Uj Ember

2007.10.28
LXIII. évf. 43. (3089.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A magas küszöb
Az egyháztörténelem legnagyobb boldoggá avatása
Huszonhárom új bíboros
"Meg kellett szólalnunk!"
Egyházi állásfoglalás az egészségügyi reformtervezetről
Lelkiség
A farizeus és a vámos
Szentírás-magyarázat
Az alázatosság fokozatai
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei, ünnepei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Evangelizálás - ökumenikus együttműködésben
A reformáció ünnepe, az egyház(ak) ünnepe
Etika nélkül...
A hála és a köszönet hangján
‘56-os megemlékezés New Yorkban
Élő egyház
Terített asztal és kapcsolati hálók
Szeged-csanádi lelkipásztori napok
Örökségünk nyomában
Lelkiségtörténeti műhely a katolikus egyetemen
Itt vagyunk otthon!
Ötéves a hévízi Szent Lukács Idősek Otthona
Jellé válni a világ számára
Családtalálkozó Sárváron
Hitoktatók továbbképzése Kaposváron
Élő egyház
A spanyol polgárháború
TÖRTÉNELMI HÁTTÉR
Az emberiség több mint egyhatoda katolikus
Missziós világnap - október 21.
Fórum
Jézus hűséges szolgája volt
Búcsú Dóczy Zsigmondtól
KÖNYVESPOLCRA
Ortodox élet és liturgia
Az erőt adó hit
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
A kocsma - és a parlament
Fórum
Aranyfényű Szentpétervár
Magyar hálaadás pravoszláv templomban
Add, hogy visszanyert szabadságunkkal helyesen éljünk!
Részlet a felajánló ima szövegéből
Fórum
Tuba mirum
Moldvay József emlékére
Mi változunk, vagy az erkölcs?
Beszélgetés Somfai Béla jezsuita teológussal
Berlin püspöke a hamis nosztalgiáról
Fórum
Hívom és küldöm a családokat Novemberben, Szent Erzsébet évében
Teljes sebességgel a szociális szakadékba
Ifjúság
"Te magad légy az a változás!"
Beszélgetés a Föld jövőjéről a városmissziós Zöld sátorban
Mit kértek?
Imafüzet egyetemistáknak
REJTVÉNY
Személynevek
Kultúra
Mi ez a szép?
A "Ki nyer ma?" a katolikus rádióban folytatódik
A századforduló sodrásában
Vaszary János-kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában
Tíz mondat a gyászgondoláról
A Németvölgyi temetőben
Teremtő írás
Paletta
Fórum
Prágában - díszmagyarban
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (17.)
Mozaik
Emlékmű az 1956-os hősöknek
"Több fegyelem, több kegyelem..."
Katekéták továbbképzése Nyíregyházán
Picasso, Klee, Kandinszkij Budapesten
Kerülj el engem!
Napsütötte erdőszélen

 

TÖRTÉNELMI HÁTTÉR

A spanyol polgárháború

Spanyolországban már a XIX. században forradalmak szakították meg a királyi hatalom egyre inkább elavult politikai-társadalmi rendszerét. E forradalmak egyházellenes intézkedéseket is hoztak, hiszen a "régi rend" híveit látták a főpapokban. Egyre inkább hódított az a szellemiség, amely a társadalom megújításának feltételét a keresztény hit háttérbe szorításában látta. Az ország megerősödve került ki az első világháborúból, mert gazdasága hasznot húzott a semlegességből. 1923-ban katonai diktatúra került hatalomra. A gazdasági világválság 1929-30-ban megrendítette az ország gazdasági helyzetét. Újabb forradalom kiáltotta ki a köztársaságot 1931-ben.

Ez a köztársaság egyre súlyosabb egyházellenes intézkedéseket tett. A jezsuitákat kiutasították, kolostorokat fosztottak ki. A francia laicista törvényekhez hasonlóan az állam és egyház (ellenséges) szétválasztását vezették be. 1933-ban államosították az egyházi épületeket, a szerzeteseknek megtiltották a hitoktatást, és nemcsak a betegek lelkipásztori ellátását, de még a temetést is külön engedélyhez kötötték. A püspöki kar, majd XI. Piusz pápa élesen tiltakozott mindezek ellen.

Tarancón bíboros emlékezésében később így írt erről az időszakról: "Sem én, sem az általam ismert papság nagy része nem viszonyult ellenségesen a köztársasághoz. Maga a főpapság is tiszteletet tanúsított az alkotmányos rend iránt."

1933 novemberében a jobboldal győzött, de 1936 januárjában (kis többséggel) a baloldali népfront. Azonnal megkezdődtek a templomgyújtogatások és gyilkosságok. Amikor 1936 júliusában kitört a katonai felkelés, az anarchisták, a radikális szocialisták és a kommunisták még nagyobb egyházüldözésbe kezdtek. Egyetlen hónap alatt 861 papot, augusztusban pedig további 2077 papot öltek meg. Megbízható becslések szerint 4184 pap és szeminarista, 2365 szerzetes, 283 apáca és világi áldozata volt az 1939-ig tartó polgárháborúnak. Valamennyien megvallották katolikus hitüket.

A Szentszék korábban nagyon óvatosan kezelte a boldoggáavatási ügyeket, hogy elkerülje annak látszatát is, hogy a Franco-rendszer "kanonizációjáról" volna szó. Pietro Palazzini bíboros 1983-ban úgy nyilatkozott: "Amíg Franco tábornok (1892-l975) rendszere tartott, kívánatosnak látszott felfüggeszteni az ügyeket, hogy ne lehessen propagandacélokra kihasználni." II. János Pál pápa elérkezettnek látta az időt, hogy a lefolytatott ügyek eredményeként megkezdje a boldoggá és szentté avatásokat. 1999-ben mondta: "Az új boldogok és további számos mártír életét a vallás és a hit elleni gyűlölet oltotta ki. E vértanúk közül egy sem vett részt a politikai és ideológiai küzdelmekben, és ez nem is állt szándékukban. Életük kioltásának kizárólag vallási okai voltak. Boldoggá nyilvánításukkal az egyház ezeket a nőket és férfiakat az Isten kegyelme által segített bátorság és tántoríthatatlan hit példaképeivé kívánja tenni."

Rosdy Pál

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu