Uj Ember

2007.01.21
LXIII. évf. 3. (3049.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
Imahét a Krisztus-hívők egységéért
Az éhség ellen, a békéért
A pápa fogadta a diplomáciai testület tagjait
A lengyel püspökök a tisztulásért
Riasztó előrejelzés
A Hír és a hírek
Lelkiség
Előszó
Szentírás-magyarázat
A történeti Jézus és a hit Krisztusa
Homíliavázlat
A sokarcú liturgia
LITURGIA
Az ökumenikus imahét imádságaiból
1. nap Kezdetben volt az Ige
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A keresztény emberek nézeteit a közrádió főáramában is fontos lenne megszólaltatni
Beszélgetés Such Györggyel, a Magyar Rádió elnökével
Miért szeretem a katolikusokat?
Csak néhányan elégedetlenek...
Új vallásügyi törvény Romániában
LAPSZÉL
Élő egyház
Új irányok a hitre nevelésben
Befejeződött a hitoktatók munkaülése
Lehetőség a tanulásra...
Kollégiumokat ad át a Katolikus Karitász Srí Lankán
A lánynevelés úttörője
Tíz éve újra Ward Mária nyomdokain
Az ajándékozó ajándékozottá vált
Székesfehérváron átadták az összegyűjtött adományokat
Fórum
Krisztus szeretetével, Mária hűségével...
Takács Nándor püspök nyolcvanéves
Könyvespolcra
Evangéliumi hűséggel változni
Kinek az érdeke?
Tiltakoznak a nagycsaládosok (is) a több-biztosítós rendszer ellen
Az Olvasó írja
Emlékek Lakatos Ferencről
Fórum
Szent Erzsébet nyomában itthon és külhonban (3.)
Emlékhelyek Párizsban
Fórum
"Kész vagyunk rá, hogy felülkerekedjünk az ellentéteken"
Avagy: hol tart a keresztény egység ügye?
Nem emberi találmány...
Ökumenikus kérdések a kompendiumban
Fiatal élete csúcspontján...
Ötszáz éve szentelték pappá Luther Mártont
Fórum
Magyarként a világegyház központjában
Beszélgetés Somorjai Ádám bencéssel, a Vatikáni Államtitkárság munkatársával
Evangelizálás - az adott kultúra "nyelvén"...
A kínai misszió történetének fájdalmas fejezete
Ifjúság
A romantika a természetes közegem
Beszélgetés Hegedűs Endre zongoraművésszel
Alois testvér Brüsszelbe látogat
Programajánló
Ökumenikus ifjúsági istentisztelet
Zágrábban a taizéi testvérekkel
REJTVÉNY
Szókígyó
Kultúra
Gardinerék "Út"-ja
HALLGATÓ
Emlékezet és arányérzék
avagy a Himnusztól a kultúráig - és vissza
Emléksorok Nagy Gáspárról
Egy Janus-arc szimmetriája
DVD-AJÁNLÓ
Tíz mondat az utcazajról
Újév 2007, tovább a gyász
Paletta
Fórum
Az apostolok tüzével, családi légkörben
A Regina Pacis katolikus közösség
"Kötelező" múzeumi program...
Kiállítás százötven év magyar festészetéből
Mozaik
A keresztények helyzete a dél-afrikai Umlazi régióban
Szent Pál hajótörése
Magáért beszél
Álmodik a múlt
Madárdal - télen

 

Homíliavázlat

A történeti Jézus és a hit Krisztusa

A bevezető sorokban az evangélista elmondja: gondosan utánajárt a názáreti Jézus történetének, hogy megbízható tanítást nyújtson. Ehhez kapcsolódik a 4. fejezetből a názáreti zsinagógában tanító Jézus esete, aki Izajás jövendölését magyarázza, és kijelenti, hogy őbenne - az ő küldetésében - beteljesedik a messiási jövendölés.


Az evangélium hitelessége a názáreti Jézus történetisége. Az elmúlt évtizedekben azt hirdette a hivatalos ateista ideológia, hogy Jézus nem létezett, nem történeti személy. Ezt ma már senki nem vallja. Azt valljuk, hogy az evangélisták - akik sajátos szándékkal és teológiával már az őskeresztény igehirdetés fényében írták meg könyvüket - az első keresztény nemzedékek Krisztus-hitét tükrözi, az események tanúinak elbeszélései alapján a názáreti Jézus történetének főbb mozzanatait közvetítik. Vagyis: folytonosság van a történeti Jézus és a hit Krisztusa között, a hit tehát nem mitológiára támaszkodó ideológia!

Az évszázados krisztológiai viták során egyes eretnekségek Jézus Krisztus istenségét, mások pedig emberségét hangsúlyozták túl. A nagy egyetemes zsinatoknak meg kellett találniuk az egyensúlyt - a khalkedóni dogma szerint -: Jézus Krisztus valóságos Isten és valóságos ember. Manapság egyes teológusok körében újfent bizonyos elhajlás tapasztalható: annyira hangsúlyozzák emberségét, hogy homályban hagyják isteni mivoltát. Mert igaz az, Jézus - a bűnt kivéve - mindenben hasonló lett hozzánk: született, növekedett korban és bölcsességben, örült és sírt, szenvedett, majd meghalt. Története azonban nem ért véget nagypénteken a kereszten, mert feltámadt, megdicsőült, és ő mindenek királya és üdvözítője. Ő, aki felvette a szolga alakját, nem veszítette el istenségét, hanem visszatért isteni állapotába az Atyához. Csak így lehet Üdvözítőnk, általa valósulhat meg a "csodálatos csere": az emberré lett Isten fia révén lehetünk az Atya fogadott gyermekei - csak általa történhet megistenülésünk.

Egy Jézusnak nevezett ember címmel meghatározhatatlan műfajú alkotást mutattak be 1983 őszén a párizsi sportcsarnokban. Robert Hossein az evangéliumi történetet vitte színre: kilencven közreműködővel adta elő a négyezres nézőközönség előtt a megrendítő történetet. A szövegkönyv a négy evangéliumból vett idézetekből állt. Hossein azt akarta megmutatni, hogy a názáreti ember annyira szerette a világot, hogy saját áldozata által tett jót vele. "Nagy vágyam az, hogy a szeretet szavát átadjam a közönségnek: erős, felkavaró képek segítségével - nyilatkozta. - A nézőnek meg kell tapasztalnia, hogy ciklon ragadta magával... Mert a hitet nem magyarázzuk, a hit önmagát közvetíti."

1983 őszén tehát Jézus Párizsban járt: mert él, és üzenete örök: Szeretet az Isten. Erről kell ma is tanúskodniuk a hívő keresztényeknek.

Szabó Ferenc SJ

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu