Uj Ember

2007.11.04
LXIII. évf. 44. (3090.)

Hamarosan megjelenik
a Família
novemberi száma!

Főoldal
Címlap
Jó volt a kezdet
Meg kell osztanunk reményünket
Erdő Péter-interjú a Zenitben
Moszkvából Minszkbe
Kondrusiewicz érsek búcsúja
Az igazság szolgálatában
Konferencia Esztergomban
Osztrák vértanú boldoggá avatása
A lisszaboni megegyezés
Lelkiség
Az átformáló tekintet
Szentírás-magyarázat
Még győzhet a forradalom
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXIV. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Életige - november
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
1956 után...
A Kádár-rendszer az egyházzal szemben
Élő egyház
Családok nélkül nincs jövő!
Közép-európai találkozó Szombathelyen
A béke szolgálata - Lourdes-ban is
Hazánkban készítették elő a jubileumi katonai zarándoklatot
Gyémántmise - és az első kapavágás
Páty katolikusainak kettős ünnepe
Szent Márton-hét Szombathelyen
Egyházi és városi rendezvények - ünnepi mise a nunciussal
Szent Mór-ünnep Pécsett
Élő egyház
A világegyház tükre
Az új bíborosokról
Fórum
Könyvespolcra
Új katolikus dogmatika
De hol az orvos?
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Városmissziók
Fórum
A jóra irányítja az emberi szabadságot
Magyar zarándokként Fatimában
Oldódni kezd a feszültség?
Oroszország és a katolikusok
Fórum
Egészségtelen megoldás
Az Egyesült Államok példája...
Hitvallóként beteljesített küldetés
Ötvenhatos megemlékezések Európában
"Álmodjanak boldog Magyarországról..."
Az első világháború hősi halottai
Fórum
Isten törvénye az emberben
Jelenits István és Csepregi András a tízparancsolatról
"Rátermettséggel és égő buzgósággal..."
Öt éve halt meg Naszályi Emil
Egynek a legkisebb testvéreim közül...
Fejlesztés előtt a miskolci hospice-szolgálat
Ifjúság
Az Élet útja
Egyetemisták zarándoklata Csobánkától Esztergomig
Ponyva
Az őszinte, meghitt párkapcsolatért
Szeretetre éhezők között
A mai világ kihívásairól Szombathelyen
REJTVÉNY
CSIGAVONAL
Kultúra
Hamuba írt betűk
Európa három szeglete
Kulturális fővárosok diákjai találkoztak Pécsett
Isten mosolyában
Czigány György Prokop Péter-díjára
Noteszlap
Paletta
Fórum
Szomszédainknál, Szlovéniában
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (18.)
Mozaik
Mátyás-Graduale
Borromei Szent Károly
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
A gyerekek kezdeményezték...
A Lehmanból lett Lemhényben
ÁLMODIK A MÚLT
Hétköznapi hangulatjavítók
A hangulatjavítás

 

1956 után...

A Kádár-rendszer az egyházzal szemben

Az alábbiakban újabb részletet közlünk a Lénárd Ödön Közhasznú Alapítványnak az Új Emberrel közös kiadásban hamarosan megjelenő első évkönyvéből, melynek címe: Magyar Katolikus Egyház, 1956.


Hamvas Endre érsek beszél
az Opus Pacis békepapi gyűlésén a hatvanas évek elején
(Foto: Lerner)

Az 1957-től 1959-ig tartó időszak az elnyomás erejét, technikáját tekintve folytonosságot mutat a Rákosi-rendszerrel. Ennek ellenére fel kell tenni a kérdést: változott-e a politika szemléletmódja, legalábbis volt-e szándék az 1956-os forradalom és szabadságharc által felvetett problémák átgondolására? Azt előre kell bocsátani, hogy a három nagy történelmi egyház - a katolikus, a református és az evangélikus - is feltette a maga kérdéseit, s ennek megvoltak a "helyi" kifejeződései. [...]

Kádár János - különösen a hatvanas évek elejéig - állandóan legitimációs kényszerrel küzdött, ezért sokszor előfordult a "jó úton haladunk" önigazoló állítás. [...]

Az általános helyzet 1958-ban már lehetővé tette a konszolidáció felgyorsításához szükséges újszerű, rugalmasabb politikát. Ennek kialakítása a nyilvános politika kulisszái mögött megtörtént, deklarálására megérett az idő.

"Az MSZMP 1958-as egyházpolitikai határozata időtállónak bizonyult, és évtizedekre megszabta a párt és az állami szervek, így elsősorban az Egyházügyi Hivatal munkáját" - írja Gergely Jenő történész. Ezt dokumentálja a levéltárak anyaga is, de arra, hogy időben és térben hogyan alakult, s a különböző egyházak, felekezetek tekintetében hogyan érvényesült a határozat a gyakorlatban, csak a kutatások adják meg a választ.

Az egyházak vezetői felmérték, hogy új időszak nyitányát jelenti a párthatározat. A Grősz József vezette katolikus püspöki kar is kellő távolságtartással fogadta az MSZMP határozatát.

1958. október 9-én meghalt XII. Piusz pápa. A Szentszék politikájában várható változások miatt a kormánynak is újra fel kellett mérnie az erőviszonyokat. Ebben a püspöki kar nyíltan be nem vallott ellenállása, az állam számára nem kielégítő egyházpolitikai eredmények is fontos szerepet játszottak.

1959. október 30-i keltezéssel az egyházmegyék egyházpolitikai helyzetének megvizsgálásához szükséges szempontokat kaptak az egyházügyi főelőadók. Ez a szempontsor a vizsgált időszakban meghatározta az egyházügyi főelőadók által készítendő jelentések tartalmát, felépítését, ugyanakkor egyértelművé tette, melyek azok a fő kérdések, amelyek az egyházpolitikát meghatározzák - helyi és országos viszonylatban egyaránt.

Az 1959 végén, 1960 elején elkészült jelentések adatait, helyzetértékeléseit fel lehetett használni az MSZMP Politikai Bizottságának 1960. március 1-jén elfogadott határozatához, amely a katolikus egyház, ezen belül is a püspöki kar, valamint az állam közötti viszony alakulását tekintette át, és új feladatokat, teendőket jelölt meg. A határozat - annak ellenére, hogy a katolikus egyház és az állam viszonyát érintő kérdésekben nagyon fontos direktívákat jelölt ki - még a nyolcvanas években sem volt publikus, hiszen Gergely Jenő sem hivatkozik rá A katolikus egyház Magyarországon című, 1985-ben megjelent munkájában. A dokumentum szövegét A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai 1956-1962 című, az MSZMP KB Párttörténeti Intézetének gondozásában 1964-ben megjelent gyűjtemény sem közli. Ugyanakkor a határozat alaposabb megismerése segíti a hatvanas évek egyházpolitikájának s a mélyebb összefüggéseknek a megértését.

A határozat két fejezetből áll. Az első rész a katolikus egyházzal kapcsolatos politika általános hatásait értékeli. A bevezető az állam és a püspöki kar közötti viszonyt kielégítőnek tartja. A politikai légkör nyugodt, a katolikus egyház nem fordul szembe nyíltan a párt és a kormány politikájával. Az egyházpolitika nem okoz nyugtalanságot vagy feszültséget a tömegek között.

A püspöki kar a dokumentum szerint nincs könnyű helyzetben, mert alapvetően a politikai megosztottság jellemzi. Az egyházi hierarchia számára fájdalmas az, hogy a kormány a katolikus egyházzal kapcsolatos kérdéseket nem központi, hanem alárendelt problémaként kezeli. Nagy nyomás nehezedik a püspöki karra az egyházon belül is. A Vatikán elítéli a magyar püspöki kar politikájának azokat a vonásait, amelyek az állammal kapcsolatos pozitív viszony fenntartását és erősítését szolgálják.

A pártvezetés úgy látja, hogy a békemozgalomban részt vevő papságnak csak egy szűkebb rétege hajlandó az általános nyilatkozatok megtételén túl aktívan fellépni a "jobboldallal" szemben. Sokan csak azért csatlakoztak e mozgalomhoz, mert előnyökre számítanak. Végül vannak, akik a hitéleti aktivitás növelése céljából kapcsolódtak be a mozgalomba. A fenntartások ellenére csaknem minden politikai kérdésben lehetséges az együttműködés a lojális papsággal. Ilyen szempontból a püspöki karral való együttműködés sokkal szűkebb területre korlátozódik. Az 1958 őszén újjászervezett papi békemozgalom a kezdeti nekilendülés után megtorpant, és a stagnálás, illetve a bizonytalanság állapotában volt. Politikai tartalmát főként a háborúellenes, illetve a béke mellett tett nyilatkozatok adták. A határozat leszögezi: ez nem maradhat így, a nyilatkozatok és a békegyűléseken való részvétel nem merítik ki a mozgalom szervezeti kereteinek politikai tartalmát. A politikailag lojális alsópapság a mozgalom újjászervezése után aktívan kapcsolódott a közéletbe. A közéleti tevékenységet le kell fékezni, s a lojális alsópapság munkájának irányt és tartalmat kell adni. Ehhez idő szükséges, a mozgalom megtorpanásának a cél nélküliség az oka. A papi békemozgalomba tömörült alsópapság túlnyomó részénél tapasztalható bizonyos meghunyászkodás a püspöki kar és a "klerikális jobboldal" előtt. A lojális papok többsége szüntelenül az egyházhoz való hűséget hangoztatja.

A határozat első része megemlíti, hogy a papság közéleti tevékenysége fokozódott, és ennek következményeként a helyi tanácsok és a Hazafias Népfront bizottságaiba sok papot (650) választottak, ami gondot okoz az alsóbb párt- és állami szervek funkcionáriusainak és a párttagság jelentős részének. Gyakori az olyan helytelen vélemény, hogy az együttműködés érdekében a politikai hatalom sok engedményt ad az egyháznak mind politikai, mind anyagi vonatkozásban. Ez utóbbi bizonyítéka az Állami Műemlékvédelmi Felügyelőség tevékenységében megnyilvánuló "elvtelenség", amely az államnak millióiba került. A párttagság egy részének véleménye az, hogy az állam és a katolikus egyház viszonyában az állam részéről opportunizmus mutatkozik. Ezzel nem lehet egyetérteni - fogalmaz az MSZMP Politikai Bizottsága 1960. március 1-jei ülésének jegyzőkönyve.

Megállapíthatjuk, hogy a katolikus egyház korabeli helyzetében sok volt az ellentmondás. Az állam és a katolikus egyház között a viszony látszólag konfliktusmentes lett. A püspöki kar azonban - a belső ellenállás és a Vatikán nyomására - csak szűk területen volt hajlandó az együttműködésre.

Bertalan Péter

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu