Uj Ember

2007.10.28
LXIII. évf. 43. (3089.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A magas küszöb
Az egyháztörténelem legnagyobb boldoggá avatása
Huszonhárom új bíboros
"Meg kellett szólalnunk!"
Egyházi állásfoglalás az egészségügyi reformtervezetről
Lelkiség
A farizeus és a vámos
Szentírás-magyarázat
Az alázatosság fokozatai
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei, ünnepei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Evangelizálás - ökumenikus együttműködésben
A reformáció ünnepe, az egyház(ak) ünnepe
Etika nélkül...
A hála és a köszönet hangján
‘56-os megemlékezés New Yorkban
Élő egyház
Terített asztal és kapcsolati hálók
Szeged-csanádi lelkipásztori napok
Örökségünk nyomában
Lelkiségtörténeti műhely a katolikus egyetemen
Itt vagyunk otthon!
Ötéves a hévízi Szent Lukács Idősek Otthona
Jellé válni a világ számára
Családtalálkozó Sárváron
Hitoktatók továbbképzése Kaposváron
Élő egyház
A spanyol polgárháború
TÖRTÉNELMI HÁTTÉR
Az emberiség több mint egyhatoda katolikus
Missziós világnap - október 21.
Fórum
Jézus hűséges szolgája volt
Búcsú Dóczy Zsigmondtól
KÖNYVESPOLCRA
Ortodox élet és liturgia
Az erőt adó hit
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
A kocsma - és a parlament
Fórum
Aranyfényű Szentpétervár
Magyar hálaadás pravoszláv templomban
Add, hogy visszanyert szabadságunkkal helyesen éljünk!
Részlet a felajánló ima szövegéből
Fórum
Tuba mirum
Moldvay József emlékére
Mi változunk, vagy az erkölcs?
Beszélgetés Somfai Béla jezsuita teológussal
Berlin püspöke a hamis nosztalgiáról
Fórum
Hívom és küldöm a családokat Novemberben, Szent Erzsébet évében
Teljes sebességgel a szociális szakadékba
Ifjúság
"Te magad légy az a változás!"
Beszélgetés a Föld jövőjéről a városmissziós Zöld sátorban
Mit kértek?
Imafüzet egyetemistáknak
REJTVÉNY
Személynevek
Kultúra
Mi ez a szép?
A "Ki nyer ma?" a katolikus rádióban folytatódik
A századforduló sodrásában
Vaszary János-kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában
Tíz mondat a gyászgondoláról
A Németvölgyi temetőben
Teremtő írás
Paletta
Fórum
Prágában - díszmagyarban
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (17.)
Mozaik
Emlékmű az 1956-os hősöknek
"Több fegyelem, több kegyelem..."
Katekéták továbbképzése Nyíregyházán
Picasso, Klee, Kandinszkij Budapesten
Kerülj el engem!
Napsütötte erdőszélen

 

LITURGIA

A kenyértöréstől a szentmiséig (XXII. rész)

Katekézis és liturgia

A keresztény istentisztelet történetében és az ókeresztény irodalomban számos példát találunk arra, hogy a liturgia és a katekézis erőteljesen összefonódik az egyház életében.


Az első századokra jellemző volt, hogy elsősorban felnőttek számára szolgáltatták ki a keresztséget - többéves katekumenátus után, melynek során többnyire személyes vezetés segítségével vezették be a hittanulókat a keresztény hit misztériumaiba. A IV-V. században azt látjuk, hogy az előkészületi időszak lerövidül, és immár csak a szoros értelemben vett jelentkezés idejétől, azaz a nagyböjt elejétől kezdődik. Az ezt megelőző prekatekumenális időszakban a jelöltek - akiknek vallásos nevelése többnyire már a családjukban megkezdődött - a vasárnapi homíliákon és alkalmi tanításokon keresztül kaptak oktatást és eligazítást.

A katekumenátus alatt a katekézis összekapcsolódott a kereszténységbe való beavatás rituális eseményeivel. Az egész jól felépített, a keresztelés utáni misztagógikus katekézissel záruló történésfolyam a keresztelendők lelki érlelődésének elősegítését szolgálta. A katekézis, a tanítás szavai a hit megértésének elmélyülését és a szellem megvilágosodását célozták, amit szervesen egészített ki a beavatás szertartásainak élményszerű átélése. A keresztségre való felkészülés a közösség színe előtt, annak részvételével és intézményesített módon zajlott, így hangsúlyozottan közösségi és egyházias jellege volt.

Ebben a felfogásban a katekézis tehát nem elsősorban intellektuális kérdés: a liturgikus történésekkel együtt életalakító, megvilágosító, a lelki növekedést, valamint a Krisztussal és az egyházzal való közösség fokozatos mélyülését szolgáló tevékenység.

A keresztség szentségének felvétele után következtek a szent titkokba bevezető, misztagógikus katekézisek, melyek a szertartásban átélt eseményekből és szimbólumokból kiindulva, azokat kifejtve mélyítették az újonnan megkereszteltek hitét. Az ilyen katekéziseket többnyire maga a főpásztor tartotta, legismertebb fennmaradt szövegeink Szent Ambrustól, Jeruzsálemi Szent Kürillosztól és Aranyszájú Szent Jánostól származnak. Ezen tanítások közös jellemzője, hogy erőteljesen biblikus ihletettségűek, elevenen tanúskodnak az egyház húsvéti hitéről, és érződik rajtuk az örömhír meghirdetésének halogatást nem tűrő igénye. Egy olyan Szóról akarnak tanúságot tenni, amely befogadója számára szabadulást és megvilágosodást hoz, és amelynek nincs szüksége arra, hogy a virtuóz emberi bölcselkedés tekintélyével támasszák alá.

A korszakból ránk maradt katekéziseken a szentírásismeret, a teológia, a liturgia, a katekézis és a lelkipásztori igyekezet egységes szemlélete érezhető, amely a keresztény élet szolgálatában áll.

Káposztássy Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu