Uj Ember

2007.10.28
LXIII. évf. 43. (3089.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A magas küszöb
Az egyháztörténelem legnagyobb boldoggá avatása
Huszonhárom új bíboros
"Meg kellett szólalnunk!"
Egyházi állásfoglalás az egészségügyi reformtervezetről
Lelkiség
A farizeus és a vámos
Szentírás-magyarázat
Az alázatosság fokozatai
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei, ünnepei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Evangelizálás - ökumenikus együttműködésben
A reformáció ünnepe, az egyház(ak) ünnepe
Etika nélkül...
A hála és a köszönet hangján
‘56-os megemlékezés New Yorkban
Élő egyház
Terített asztal és kapcsolati hálók
Szeged-csanádi lelkipásztori napok
Örökségünk nyomában
Lelkiségtörténeti műhely a katolikus egyetemen
Itt vagyunk otthon!
Ötéves a hévízi Szent Lukács Idősek Otthona
Jellé válni a világ számára
Családtalálkozó Sárváron
Hitoktatók továbbképzése Kaposváron
Élő egyház
A spanyol polgárháború
TÖRTÉNELMI HÁTTÉR
Az emberiség több mint egyhatoda katolikus
Missziós világnap - október 21.
Fórum
Jézus hűséges szolgája volt
Búcsú Dóczy Zsigmondtól
KÖNYVESPOLCRA
Ortodox élet és liturgia
Az erőt adó hit
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
A kocsma - és a parlament
Fórum
Aranyfényű Szentpétervár
Magyar hálaadás pravoszláv templomban
Add, hogy visszanyert szabadságunkkal helyesen éljünk!
Részlet a felajánló ima szövegéből
Fórum
Tuba mirum
Moldvay József emlékére
Mi változunk, vagy az erkölcs?
Beszélgetés Somfai Béla jezsuita teológussal
Berlin püspöke a hamis nosztalgiáról
Fórum
Hívom és küldöm a családokat Novemberben, Szent Erzsébet évében
Teljes sebességgel a szociális szakadékba
Ifjúság
"Te magad légy az a változás!"
Beszélgetés a Föld jövőjéről a városmissziós Zöld sátorban
Mit kértek?
Imafüzet egyetemistáknak
REJTVÉNY
Személynevek
Kultúra
Mi ez a szép?
A "Ki nyer ma?" a katolikus rádióban folytatódik
A századforduló sodrásában
Vaszary János-kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában
Tíz mondat a gyászgondoláról
A Németvölgyi temetőben
Teremtő írás
Paletta
Fórum
Prágában - díszmagyarban
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (17.)
Mozaik
Emlékmű az 1956-os hősöknek
"Több fegyelem, több kegyelem..."
Katekéták továbbképzése Nyíregyházán
Picasso, Klee, Kandinszkij Budapesten
Kerülj el engem!
Napsütötte erdőszélen

 

Kerülj el engem!

Nézem a térképet, mert a Szepességbe készülök újra. Zölddel aláhúzva Szepesmindszent, ahol már jártam és fényképeztem a Szent László-legendát. De mást is láttam. A déli, díszes bejárat mellé valaki egy kilövésre váró nyilat vésett: ki volt, mikor, ki tudja?


Erről az ábrázolásról pedig az a nyíllövés elleni imádság jut eszembe, amely az 1526-os Peer-kódexben található. Az imádság a szentek nevében fogalmazódott meg, de a parancs és fenyegetés is, amely a nyílnak szól: állj meg, ne "járulj én hozzám!"

De ez sokszor nem talált meghallgatásra, ezért legtöbbször ez a hegyes nyíl bizony a testbe hatolt. És akkor, ha halált nem is, de legtöbbször komoly sérülést, fájdalmat okozott, főként, ha az szakállas nyíl volt! Nagy Lajos királyunk és az ő nápolyi hadjárata jutott eszembe. A Magyar Nemzet Történetében olvasható Aversa ostromáról, hogy az lassan haladt, mert a várnagy vitézül védte a kezére bízott várost, és ami kárt az ostromlók a falakon ejtettek, azt a védők serény ügyessége éjjel helyrehozta. "A német zsoldosok ki-kirontottak az erősségből szorongatóikra; sebet adva és véve meg-meg visszaszállottak. Az ily csatározásokban a király karddal vagy lándzsával kezében szívesen vett részt. Meg is járta ismét. Szent-Anna napján, azaz 1350. július 26-án történt, hogy a király nagyon közel merészkedett a város falához... A falról valaki őt megismerte, rá lőtt és súlyosan megsebesítette a bal lábán. Lábában a vassal ért haza a király és álmatlanul töltötte az éjjelt. A nyíl szakálla egészen beledagadt húsába. Reggel jöttek hozzá Laczkfi István és Wolfart Ulrik, kik a helyett, hogy orvossal fölvágatták volna a sebet, tizenkét rántással alig bírták a nyilat kihúzni, minden rántással a húst szaggatván. János barát, a király gyóntatója szerencsés volt e barbár műtét alatt fejét tarthatni jajgató fölséges urának, ki ekkor rendelkezett temető helyéről; tehát vajmi rosszul érezhette magát."

Vajon közben berbitéltek-e, mormoltak-e varázsszavakat, netán imádkoztak-e? Ha igen, mifélét? Liszt Nándor 1906-ban a Gyógyászatban ismertetett egy XVII. századbeli népies orvosi kéziratot. Abban található egy imaszerű ráolvasó (vagy ráolvasószerű ima), amelyet a "Nyíl kivonása" alkalmával mondtak. Illik a fenti történet, és az itt látható kép mellé is. (Mai átírásban közöljük.)

Nikodém (ő) az jámbor és szent életű ember

királyunknak kezébül lábábul a járom szeget kivonja

kik ollyan könnyen kimenének

ollyan könnyen kimenyen a nyíl belőled

ehez segélyjen az az ember

a ki a magas keresztfán érettünk meghala.

Ez jutott eszembe erről a vésett ábrázolásról, miközben elborzadok azon, hogy a harci sikerek mellett valaha mennyi halál, mennyi vér, szenvedés és baj okozója volt ez az ősi harci eszköz. De hát, nyugtatom magam, ez a történelem. Az íratlan történelem, amely sosem sikerekről szól, hanem az emberi szenvedésről.

Móser Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu