Uj Ember

2007.05.06
LXIII. évf. 18. (3064.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Erdő Péter bíboros az új humanizmusról
A CCEE elnöksége a Vatikánban
Esztergom érseke, Budapest apostola
Mindszenty József és a misszió
A Szent Család oltalmában
A német menekülteknek is otthont adott a kilencvenéves zugligeti templom
Pont az ember?
Lelkiség
Nem is olyan könnyű szeretni
Szentírás-magyarázat
A plébániai közösség: Isten családja
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XIII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
Életige - május
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Az élettársi kapcsolat jogi elismeréséről
A Polgári Törvénykönyv új tervezete kapcsán
Történelmi bűntett - letagadva
Az örmény népirtás évfordulóján
Az egyház mint a politika tárgya?
Lapszél
"Fekvő" betegellátás
Élő egyház
Élő rózsafüzér Budapest körül
"Az Úrnak szolgálunk!"
Ökumenikus találkozó Vácon
Dzsembori - hatszáz magyar fiatallal
Jubileumi cserkész-világtalálkozó
Imanap Révkomáromban
Karizmatikus találkozó Fehérváron
Élő egyház
Keresztények együtt Európáért
Ökumenikus találkozó a Fokoláre mozgalom szervezésében
Válasz a terrorizmusra
Repülőtéri lelkészek Rómában
Fórum
A keresztény-európai kultúráért
Az idei Stephanus-díjasok: Jelenits István piarista tanár és Kalász Márton költő
A megértés sóvárgó vágyára van szükség...
Találkozás Jelenits Istvánnal
Mindig ugyanazt, de mindig feljebb
Beszélgetés Kalász Mártonnal, a Magyar Írószövetség elnökével
Fórum
Egyedül nem lehet kereszténynek lenni
Az Emmánuel közösség
Arcok üzenete
Fórum
Az élet evangéliuma és az egészségfejlesztés
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (18.)
Ki emlékszik mosolyára?
Kövek - elemek csöndjében
Fórum
A gondviselés kezében vagyunk
Interjú a nyolcvanéves Paskai László bíborossal
A magyarok bécsi pártfogója
Valentiny Géza köszöntése
Ifjúság
Virágban áll a rét...
Születésnapi beszélgetés Sillye Jenővel
Akartam, hogy legyél
Hangulatjelentés
Párhuzam
REJTVÉNY
Kultúra
Szent Erzsébet a színpadon
Záborszky József zenedrámájáról
Búcsú Szlávától
Rosztropovics halálára
Magyarország Németországban
Bennünk élő ország
(mégis)
Mozaik
Ég felé mutató ujjak
Schéner Mihály festőművész templomábrázolásai
Leletmentés Óbudán
Az újabb feltárások gyümölcsei Aquincumban
"Áldd meg a mi vetésünket!"
Országos búzaszentelő szentmise Solton
Aranysárga jeneszter

 

LITURGIA

A kenyértöréstől a szentmiséig (XIII. rész)

Az Eucharisztia ünneplése

Előző írásainkban már beszéltünk arról, hogy Urunk, Jézus Krisztus megígérte, majd megalapította az újszövetség áldozatát. Gondoskodott arról, hogy ez fennmaradjon az idők végezetéig. Ezzel megbízást adott apostolainak, és rajtuk keresztül egyházának.


Vajon a Krisztus Urunk által alapított egyház hogyan ünnepelte és teljesítette Urunk parancsát? Próbáljuk összegyűjteni az eucharisztia ünneplésével kapcsolatos legfőbb adatokat.

A legfontosabb tény, hogy az eucharisztia ünneplése külön szakkifejezést kapott, amelyet már az evangéliumok is tartalmaznak. Ezen nem csodálkozhatunk, mert az evangéliumok akkor íródtak, amikor az apostoli egyház már élénk liturgikus életet élt. Ez a szakkifejezés a "kenyértörés". Annyira gyakorlati kifejezés lett ennek a használata, hogy az evangélisták a kenyérszaporítás csodáinak leírásainál ösztönösen is használják a "megtörni" kifejezést (csak egyetlen példa a sok közül: Mt 14,19). De ami a legszebb, és ami a legjobban viszszaadja a körülmények hangulatát, amikor az emmauszi tanítványok a "kenyértöréskor" ismerték fel az Urat.

A második lényeges megállapítást a Troászban történt eseményeknél olvashatjuk, amit Szent Lukács az Apostolok cselekedeteiben örökített meg. "A hét első napján öszszegyűltünk kenyértörésre" (20,7). Itt történt az a baleset, hogy egy ifjú elaludt az éjszakai beszéd alatt, és a harmadik emeleti terem ablakából kiesett. Pál apostol lement hozzá, ráborult, majd megvigasztalta a többieket: van még benne lélek. A legfontosabb megállapítás ezután olvasható: "majd fölment, és megtörte a kenyeret" (21). Tehát az eucharisztia ünneplésének napja a hét első napja, vagyis Urunk feltámadásának a napja. Ez is a hét első napján történt az evangélisták tanúságtétele szerint.

Csak egy apró megjegyzés, hogy utána Pál még hajnalig beszélt, vagyis tanította a közösséget az eucharisztia ünneplése alkalmával.

Szent Pál egy másik fontos megállapítást is tett, amikor azt mondta, hogy ez az ünneplés Krisztus testében és vérében való részesedés (1Kor 10,16 skk). Ez jelenti azt a közösséget is, amelyet maga Urunk hoz így létre. Itt az az alapvető megfontolás kapott szerepet, amely azonban egyre jobban kibontakozott később a közösségi élet eseményeiben.

A liturgikus élet különböző eseményeinek helyszíneiről eddig nem tettünk említést. Azonban a kenyértörésről Szent Lukács megjegyzése azért nagyon fontos, mert ő a jeruzsálemi egyház életéről beszélt. Felsorolja, hogy az első keresztények eljártak az ószövetségi templomba, részt vettek annak életében is, azonban - ez a lényeges megállapítás - a kenyértörést házanként végezték (vö. ApCsel 2,46). Tehát erre nem tartották alkalmasnak az ószövetségi templomot, hisz Urunk az új szövetség áldozatát rendelte az eucharisztia ünneplése által.

Összefoglalva megállapíthatjuk: az apostoli egyház fontos feladatának tartotta, hogy a hét első napján az eucharisztia ünneplésével tegyen tanúságot Urunk örök érvényű, egyetlen áldozatáról, és azt az általuk kiválasztott helyen tartsák meg. Ezzel történt meg a legvilágosabban az elszakadás az ószövetség istentiszteletétől.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu