19,3). Ezért mindenkit megelőzve "előrefutván felhága egy vadfügefára, hogy őt lássa" (Lk 19,4). A sűrű lombú eper-fügefa alkalmas arra, hogy jól elrejtőzhessék. Őt senki se lássa, de ő mindent lásson.

És ekkor éri a meglepetés. Jézus, a kereső-megmentő szívvadász-érzékenységével érzékeli Zakeus figyelmét, vizslató tekintetét. "Amikor Jézus arra a helyre ért, fölnézett, meglátva őt" (Lk 19,5). Az örökkévalóság pillanata: Jézus nézte Zakeust, Zakeus nézte Jézust. Zakeus Jézust nézve tudta, hogy olyan kincsre lelt, mely mindenek fölötti, de azt is tudta, hogy méltatlan rá. A szeretetnek ebben a tiszta tükrében ugyanis megpillantotta önmagát olyannak, amilyen: vak és koldus. Látta és tudta, hogy vakon élt, de még súlyosabb vakságban, mint az út szélén ülő, mert a látás illúziójánál, a szív sötétségénél nincs szörnyűbb vakság. Gazdagságában is nyomorultabb volt a koldusnál, mert a pénzért rettegő szív jéghideg magányánál nincs szörnyűbb nyomorúság. Már nyelvén volt a szó, hogy kiáltsa, amit a város kapujában ülő vak koldus kiáltott: "Jézus, Dávid fia, könyörülj rajtam!" (Lk 18,38), mégsem kiálthatta. Nemcsak azért nem, mert megrendültségében nem jött ki hang a torkán, hanem mert Jézus átváltoztató szava megelőzte. A nevét hallotta, úgy kimondva, ahogy csak a teremtő szeretet képes kimondani, a megbocsátó, az újjáteremtő szeretet: Zakeus - tiszta, ártatlan. Mintha csak az édesanyja szólította volna. És a folytatás! "Szállj le hamar, mert ma a te házadban kell maradnom!" (Lk 19,5). Erre lázadás tört ki: "Bűnös embernél száll meg" (Lk 19,7) - kiáltották kórusban. Zakeus mégsem vezényeltetett védelmére rohamrendőröket vízágyúkkal. Ő maga fegyverezte le az ellenszegülőket. Bejelentése, hogy "vagyonom felét a szegényeknek adom" (Lk 19,8), és négyannyit kap, akit megcsaltam, fölért egy forradalommal. Nem a lázadók győzték le Zakeust, hanem Jézus győzött, az ő szeretetének forradalmi ereje Zakeusban. Ha a többi vámszedő is - így vagy úgy minden lakos - Zakeus módján enged ennek az erőnek, akkor szép jövő vár Jerikóra. Ha nem?

Zatykó László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu