Uj Ember

2007.01.28
LXIII. évf. 4. (3050.)

Megjelent
az Adoremus
februári száma!

Főoldal
Címlap
Egy a hit, egy a keresztség...
A pápa a keresztény egységtörekvésekről
Elhunyt Pierre abbé
Kiegyezés
Lelkiség
A szeretet: rácsodálkozás
Szentírás-magyarázat
Hol van Názáret?
Homíliavázlat
Isten dicséretére összegyülekezve
LITURGIA
Imanap a papi hivatás vértanújának boldoggá avatásáért
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
És hogyan tovább?
Avagy a lengyel püspökök három bűne...
"Szenvedjétek el egymást..."
Erkölcs és közösség
A papa hazajött húsvétra...
Élő egyház
Két magyar szent ünnepe Körmenden
Püspöki látogatás Kőszegen
A szeretet szolgálata
Lelkipásztori napok Egerben
Továbbra is a Generali...
Élő egyház
A béke pápája volt
XV. Benedek a világháborús öldöklés ellen
Fórum
"Várjuk már, várjuk az új magyar csodákat..."
A helytörténész berzencei plébános
A szeretet szentje
KÖNYVESPOLCRA
"Ki érti Isten titkos terveit?"
Elköszönés Nagy Gáspártól
Az Olvasó írja
Apostoli szolgálat
Fórum
Misszionáriusok: őserdőben és tárgyalóasztalnál
Beszélgetés Német László verbita szerzetessel
Fórum
Közös ügy
Egyéves a magyar Mária Rádió
Kiosztották a Szalézi Szent Ferenc-sajtóösztöndíjat
Toldi Éva
Ünnepi misével, kiállítással
Árpád-házi Szent Margit-hét Segesden
A hivatás nem börtön...
Fórum
Februárban, Szent Erzsébet évében
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Korunk Orbán Balázsa ment el...
Elhunyt Beke György író, újságíró
Vadgesztenye fehéret virágzik
Ifjúság
Fiatalokkal Jézus körül
Farsangi bál Szombathelyen
Szenzáció
avagy a médiamunkások diadala
Nevek
Hangulatjelentés
Julianus barátra emlékeznek
Közös koncert!
Kultúra
A "kulturális főváros" 2007-ben: Luxemburg
A lélek kiáltásai Istenhez
Mi se zavarjon
Egy zongoraművész mindennapjai
Lélekhang
Bennünk élő ország
(valahol)
A gyűrűk legfőbb ura
Tolkien és az evangélium
Paletta
Fórum
Szót érteni a házasságban
A Családok Jézusban katolikus közösség
Kapocs ég és föld között
Kortárs keresztény képző- és iparművészeti kiállítás
Mozaik
Festeni az elmúlás ellen
Picasso-kiállítás a bécsi Albertinában
Hit, remény, szeretet
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
Mediterrán szamócafa
Egzotikus finomságok
Rozettás oszlopfej
ÁLMODIK A MÚLT
Állatok megáldása Kecskeméten

 

A gyűrűk legfőbb ura

Tolkien és az evangélium

"Végeredményben a hit az akaratból fakad, a szeretet ösztönzésére. Szeretetünk olykor kihűlhet, akaratunk megkophat a lelki üresjáratok, a dőreség, nem utolsósorban az egyház és szolgái gyarlósága következtében; mindazonáltal nem hiszem, hogy valaki, akinek korábban volt hite, efféle nehézségek miatt hátat fordíthat."


Az idézett sorok John Ronald Reuel Tolkientól származnak: az apa leveléből, amelyet Michael fiának küldött, mikor annak hite válságba jutott. Az idén száztizenöt éve született író nevét a legtöbben - s lehet, hogy csak hírből - fő műve, A gyűrűk ura szerzőjeként ismerik. Épp ezért bizonyára vannak, akik számára meglepetést okoz, ha megtudják: Tolkien hívő katolikus ember volt. Mert hiszen akadnak olyan keresztények, akik korunk varázslatos meséit mindenestől a New Age világnézeti olvasztókemencéjének termékeként tartják számon, s mint ilyet, undorral vagy rettegéssel utasítják el. Csakhogy a valóság s a mesék világa ennél bonyolultabb.

Tolkien megözvegyült édesanyja 1900-ban tért át a római katolikus hitre, s így kisfia, a későbbi világhírű nyelvész, filológus és író is. S bizony az sem a kitalált történetek birodalmához tartozik, hogy a jeles professzor, aki oxfordi otthonában a kapucinusok templomát látogatta, még időskorában is eljárt ministrálni. Vaskos kötetben megjelent leveleiből kiderül, hogy keresztény hite nemcsak személyes életét, hanem irodalmi munkásságát is meghatározta. Ennek egyik bizonyítéka egy nemrégiben magyar nyelven is megjelent tanulmánya a tündérmesékről. Írásában - mely eredetileg előadásként hangzott el - a varázslatok csodálatos világában játszódó történetek lényegéről, hatásáról, rendeltetéséről ír. Az emberi fantázia "alteremtő" működéséről, amelynek révén "másodlagos világok" jönnek létre, s ezekben - a tragédia ellentéteként - megjelenhet a szintén megrendülést okozó jó vég vigasztalása, amelyet ő - stílusos nyelvi leleménnyel - eukatasztrófának nevez. "Az eukatasztrofikus mese a tündérmese igazi formája, legmagasabb funkciója." Műve epilógusában rendkívül izgalmas gondolatot említ - a rá jellemző alázattal: "Merészség tőlem, hogy ily témát érintek [...] Az evangéliumokban egy tündérmesét olvasunk, illetve egy olyan, nagyobb méretű mesét, amely felöleli minden tündérmese lényegét. Sok csoda van bennük, különösen művészi, szépséges és megindító csodák, »mitikusak«, az ő tökéletes, magába forduló jelentőségükben; és e csodák közt ott van a legnagyobb és az elképzelhető legteljesebb eukatasztrófa. De ez a történet belépett a történelembe és az elsődleges világba [...] A történet kezdete és vége öröm. Mindenek felett megvan benne »a valóság belső rendszeressége«. Sosem mondtak még mesét, amelyről az ember ennyire szeretné, hogy igaz legyen, olyat sem, amelyről pusztán saját érdemei alapján ennyi kétkedő hitte el mégis, hogy igaz. Mert e történet művészete az elsődleges művészet, a teremtés mindennél meggyőzőbb hangján szól. Ha elutasítjuk, az csak a bánatba vagy az őrjöngésbe vezet. [...] A művészet igazolást nyert: Isten az Úr: az embereké, az angyaloké - és a tündéreké is. A legendák világa és a történelem találkozott és összeolvadt."

Tolkien meggyőződése szerint a "legnagyobb történet" nem helyezi hatályon kívül a legendákat, továbbra is feladata és rendeltetése van az emberi fantáziának, amely a "teremtés lombjának növekedéséhez" járulhat hozzá. "Talán minden mese valóra válik egyszer - írja -, és a végén, megváltott formájukban, lehet, hogy az általunk adott formákhoz éppoly hasonlóak és nem hasonlóak is lesznek, mint amennyire a megváltott ember hasonlít is majd, meg nem is a bűnös emberhez, akit olyan jól ismerünk."

Szigeti L.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu