Uj Ember

2007.01.28
LXIII. évf. 4. (3050.)

Megjelent
az Adoremus
februári száma!

Főoldal
Címlap
Egy a hit, egy a keresztség...
A pápa a keresztény egységtörekvésekről
Elhunyt Pierre abbé
Kiegyezés
Lelkiség
A szeretet: rácsodálkozás
Szentírás-magyarázat
Hol van Názáret?
Homíliavázlat
Isten dicséretére összegyülekezve
LITURGIA
Imanap a papi hivatás vértanújának boldoggá avatásáért
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
És hogyan tovább?
Avagy a lengyel püspökök három bűne...
"Szenvedjétek el egymást..."
Erkölcs és közösség
A papa hazajött húsvétra...
Élő egyház
Két magyar szent ünnepe Körmenden
Püspöki látogatás Kőszegen
A szeretet szolgálata
Lelkipásztori napok Egerben
Továbbra is a Generali...
Élő egyház
A béke pápája volt
XV. Benedek a világháborús öldöklés ellen
Fórum
"Várjuk már, várjuk az új magyar csodákat..."
A helytörténész berzencei plébános
A szeretet szentje
KÖNYVESPOLCRA
"Ki érti Isten titkos terveit?"
Elköszönés Nagy Gáspártól
Az Olvasó írja
Apostoli szolgálat
Fórum
Misszionáriusok: őserdőben és tárgyalóasztalnál
Beszélgetés Német László verbita szerzetessel
Fórum
Közös ügy
Egyéves a magyar Mária Rádió
Kiosztották a Szalézi Szent Ferenc-sajtóösztöndíjat
Toldi Éva
Ünnepi misével, kiállítással
Árpád-házi Szent Margit-hét Segesden
A hivatás nem börtön...
Fórum
Februárban, Szent Erzsébet évében
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Korunk Orbán Balázsa ment el...
Elhunyt Beke György író, újságíró
Vadgesztenye fehéret virágzik
Ifjúság
Fiatalokkal Jézus körül
Farsangi bál Szombathelyen
Szenzáció
avagy a médiamunkások diadala
Nevek
Hangulatjelentés
Julianus barátra emlékeznek
Közös koncert!
Kultúra
A "kulturális főváros" 2007-ben: Luxemburg
A lélek kiáltásai Istenhez
Mi se zavarjon
Egy zongoraművész mindennapjai
Lélekhang
Bennünk élő ország
(valahol)
A gyűrűk legfőbb ura
Tolkien és az evangélium
Paletta
Fórum
Szót érteni a házasságban
A Családok Jézusban katolikus közösség
Kapocs ég és föld között
Kortárs keresztény képző- és iparművészeti kiállítás
Mozaik
Festeni az elmúlás ellen
Picasso-kiállítás a bécsi Albertinában
Hit, remény, szeretet
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
Mediterrán szamócafa
Egzotikus finomságok
Rozettás oszlopfej
ÁLMODIK A MÚLT
Állatok megáldása Kecskeméten

 

Szentírás-magyarázat

A szeretet: rácsodálkozás

(Évközi 4. vasárnap - 1 Kor 12,31-13,13)

Nem egészen pontos a szeretethimnusz magyar fordítása. A magyarítások (mert hiszen több fordítás forog közkézen) jelzőket használnak: a szeretet türelmes, jóságos, nem féltékeny. Az eredeti szövegben viszont igék szerepelnek: a szeretet hosszan tűr, jót tesz, nem féltékenykedik. Szent Pál a szeretetet aktivitásként, cselekedetként ábrázolja, és ezért csupa igét kapcsol hozzá.


A szeret nem passzív tulajdonság. Erich Fromm könyvének címe - A szeretet művészete - nagyszerűen utal erre. A mai fogyasztói világban az ember igen gyakran a szeretetet is fogyasztási cikknek gondolja. Igyekszik megszerezni magának a lehetőségeihez mérten legszebb és legjobb társat, és azután azt gondolja: most már az enyém. Más dolgom sincs, mint hogy élvezzem és használjam, amit megszereztem. Aztán, ha már elhasználódott, esetleg lecseréli újabbra, fiatalabb évjáratúra.

Valójában a szeretet nem a birtokláshoz és nem az élvezethez hasonló, hiszen a másik ember nem tárgy, hanem személy. A szeretet művészet. Csodálatos képesség arra, hogy valaki kincseket hozzon elő a másikból és önmagából. Képesség arra, hogy az egység csodáját újrateremtsék, két élet harmóniáját megalkossák. A szeretethimnusz ezért is áll csupa igéből, mert a szeretet állandó cselekvés, alkotás. Egy szép házasság két embernek szinte emberfölötti, gyönyörű remekműve.

Az olvasmány és az evangélium a szeretet visszautasításáról szól. Jeremiást elveti a saját népe. Jézust kiűzik a názáreti zsinagógából. Jézus arról beszél, hogy majd az idegenek, a pogányok befogadják őt. Különleges dolog ez, hogy akik ismerték, vagy legalábbis ismerni vélték Isten korábbi üzenetét, azok képtelenek voltak befogadni őt.

Jeremiás a meghívásakor megretten, azt mondja: "Jaj, Uram, Isten! Nem tudok én beszélni, fiatal vagyok még!" Istent azonban nem zavarja Jeremiás gyengesége: "Ne mondd, hogy ifjú vagyok, csak menj!" A próféta gyengesége nem akadálya, inkább feltétele a küldetésének. Ha valaki azt gondolja, hogy az isteni feladat teljesítése számára nem jelent nehézséget, a kisujjából kirázza, az teljesen alkalmatlan a prófétaságra. Aki tisztában van azzal, hogy önmagában semmire sem képes, hogy nap mint nap kegyelemre szorul, az tudja csak befogadni Isten ajándékát.

Pilinszky János mondta, hogy a versírás feltétele a szegénység. Aki azt képzeli, hogy tud verset írni, hiszen sok százat megírt már, az biztosan képtelen lesz igazi verset írni. Aki koldusszegényen, üres kézzel lép oda a szépség titkához, annak van esélye, hogy újra átélje és átadja a rátalálás csodáját.

Isten szeretetének titkát az tudja befogadni, aki tisztában van a maga szegénységével. A magukat befutottnak, jólértesültnek képzelő názáretiek képtelenek voltak arra, hogy felismerjék a váratlan, minden emberi képzeletet felülmúló ajándékot. Így van ez az emberi szeretetben is. Aki azt mondja a másikról: kiismertelek, mindent tudok rólad, az már nem szereti. A szeretet képessé tesz rácsodálkozni a másikban rejtőző végtelen szépségre és mélységre. A szeretet nem beskatulyáz, hanem szárnyakat ad. Szépnek látja a másikat, és ezzel erőt is ad neki, hogy a benne rejlő szépséget felszínre hozza.

Székely János

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu