Uj Ember

2007.11.04
LXIII. évf. 44. (3090.)

Hamarosan megjelenik
a Família
novemberi száma!

Főoldal
Címlap
Jó volt a kezdet
Meg kell osztanunk reményünket
Erdő Péter-interjú a Zenitben
Moszkvából Minszkbe
Kondrusiewicz érsek búcsúja
Az igazság szolgálatában
Konferencia Esztergomban
Osztrák vértanú boldoggá avatása
A lisszaboni megegyezés
Lelkiség
Az átformáló tekintet
Szentírás-magyarázat
Még győzhet a forradalom
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXIV. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Életige - november
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
1956 után...
A Kádár-rendszer az egyházzal szemben
Élő egyház
Családok nélkül nincs jövő!
Közép-európai találkozó Szombathelyen
A béke szolgálata - Lourdes-ban is
Hazánkban készítették elő a jubileumi katonai zarándoklatot
Gyémántmise - és az első kapavágás
Páty katolikusainak kettős ünnepe
Szent Márton-hét Szombathelyen
Egyházi és városi rendezvények - ünnepi mise a nunciussal
Szent Mór-ünnep Pécsett
Élő egyház
A világegyház tükre
Az új bíborosokról
Fórum
Könyvespolcra
Új katolikus dogmatika
De hol az orvos?
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Városmissziók
Fórum
A jóra irányítja az emberi szabadságot
Magyar zarándokként Fatimában
Oldódni kezd a feszültség?
Oroszország és a katolikusok
Fórum
Egészségtelen megoldás
Az Egyesült Államok példája...
Hitvallóként beteljesített küldetés
Ötvenhatos megemlékezések Európában
"Álmodjanak boldog Magyarországról..."
Az első világháború hősi halottai
Fórum
Isten törvénye az emberben
Jelenits István és Csepregi András a tízparancsolatról
"Rátermettséggel és égő buzgósággal..."
Öt éve halt meg Naszályi Emil
Egynek a legkisebb testvéreim közül...
Fejlesztés előtt a miskolci hospice-szolgálat
Ifjúság
Az Élet útja
Egyetemisták zarándoklata Csobánkától Esztergomig
Ponyva
Az őszinte, meghitt párkapcsolatért
Szeretetre éhezők között
A mai világ kihívásairól Szombathelyen
REJTVÉNY
CSIGAVONAL
Kultúra
Hamuba írt betűk
Európa három szeglete
Kulturális fővárosok diákjai találkoztak Pécsett
Isten mosolyában
Czigány György Prokop Péter-díjára
Noteszlap
Paletta
Fórum
Szomszédainknál, Szlovéniában
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (18.)
Mozaik
Mátyás-Graduale
Borromei Szent Károly
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
A gyerekek kezdeményezték...
A Lehmanból lett Lemhényben
ÁLMODIK A MÚLT
Hétköznapi hangulatjavítók
A hangulatjavítás

 

Oldódni kezd a feszültség?

Oroszország és a katolikusok


"Oroszországban a katolikus egyház kivívta magának, hogy úgy szeressék és úgy gyűlöljék, ahogy egyetlen más felekezetet sem" - állapította meg találóan SzergejFilatov a vallásról és a társadalomról szóló írásában, 2002-ben. Az oroszoknak a katolikus egyházhoz fűződő kapcsolatát elemző cikk azután jelent meg, hogy Oroszországban nagy felháborodást váltott ki a Vatikánnak az a döntése, amellyel az addigi négy oroszországi apostoli adminisztratúrát egyházmegyei rangra emelte. Néhány nappal később az irkutszki püspöknek és több papnak bevonták a vízumengedélyét. A patriarchátus álláspontját Kirill ortodox metropolita a moszkvai katolikus Tadeusz Kondrusiewicz érseknek címzett levélben fejtette ki. A "titokban" előkészített lépést - amely, véleménye szerint, egyértelműen a Vatikán hódító szándékát fejezi ki - éles szavakkal elítélte, és a "katolikus prozelitizmust" részletesen elemző levelét e szavakkal zárta: "...a Vatikán jelenlegi oroszországi politikáját állampolgáraink többsége az orosz nép lelki élete szempontjából igen káros tevékenységként értékeli". A helyzet kritikus voltára utal, hogy 2003-ban az orosz parlamentben indítványozták még a diplomáciai kapcsolatok megszakítását is.


Oroszországban a katolikus hit felvételéért egészen 1905-ig - a vallási türelemről szóló törvény kihirdetéséig - száműzetés vagy börtön járt. Csak a nem oroszok lehettek katolikusok, nekik lelkészeik is lehettek. Lengyelország felosztását követően a birodalom nyugati határán hirtelen megnőtt a katolikusok aránya. A XVIII. század végén az ő ellátásukra alapították Ukrajnában és Belorussziában a görög és a római katolikus püspökségeket.

1783-ban XIV. Kelemen pápa feloszlatta a jezsuita rendet, melynek tagjait II. Katalin cárnő nemcsak szívesen látta, de nevelőmunkájukat kifejezetten támogatta. I. Pál cár, aki a kereszténység utolsó védőbástyájának tartotta birodalmát, a Máltát elhagyni kényszerülő lovagrendet fogadta udvarába. Ortodox létére még a lovagrend nagymestere címet is felvette, a pápa hallgatólagos beleegyezésével.

A katolikus egyháznak a XIX. század közepén két püspöksége működött a mai Oroszország területén. A Belorussziában lévő Mogiljev székhelyű és a moldáviai Tiraszpol egyházmegye már elnevezésükkel is kifejezésre juttatták, hogy orosz földön idegennek tekintik őket. A görög katolikus egyházat azonban teljesen felszámolták, a szerzetesrendek száma lecsökkent. A feszült kapcsolatban nem volt ritka, hogy a hatalom kiutasította a Rómához hű püspököket, és templomokat záratott be.

Csak az 1917-es februári forradalom hozta meg a néhány hónapos vallásszabadságot a katolikusoknak - az ortodoxoknak pedig a Nagy Péter cár alatt elvesztett függetlenséget.

A Szovjetunió újabb területeket kebelezett be, így tovább nőtt a katolikus lakosság. A határokon belüli jelentős népességkeveredés következtében ma szinte nincsen olyan eldugott település, ahol ne élne legalább egy-két katolikus. A cári Oroszországban tömeges száműzetéssel került először nagy létszámú katolikus lakosság Szibériába. A II. világháború idején a német nyelvű lakosságot százezres nagyságrendben telepítették a Fekete-tenger és a Volga mellől az Urál környékére és azon túlra. A lengyel, litván és német katolikusok az orosz környezetben elvesztették az anyanyelvüket, de napjainkban - miközben sokan önazonosságukat keresik - többen rátalálnak katolikus gyökereikre.

A bolsevik rendszer a katolikus püspököket kiutasította vagy bebörtönözte. 1990 májusában, amikor a Vatikán állandó képviselője Moszkvába érkezett, csupán két katolikus templom működött orosz területen, egy Moszkvában és egy Leningrádban.

Az 1917-es forradalom előtt november 4-e egyházi és állami ünnep volt, a "nemzeti egység napja": ezt 2006-ban állították vissza - a november 7-i ünnep helyébe. Az ortodoxok a Kazanyi Szűzanya közbenjárásának tulajdonítják, hogy 1612-ben ezen a napon az orosz lakosság összefogása kiűzte a Moszkvát megszállva tartó katolikus lengyeleket. A diktatúra bukása után felszínre kerülő orosz-lengyel ellentét részben magyarázat lehet arra, miért maradt sikertelen a lengyel pápa közeledési kísérlete. Az addig a külvilágtól hermetikusan elzárt ortodoxok többségének nem könnyű testvérként fogadnia a lengyel katolikus papságot. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az egyszerűbb emberek közül sokan még kereszténynek sem tartják a katolikusokat, még könnyebben érthető a bizalmatlanság.

A Moszkva és a Vatikán közötti egyik fő ütközést a korábban betiltott görög katolikus egyház jelenti, amely igényt formál az egyházi épületek egy részére, és új egyházi struktúrát teremt Ukrajnában.

Azt is látni kell, hogy a görög katolikus egyház szabad működése az ortodox egyházat is óriási kihívás elé állította. A lerombolt templomok és kolostorok újjáépítése, a régi épületek helyreállítása hatalmas munka. A hitre éhes embereket segíteni tudó klérus képzése pedig még ennél is nehezebb feladat, hiszen a változásokig mindössze néhány szeminárium létezhetett, azok is csak szigorú ellenőrzés mellett. A püspökök helyzetét pedig egyáltalán nem segítette, hogy a szovjet hatalommal való együttműködés vádjával a támadások kereszttüzében találták magukat.

A meglévő nehézségek ellenére, kölcsönös gesztusokkal lassan-lassan oldódni kezd a feszültség. 2003-ban Antonio Menini érsek személyében új nuncius vette át a Szentszék képviseletét. (Tevékenysége elismerése jeléül II. Alekszij pátriárka a Moszkvai Szent Danil herceg rend harmadik fokozatát adományozta neki ez év szeptemberében.)

2004-ben Walter Kasper bíboros elismerte, hogy a prozelitizmus vádja egyes esetekben nem volt teljesen alaptalan, és közös munkacsoportot létesítettek a konkrét esetek kivizsgálására és orvoslására.

II. János Pál pápa II. Alekszij pátriárkának ajándékozta a forradalom elől külföldre menekített és a Vatikánban őrzött Kazanyi Szűzanya-ikont. XVI. Benedek pápa német volta tovább segíti a közeledést - hiszen II. Alekszij pátriárka maga is német származású.

Magyarországnak is van szerepe a testvéregyházak közötti kapcsolatok egyengetésében. 2006-ban Erdő Péter bíboros a pátriárkával a magyar-orosz megbékélés jegyében folytatott levélváltást. Miután pedig Szentpéterváron az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsa a magyar bíborost választotta meg elnökévé, kettejük szívélyes kapcsolata további garancia a két egyház közeledésére, hogy Jézus követőinek egysége látható tanúságtétellé válhasson a világ számára.

A Vatikán és Oroszország kapcsolatában új fordulat, hogy a Szentatya szeptember 21-én Tadeusz Kondrusiewicz érseket Minszkbe helyezte. Az 1989-ben felszentelt, lengyel származású érsek rövid belorussziai tevékenységét követően 1990-ben került Minszkből Moszkvába, ahol tizenhét év alatt megszervezte a katolikus egyházat. Ma Oroszországban több mint háromszáz külföldi állampolgárságú pap, szerzetesnő és szerzetes tevékenykedik, az orosz állampolgárságú egyháziak száma nem éri el a harmincat. A négy egyházmegyéhez több mint ötszáz plébánia tartozik. Országos tevékenységet folytat a karitász, létezik katolikus kiadó és hetilap, katolikus rádiója van Moszkvának és Szentpétervárnak. Itt található az ország egyetlen papi szemináriuma, melynek rektora az a Paolo Pezzi atya volt, aki most átveszi Tadeusz Kondrusiewicz érsektől a moszkvai egyházmegye irányítását. Szentelésére október 27-én került sor a moszkvai Szeplőtelen Fogantatás-székesegyházban.

Szöveg és kép:

Vizsolyi László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu