Uj Ember

2007.05.06
LXIII. évf. 18. (3064.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Erdő Péter bíboros az új humanizmusról
A CCEE elnöksége a Vatikánban
Esztergom érseke, Budapest apostola
Mindszenty József és a misszió
A Szent Család oltalmában
A német menekülteknek is otthont adott a kilencvenéves zugligeti templom
Pont az ember?
Lelkiség
Nem is olyan könnyű szeretni
Szentírás-magyarázat
A plébániai közösség: Isten családja
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XIII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Életige - május
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Az élettársi kapcsolat jogi elismeréséről
A Polgári Törvénykönyv új tervezete kapcsán
Történelmi bűntett - letagadva
Az örmény népirtás évfordulóján
Az egyház mint a politika tárgya?
Lapszél
"Fekvő" betegellátás
Élő egyház
Élő rózsafüzér Budapest körül
"Az Úrnak szolgálunk!"
Ökumenikus találkozó Vácon
Dzsembori - hatszáz magyar fiatallal
Jubileumi cserkész-világtalálkozó
Imanap Révkomáromban
Karizmatikus találkozó Fehérváron
Élő egyház
Keresztények együtt Európáért
Ökumenikus találkozó a Fokoláre mozgalom szervezésében
Válasz a terrorizmusra
Repülőtéri lelkészek Rómában
Fórum
A keresztény-európai kultúráért
Az idei Stephanus-díjasok: Jelenits István piarista tanár és Kalász Márton költő
A megértés sóvárgó vágyára van szükség...
Találkozás Jelenits Istvánnal
Mindig ugyanazt, de mindig feljebb
Beszélgetés Kalász Mártonnal, a Magyar Írószövetség elnökével
Fórum
Egyedül nem lehet kereszténynek lenni
Az Emmánuel közösség
Arcok üzenete
Fórum
Az élet evangéliuma és az egészségfejlesztés
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (18.)
Ki emlékszik mosolyára?
Kövek - elemek csöndjében
Fórum
A gondviselés kezében vagyunk
Interjú a nyolcvanéves Paskai László bíborossal
A magyarok bécsi pártfogója
Valentiny Géza köszöntése
Ifjúság
Virágban áll a rét...
Születésnapi beszélgetés Sillye Jenővel
Akartam, hogy legyél
Hangulatjelentés
Párhuzam
REJTVÉNY
Kultúra
Szent Erzsébet a színpadon
Záborszky József zenedrámájáról
Búcsú Szlávától
Rosztropovics halálára
Magyarország Németországban
Bennünk élő ország
(mégis)
Mozaik
Ég felé mutató ujjak
Schéner Mihály festőművész templomábrázolásai
Leletmentés Óbudán
Az újabb feltárások gyümölcsei Aquincumban
"Áldd meg a mi vetésünket!"
Országos búzaszentelő szentmise Solton
Aranysárga jeneszter

 

Az egyház mint a politika tárgya?

A Magyar Pax Romana április 11. és 14. között tartotta idei kongreszszusát, amelynek témája Az állam és az egyház érzékeny viszonya volt. Schanda Balázs egyházjogásznak a konferencián elhangzott előadásából idézzük az alábbi - a téma alapvető kérdéseiről szóló - részletet.

A vallási-világnézeti kérdésekben semleges állam rendelkezhet energiapolitikával, ösztönözheti a megújuló energiaforrások igénybevételét. Lehet adópolitikája, mellyel a legkülönbözőbb gazdaságpolitikai és társadalompoltikai célokat szolgálja. Lehetnek nemzetpolitikai és kultúrpolitikai törekvései. Lehet külpolitikája, melynek eleme lehet az is, hogy más államokat valamilyen magatartásra rábírjon, e célok érdekében nyomást is gyakorolhat más államra. Egyházpolitikája - ebben az értelemben - nem lehet. Semmilyen állami szerv nem tűzhet maga elé olyan legitim célt, hogy az egyházat (értve ezalatt mindenekelőtt azt a közösséget, melyhez tartozunk, de vonatkoztatva bármilyen vallási közösségére) bármilyen tevékenységre ösztönözzön, rábírjon, bármitől távol tartson. A semleges állam kereshet kapcsolatot egyházzal, együttműködhet vele az élet legkülönbözőbb területein, azonban politikájának egyház nem lehet tárgya.

Vallási közösségek ugyanakkor rendelkezhetnek "állampolitikával", csak kényszereszközökkel nem bírnak, hogy ezt érvényre juttathassák. Megfogalmazhatják azonban álláspontjukat az állami élet, illetve tágabban, a társadalom bármely kérdésében - mindez a demokratikus folyamat része. Nem vehetnek igénybe közhatalmat belső rendelkezéseik érvényre juttatására, azaz az egyház és az egyháztag közötti belső egyházi viszonyban az állami kényszer nem jelenhet meg. Szemben az állammal azonban, mely véleményt sem mondhat belső egyházi ügyekben (például személyi kérdésekben, egyházszervezeti kérdésekben stb.), az egyház a nyilvánosság minden lehetséges csatornáján hallathatja hangját - bár számolnia kell azzal, hogy a nyilvános tér a maga sajátos szabályszerűségei szerint működik. Némileg más a helyzet a politikai erőkkel: indokolt, ha ezek fokozott tapintattal viseltetnek a vallási közösségek irányában, azonban egy párt - szemben az állammal - megfogalmazhat bizonyos egyházpolitikai célokat, pl., hogy arra tekintettel politizál, hogy a vallásos vagy a vallástalan választópolgárok számára ne legyen eleve elfogadhatatlan.

Tudatosítanunk kell, hogy szabadok vagyunk. Az egyházpolitikát - legyen jó vagy rossz szándékú, bölcs vagy bárgyú, kenetteljes vagy értetlen - el kell temetnünk, végleg. Az állam embere vendégségbe jöhet az egyházhoz, udvariasan társalkodhatunk, azonban a vendég nem csak át nem rendezheti a lakásunkat, de a berendezés vagy a család minősítését is is sem tőle várjuk. Az első lépés azonban bennünk dől el. Tudatosítani és élni kell a szabadságot, nem megrettenve következményeitől, nem futva ilyen vagy olyan külső hatalmi tényezőkhöz akár legjobb szándékú, de belső egyházi ügyeinkkel. A szabadság magára hagyatottságot is jelent. Olyan szabadok vagyunk, olyan szabadnak kell lennünk - nekünk, az egyháznak -, mint az elmúlt ezer esztendő alatt soha. Évtizedes korlátozás, üldözés és sok évszázados gyámkodás után most nem egy jóindulatú gyámot kell keresnünk, hanem ráeszmélnünk, hogy nem állunk már gyámság alatt, és őrködnünk azon, nehogy újra gyámság alá kerüljünk. Nem szabad megbotránkoznunk azon, ha a szabadság első lépései botladozó lépések - de nincs felmentés, ezekkel az adottságokkal, ezzel a történelmi örökséggel kell megtanulnunk járni. Az esetleg rossz tapasztalatok ellenére hinni kell a szabadságban: többet ér egy rossz irányban tett szabad lépés, mint egy jó irányban tett lépés, mely nem szabad. Mindenekelőtt világos öntudatra van szükség, mely tisztul a történelmi sérülésektől, független az igazodási mintáktól, egyetlen igazodási pontja Krisztus, akinek testét alkotjuk, és így eredeti jelenlétté válik a világban.

Az egyházban elkötelezett világiként külön tudatosítani kell a világi Krisztus-hívők sajátos küldetését: arra vagyunk rendelve, hogy a világban megéljük az evangéliumot - ehhez képest másodlagos az, hogy az egyház szolgálatára legyünk, amikor közreműködésünkre az arra hivatottak igényt tartanak. Lehet, hogy az önmérséklet ebben a vonatkozásban nem könnyű - míg a világban például arra törekszünk, hogy a döntések demokratikusak, a közpénzügyi folyamatok átláthatóak legyenek, a szabadság egy hierarchikus egyház számára a hierarchikus egyházkormányzat szabadságát is jelenti, és ezzel esetleg azt, hogy egy szerzetesrend, egy ordinárius, egy vagyonkezelő vagy akár egy plébános rossz gazdasági döntéseket hoz, a hozzáértőbbek nem kis rémületére vagy akár megbotránkozására. Gyakori reflex, hogy ilyenkor a polgármestert, az ombudsmant, a kormányzatot keresik - milyen jó, hogy egyházi ügyekért felelős kormányszerv 1990 óta nincs.

A szabadság ugyanakkor oszthatatlan: nem lehetünk szabadok, ha mások nem azok, azaz a szabadság szolidaritásra kényszerít, felelősséggel jár. A szabadság nem szerezhető meg egyszer s mindenkorra: folyamatosan őrködni kell felette, hiszen újabb és újabb veszélyek leselkednek rá.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu