|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Az apokalipszis "derűje" Karátson Gábor kiállításán Lázas, nyugtalan, vékony grafitvonalak, fel-felderengő, lebegő "mintha-alakok", áttetsző vízfestékfoltok, hangulatok, érzetek... Január 23-án Karátson Gábornak a Jelenések (Jelentések) könyvét feldolgozó képeiből nyílt kiállítás a Csepel Galéria frissen felújított két termében. Ekkor adták át az íróként, műfordítóként ugyancsak ismert művésznek a Prokop Péter-díjat, amelyet idén hoztak létre a hosszú ideig Rómában élő és alkotó, majd utolsó éveit Csepelen töltő, 2003-ban elhunyt festő-lelkipásztor emlékére. A szakmai kuratórium tagjai az emlékplakett és oklevél formájában "tárgyiasított", de mindenekelőtt erkölcsi elismerést közvetítő képzőművészeti és irodalmi díjat olyan alkotóknak szánják, akiknek "munkásságában - témától és stílustól függetlenül - magas művészi fokon jelenik meg a jóság, a szeretet, a haza iránti elkötelezettség, a gondviselésbe vetett hit." Prokopp Mária művészettörténész, egyetemi tanár, a kuratórium elnöke laudációjában Karátson Gábor "küzdelmes, de gazdag" életére is utalt, amikor a kiállított munkákról szólt, és idézte a művészetelméleti kérdésekkel is foglalkozó, az értékes XXI. századi művészet megteremtésén fáradozó díjazott gondolatait: A XX. században a festő kimászott a centrális perspektíva börtönablakán a Szabadba! A szemlélő mozog, a szenvedést és a szépséget egyszerre látja! A festő több szemlélő szemével gondolkodik. Az új korszak mesterei, az új művészeti szintézis megteremtői "végképp megdöntötték a reneszánsz óta uralkodó egy nézőpontú festészetet". Karátson Gábor apokalipszis ihlette képsorozatának egyes darabjain kozmikus távlatok nyílnak, ahol a "végtelen sok üzenet" tág teret enged az asszociációknak. Az erőteljes Károli-féle bibliafordítás szövegrészleteit idéző akvarellek valójában nem illusztrációk: egyedi, sajátos szempontú, új jelentéstartalmat felvillantó, "független" művészi alkotások. Míg a korábbi századokban a végítélet rettenetét, a büntetés borzalmait jelenítették meg a művészek, addig Karátson "optimista apokalipszissorozata" inkább a diadalt, Krisztus végső győzelmét előlegezi. Pallós
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|