Uj Ember

2007.02.04
LXIII. évf. 5. (3051.)

Ingyenes
műsorújság-melléklettel!

Főoldal
Címlap
Árpád-házi szentek nagy utazása
Magyar adományokból segítettek Srí Lankán
Kire bízzuk gyermekeinket?
Haszon és érték a mai médiában
Közszereplők-e az egyházi vezetők?
Az - elnapolt - ítélet közelebb visz-e az igazsághoz?
Hála az elkötelezettségért
A megszentelt élet napján
A Gondviselés ajándékai
Lelkiség
Emberhalászok
Szentírás-magyarázat
A történeti Jézus és a hit Krisztusa
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (I. rész)
A kezdetek liturgiájának története
A hét szentjei
Életige
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Mit kell behoznunk?
Készülnek a nagyszebeni találkozóra
Ökumenikus tanácskozás Gyulán
Aláírással egy kórházért
Összeült a vegyes bizottság
A Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék viszonyáról tárgyaltak
Élő egyház
Elfeledett, de létező betegség
Lepramisszió Magyarországon is
A szeretet által formálni a világot
Lelkipásztori napok Egerben
"Hogyan beszéljünk a szerelemről?"
Családfórum a székesfehérvári egyházmegyében
Élő egyház
A kínai kérdés
a Szentszék figyelmének középpontjában
Erdő Péter bíboros Európa legelső katolikus vezetője
Fórum
Múltidéző
Emlékek a hőskorszakból
A kitelepítés emlékére országos novellapályázat
Könyvespolcra
Reformátusok Budapesten
Az Olvasó írja
Boldog Sára és az ugandai árvák
Fórum
Egy könnycsepp: Srí Lanka
Ceylon apostola
Fórum
A plébániákra összpontosul a figyelem
Képzésekkel, imádsággal készülnek a budapesti rendezvényre
Az egyház arca Brüsszelben
A szépséget nem kell magyarázni
A párizsi városmisszió tapasztalatai
Fórum
A világi hatalom nem menthet föl az ötödik parancs alól
Beszélgetés az életvédelemről egy megjelent könyv kapcsán
Visszacsatolásra várva
Egyház, kábítószer, drogfüggőség (15.)
Ifjúság
Az evangelizáció öröme
Missziós napok - találkozás az utca emberével
Kell még más Jézuson kívül?
Ökumenikus ifjúsági istentisztelet Budapesten
Mint az olimpián!
Biciklisták Fatimában
REJTVÉNY
Kultúra
Két találkozás közt
Hallgató
Az apokalipszis "derűje"
Karátson Gábor kiállításán
Bohumil Hrabalnak
Tavaszváró
Tíz mondat a szórakoztató tragédiákról
Út esteli zsoltára
Paletta
Fórum
Az egyház élő kövei
Regnum Christi Apostoli Mozgalom
A szeretet fantáziája
Mozaik
Építhet, de rombolhat is
A tanítványok elhívása
A sasról és az egri Cifrakapuról
Álmodik a múlt
Kék Duna

 

Ceylon apostola


Srí Lankára a kereszténység perzsa és indiai közvetítéssel már az európai gyarmatosítók előtt megérkezett. A portugál felfedezők hajóiról az ezerötszázas évek első éveiben szálltak ki az első nyugati szerzetesek, a ferencesek, a domonkosok, majd a jezsuiták és az ágostonosok. A százötven évig tartó portugál időszak alatt a helybeliek közül sokan katolikusok lettek, templomok, kolostorok, iskolák, kórházak épültek. Az ezerhatszázas évek végén a portugálokat kiszorították a hollandok, és a keresztényeket igyekeztek a holland református egyházba terelni, a katolikus papokat pedig száműzték, mert portugál ügynököket láttak bennük. Így évtizedekre pap nélkül maradtak a titokban hitük mellett kitartó bennszülöttek. Róma a hollandokkal szemben tehetetlen volt, nem tudott más nemzetiségű katolikus papokat sem a szigetre küldeni. Ezt az áldatlan helyzetet megtudta egy, az indiai Goában élő pap, bizonyos Joseph Vaz, és elöljárói engedélyével titokban Srí Lankára utazott. Koldusnak álcázottan járta a településeket, és lelkipásztori szolgálatot teljesített a régóta magára hagyott hívek körében. Akciója kitudódott, és a helyi buddhista alkirály börtönbe vetette. Imádságos aszkéta életével azonban hamar rokonszenvet ébresztett őreiben, és jól bántak vele. Elterjedt róla, hogy szent ember, "guru", és mikor óriási szárazság pusztított az országban, és a buddhista papok semmilyen esőcsalogató szertartása sem járt eredménynyel, azt tanácsolták a királynak, próbálkozzon a "guru"-val. Előhozták a börtönből, és kérték, segítse esőhöz őket. A királyi palota előtt Vaz atya felállított egy kis asztalt, ráhelyezett egy feszületet, letérdelt, és hosszasan imádkozott. Közben egyre sűrűbb felhő borította az eget, és hamarosan eleredt az eső. Így szabadult ki a börtönből, és ettől kezdve a király hallgatólagos beleegyezésével szabadon működhetett hívei körében, és segítséget is hívhatott Goából. Az általa vezetett Néri Szent Fülöp szellemiségében fogant oratoriánus papi közösség Vaz atya 1711-ben bekövetkezett halála után egy évszázadon át eredményesen vezette az egyre népesebb ceyloni katolikus közösséget. Európai papot a szigetországba csak a hollandok kényszerű távozása, illetve a britek megérkezése után, a XIX. században engedtek be, és e században indult be a helybeli papképzés is, amelynek eredményeképpen ma egy igen egészséges, fiatal és tevékeny helyi egyház működik az országban. II. János Pál pápa a kilencvenes évek közepén tett apostoli látogatást Srí Lankán, és az út fő eseménye Vaz atya boldoggá avatása volt. Srí Lanka apostola korát két évszázaddal megelőzve bizonyította, hogy a nem európai papság is teljes értékű missziós munkát végezhet hazáján kívül, ami csak a II. vatikáni zsinat után lett általánosan elfogadott gyakorlat az egyházban. S láss csodát, ma már Srí Lanka-i misszionáriusok működnek számos más ázsiai országban, így Pakisztánban, Bangladesben, Malajziában, de a hitében meggyengült Európába is jut belőlük. Ezt a népet és a helyi egyházat segíti a magyar karitász az őket ért nagy tragédia után a magyar katolikusok adományaiból.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu