Uj Ember

2007.01.21
LXIII. évf. 3. (3049.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
Imahét a Krisztus-hívők egységéért
Az éhség ellen, a békéért
A pápa fogadta a diplomáciai testület tagjait
A lengyel püspökök a tisztulásért
Riasztó előrejelzés
A Hír és a hírek
Lelkiség
Előszó
Szentírás-magyarázat
A történeti Jézus és a hit Krisztusa
Homíliavázlat
A sokarcú liturgia
LITURGIA
Az ökumenikus imahét imádságaiból
1. nap Kezdetben volt az Ige
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A keresztény emberek nézeteit a közrádió főáramában is fontos lenne megszólaltatni
Beszélgetés Such Györggyel, a Magyar Rádió elnökével
Miért szeretem a katolikusokat?
Csak néhányan elégedetlenek...
Új vallásügyi törvény Romániában
LAPSZÉL
Élő egyház
Új irányok a hitre nevelésben
Befejeződött a hitoktatók munkaülése
Lehetőség a tanulásra...
Kollégiumokat ad át a Katolikus Karitász Srí Lankán
A lánynevelés úttörője
Tíz éve újra Ward Mária nyomdokain
Az ajándékozó ajándékozottá vált
Székesfehérváron átadták az összegyűjtött adományokat
Fórum
Krisztus szeretetével, Mária hűségével...
Takács Nándor püspök nyolcvanéves
Könyvespolcra
Evangéliumi hűséggel változni
Kinek az érdeke?
Tiltakoznak a nagycsaládosok (is) a több-biztosítós rendszer ellen
Az Olvasó írja
Emlékek Lakatos Ferencről
Fórum
Szent Erzsébet nyomában itthon és külhonban (3.)
Emlékhelyek Párizsban
Fórum
"Kész vagyunk rá, hogy felülkerekedjünk az ellentéteken"
Avagy: hol tart a keresztény egység ügye?
Nem emberi találmány...
Ökumenikus kérdések a kompendiumban
Fiatal élete csúcspontján...
Ötszáz éve szentelték pappá Luther Mártont
Fórum
Magyarként a világegyház központjában
Beszélgetés Somorjai Ádám bencéssel, a Vatikáni Államtitkárság munkatársával
Evangelizálás - az adott kultúra "nyelvén"...
A kínai misszió történetének fájdalmas fejezete
Ifjúság
A romantika a természetes közegem
Beszélgetés Hegedűs Endre zongoraművésszel
Alois testvér Brüsszelbe látogat
Programajánló
Ökumenikus ifjúsági istentisztelet
Zágrábban a taizéi testvérekkel
REJTVÉNY
Szókígyó
Kultúra
Gardinerék "Út"-ja
HALLGATÓ
Emlékezet és arányérzék
avagy a Himnusztól a kultúráig - és vissza
Emléksorok Nagy Gáspárról
Egy Janus-arc szimmetriája
DVD-AJÁNLÓ
Tíz mondat az utcazajról
Újév 2007, tovább a gyász
Paletta
Fórum
Az apostolok tüzével, családi légkörben
A Regina Pacis katolikus közösség
"Kötelező" múzeumi program...
Kiállítás százötven év magyar festészetéből
Mozaik
A keresztények helyzete a dél-afrikai Umlazi régióban
Szent Pál hajótörése
Magáért beszél
Álmodik a múlt
Madárdal - télen

 

Szentírás-magyarázat

Előszó

Évközi 3. vasárnap - Lk 1,1-4 (4,14-21)

Lukács evangéliumának előszavát együtt olvassuk a negyedik fejezetből vett szakasszal (4,14-21), amely szervesen kapcsolódik a következő vasárnap perikópájához (4,21-30).


Az utóbbi beosztás mellett elsősorban az szólna, hogy a harmadik vasárnap evangéliumát egységben kellene magyarázni a negyedik vasárnapéval. Ugyanakkor arra is érdemes felfigyelni ezen a csendes vasárnapon, hogy a Lukács-evangélium kitűnő előszóval rendelkezik (1,1-4).

Érdemes egyszer Lukács prológusára összpontosítani figyelmünket. Annál is inkább, mert erről alig szoktunk elmélkedni, még kevésbé prédikálni. A négyversnyi szakasz - a maga egészében tökéletes alkotás, mindössze egyetlen mondat -, amely dicséretére válik egy jól képzett hellenista írástudónak. Észrevételünk talán közelebb visz bennünket az első századi antik irodalomhoz - persze elsősorban műfajra, stílusra gondolva -, mint az ugyancsak első századi szentírási szövegekhez.

Ebben az előszóban egy csapásra érzékeljük az evangélium lényegét, annak magját. Azt tudniillik, hogy Lukács a legszélesebb nyilvánosságnak ír, az oikumené, az akkor lakott világ számára. Egyfelől talán arról beszélhetnénk, hogy az evangélium az egész világnak szól, másfelől viszont arról, hogy Lukács az első apologéta (hitvédő) - vagy ha tetszik: hellenista értelemben vett "kozmopolita" - hithirdető. Úgy tűnik, hogy szándéka nem kisebb, mint hogy a keresztény igehirdetéssel megalapozza a Római Birodalom életszemléletét, és megteremtse egyfajta, annak keresztény módon "globalizált" életformáját.

Az utóbbi célt a 4. vers olyasformán is kifejezetten megfogalmazza, hogy a megszólítás (3. v.) úgyszólván mellékessé válik (3. v.), mivel az ókori minták szerint Teofil a Lukács-iratok kiadójának, illetve gondozójának számít. A szerző az 5. versben munkamódszeréről nyilatkozik, amely abból áll, hogy utal az előzetes gyűjtő- s válogató (rostáló) munkára, és egyúttal a tényleges megfogalmazásra is. Lukács ilyenformán szeretné "Jézus ügyét" elevenné tenni, így válik igehirdetése minden következő generáció számára szóvá és igévé, s így válik "Jézus ügye" igehirdetéssé.

Az evangélista előszavával (1,1-4) voltaképpen az üdvösség összefüggését kívánná érzékeltetni. Jézus Krisztus születésének hírüladásán át, Jézus életének eseményein keresztül egészen a halálig és feltámadásig, majd továbbá az apostolok követéséig: egészen a jelenig, a "most"-ig, a "má"-ig - amíg Jézus újra el nem jön.

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu